خبرنگاران فناوران اردبیلی در صحنه مقابله با کرونا

به گزارش تور انگلیس، اردبیل - خبرنگاران- شیوع ویروس کرونا در کشور و عزم عمومی در مقابله با آن باعث شد تا فناوران و فعالان عرصه دانش بنیان استان اردبیل نیز به تکاپو افتاده و در همین مدت کوتاه ابتکارات و ابداعات قابل توجهی داشته باشند.

خبرنگاران فناوران اردبیلی در صحنه مقابله با کرونا

فعالان عرصه فناوری استان اردبیل با توجه به رویارویی نزدیک جامعه پزشکی و پرستاری با ویروس کرونا ابداعات خود را برای تامین امنیت و ایمن سازی این قشر از خادمان مردم اختصاص داده و توانستند ابزارهایی جهت ایمن سازی آنها ابداع و به مرحله تولید انبوه برسانند.

استاندار اردبیل گفت: فناوران استان اردبیل در پی درخواست از آنها برای ساخت ابزارهای نوین جهت مقابله با بیماری کرونا به میدان آمده و در عرض چند روز پیروز به ابداعات و اختراعات شگرفی شدند.

اکبر بهنامجو اعلام نمود: ربات کمک پرستار و کابین ضد عفونی کننده از جمله مهم ترین ابتکارات و اختراعات فعالان حوزه دانش بنیان اردبیل می باشد که تاثیر مهمی در کمک به پزشکان و پرستاران در مقابله با کرونا و درمان بیماران مبتلا به آن خواهد داشت.

ساخت ربات جایگزین پرستار

ربات جایگزین پرستار نخستین ابزار فناوری بود که در کوتاه ترین زمان ممکن توسط متخصصان و پژوهشگران حوزه دانش بنیان اردبیل ساخته شد تا برای حفظ سلامتی پرستاران و پزشکان در بیمارستان ها مورد بهره برداری قرار بگیرد.

پیش از این به گفته سازندگان این ربات تنها چین اقدام به ساخت این ربات کرده و در خاورمیانه استان اردبیل پیشتاز این ابداع و اختراع بوده است.

بهزاد کهنی ،مدیر شرکت الکترونیک پردازش سبلان در آیین رونمایی از این ربات گفت: این ربات برای حمایت از جامعه پرستاری و در راستای پیشگیری از ویروس کرونا و خدمات دهی در بیمارستان ها ساخته شده و به تولید انبوه می رسد.

وی اضافه نمود: این ربات به نام حکیم نام گذاری شده و دومین ربات پرستاری می باشد که بعد از چین در ایران توسط فناوران اردبیلی ساخته شده است.

به گفته او ، از قابلیت های ربات پرستار حکیم اتصال به شبکه اینترنت وایرلس، شارژی و مجهز به دوریبن مداربسته، مجهز به میکروفون و بلندگو، فرمان پذیری از طریق کامپیوتر و موبایل، مجهز به تب سنج لیزری، سرعت بالای عملیاتی، حمل دارو و غذا تا 15 کیلوگرم و ارتباط صوتی و تصویری آنلاین است.

با این ربات می توان دارو ، موادغذایی ، پرونده های پزشکی و دیگر خدمات پرستاری و پزشکی را به بیماران مبتلا به کرونا ارائه کرد.

به گفته وی ، هزینه نمونه خارجی این ربات 17 هزار دلار می باشد در حالی که ربات ایرانی با نصف این هزینه در کشور قابل تولید انبوه است.

کابین ضدعفونی کننده میکروبی

کابین ضدعفونی کننده میکروبی نیز ابداع جدیدی است که توسط فناوران اردبیلی در روزهای اخیر ساخته شده و نقش موثری در سرعت مبارزه با ویروس کرونا خواهد داشت.

این کابین می تواند هم مورد استفاده پزشکان و کادر درمانی بیمارستان ها قرار گرفته و هم در ادارات و اماکن عمومی به کار گرفته شود.

اکبر بهنامجو، استاندار اردبیل گفت: این کابین به گونه ای طراحی شده که شخص با قرار دریافت در درون آن در کوتاه ترین زمان ممکن و به صورت دقیق و کامل ضدعفونی شده و می تواند وارد محیط کار شده و یا از آن خارج شود.

به گفته وی ، این کابین برای میکروب زدایی طراحی و ساخته شده و بزودی مورد استفاده پرستاران و پزشکان برای نابودی ویروس کرونا قرار خواهد گرفت.

حبیب ابراهیم پور، رییس پارک علم و فناوری استان اردبیل هم گفت: این کابین ضدعفونی کننده کرونا با نام اولتراسونیک با تلاش نخبگان تلاش گر مستقر در پارک علم و فناوری استان ساخته شده است.

وی اضافه نمود: هدف از ساخت این دستگاه ضدعفونی کادر پزشکی و درمانی بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و همچنین ضدعفونی نقاط حساس و پر اهمیت در بخش های دولتی و خصوصی است.

راه اندازی سامانه اینترنتی غربالگری کرونا

همچنین در راستای کمک به تیم مدیریت بحران کرونا فناوران مستقر در پارک علم و فناوری اردبیل پیروز به طراحی و راه اندازی سامانه اینترنتی غربالگری کرونا در استان شدند.

این سامانه بر پایه نرم افزار تحت وب بر اساس علائم بیماری توصیه های بهداشتی و درمانی به کاربر ارائه خواهد داد.

این سامانه در کنترل بیماری کرونا با توجه به اطلاعات بدست آمده مناطق شهری را به شرایط سبز (سالم)، زرد (کم خطر) و قرمز (پرخطر) برای ارائه به دستگاه های دولتی و مدیریت بحران جهت ضد عفونی، پیشگیری و کنترل هدفمند عمل خواهد کرد.

تولید ماسک های نانویی

در این حال با توجه به نیاز روزافزون به ماسک در استان واحدهای تولیدی جدیدی برای تولید ماسک های نانویی راه اندازی شده اند.

بسکمک از واحدهای تولید پوشاک نیز با تغییر خط تولید خود اقدام به تولید و عرضه این نوع ماسک ها برای تامین نیاز استان کرده اند.

محمد اهلی ،مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان اردبیل از افزایش چند برابری ظرفیت تولید مواد ضدعفونی کننده، ماسک و مواد شوینده در واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی استان خبر داد و اضافه نمود: با پیگیری های مسوولان ارشد استان چند واحد صنعتی که در زمینه تولید لوازم بهداشتی مشغول تولید بودند با تغییر خط تولید خود به تولیدات مواد ضدعفونی کننده و ماسک در تلاش هستند تا نیاز استان را به این محصولات برطرف کنند.

وی اعلام نمود: برخی از واحدهای صنعتی استان که امکان تغییر خط تولید خود را داشتند به تولید مواد ضدعفونی کننده رو آورده اند که به عنوان نمونه چند واحد خط تولید خود را به تولید محصولات الکل، ماسک و اسپری های ضدعفونی کننده دست اختصاص دادند.

در استان اردبیل بر اساس آخرین آمارها 40 نفر به بیماری کرونا مبتلا شده و هشت نفر نیز جان باخته اند.

منبع: ایرنا
انتشار: 5 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 186

به "خبرنگاران فناوران اردبیلی در صحنه مقابله با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فناوران اردبیلی در صحنه مقابله با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید