اوتمیل چیست ؟ ، از فواید و ارزش غذایی تا طرز تهیه

به گزارش تور انگلیس، جو دوسر (Oat) به عنوان یکی از سالم ترین غلات شناخته می گردد. جو دوسر بدون گلوتن شامل ویتامین های ضروری، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان های موردنیاز بدن است. دانه های جو دوسر خیلی سفت هستند و پختن آن ها سخت است. به همین علت معمولا آن ها را به صورت پَرَک شده پیدا می کنید و با این کار، پخت آن ها سریع تر و راحت تر خواهد بود. با این جو معمولا میان وعده یا صبحانه ای مقوی به نام اوتمیل تهیه می نمایند. البته برای صبحانه متنوع هم می توانید از وافل بهره ببرید و طرز تهیه وافل را یاد بگیرید. در مطالب پیشین کتاب کاله، طرز تهیه اوتمیل سیب و عسل را آموزش دادیم و در این مطلب خواهیم گفت که اوتمیل چیست و طرز تهیه چند مدل اوتمیل را هم بیان می کنیم.

اوتمیل چیست ؟ ، از فواید و ارزش غذایی تا طرز تهیه

اوتمیل چیست ؟

جو دوسر را که به طور معمول به عنوان صبحانه مصرف می نمایند، معمولا به همراه شیر یا آب مخلوط نموده و غذایی مانند فرنی و حریره تهیه می گردد که در فرهنگ انگلیسی زبان به آن اوتمیل (Oatmeal) می گویند.

طرز تهیه اوتمیل

حالا که یاد گرفتیم اوتمیل چیست و چه فوایدی دارد، در ادامه می خواهیم طرز تهیه اوتمیل را بیان کنیم. اگر به گیاه خواری علاقه دارید، می توانید طرز تهیه اوتمیل وگان را هم در نظر داشته باشید. برای تهیه اوتمیل، به مواد بسیار کمی احتیاج دارید که در لیست زیر آورده شده است.

  • جو پوست کنده
  • شیر
  • آب
  • نمک

ممکن است در بازار، انواع مختلف جو مانند جو پوست کنده، پرک و جو نیم دانه پیدا کنید. معمولا بهتر است برای تهیه اوتمیل از جو پرک و نیم دانه بهره ببرید.

طرز تهیه اوتمیل با مایکروویو

حالا که فهمیدیم اوتمیل چیست و چه موادی برای تهیه آن احتیاج داریم باید آب و جو را با نسبت دو به یک تهیه کنیم. معمولا نصف پیمانه جو و یک پیمانه آب استفاده می گردد. البته می توانید از آب، شیر یا ترکیبی از آن ها بهره بگیرید. اگر نصف پیمانه آب و نصف پیمانه شیر را با هم مخلوط و بهره ببرید، اوتمیل شما بافت مناسبی پیدا می نماید.

بعد از این که آب، شیر و جو را با یکدیگر مخلوط کردید، ظرف را بدون در، با بالاترین قدرت مایکروویو به مدت دو دقیقه درون آن قرار دهید.

طرز تهیه اوتمیل روی گاز

اگر مایکروویو نداشته باشید، می توانید اوتمیل را روی گاز هم تهیه کنید. بهتر است از همان نسبت دو به یک برای آب و جو یاری بگیرید. البته بیش از مخلوط کردن مواد، ابتدا باید آب را به نقطه جوش برسانید و سپس اجازه دهید تا دمای آن کمتر گردد و بعد از آن، جو را اضافه کنید. حال صبر کنید تا جو آغاز به پختن کند و زمانی که جو، آب را به خودش جدب کرد، عمل پخت صورت گرفته است. توجه داشته باشید که بهتر است ظرف را هر چند دقیقه یک بار هم بزنید. این روش پخت معمولا حدود پنج دقیقه طول می کشد.

روش های مختلف در طرز تهیه اوتمیل چیست ؟

حالا دیگر می دانید که اوتمیل چیست و فارغ از این که آن را با مایکروویو یا روی گاز درست کنید، با طرز تهیه این میان وعده آشنا شده اید. کافی است چاشنی های دلخواه خود را به آن اضافه کنید تا طعم بهتری به دست بیاید. به همین علت، در ادامه، روش های مختلف برای تهیه اوتمیل را آموزش می دهیم.

طرز تهیه اوتمیل با سیروپ میپل (شربت افرا) با شکر قهوه ای

طعم اصلی اوتمیل را با استفاده از سیروپ میپل به دست می آورید. برای تهیه این اوتمیل از شکر قهوه ای، سیروپ میپل، مغز گردو و دارچین بهره ببرید که مقدار مورد احتیاج آن ها در لیست زیر آورده شده است.

  • شکر قهوه ای: یک قاشق چایخوری
  • سیروپ میپل (شربت افرا): یک قاشق چایخوری
  • مغز گردو: دو قاشق غذاخوری
  • دارچین:1.8 قاشق چایخوری

طرز تهیه اوتمیل با توت فرنگی و خامه سبک

این اوتمیل، ترکیب بسیار خوشمزه ای را ایجاد می نماید. تنها کافی است برش هایی از توت فرنگی را به همراه شیرنارگیل یا مکمل های قهوه و بعلاوه خامه بهره ببرید. در کنار این مواد از عسل و کمی اسانس وانیل هم بهره بگیرید. مقدار مواد لازم برای این اوتمیل هم در زیر آورده شده است.

  • توت فرنگی برش خورده: نصف پیمانه
  • خامه سبک: یک قاشق غذاخوری
  • عسل: دو قاشق چایخوری
  • اسانس وانیل: 1.8 قاشق چای خوری

طرز تهیه اوتمیل با شکلات و کره بادام زمینی

زمانی که اوتمیل هنوز گرم است، قدری پودر کاکائو به آن اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ آن تغییر کند. بعلاوه، با اضافه کردن تکه های شکلات می توانید طعم مناسبی را به اوتمیل خود بدهید. در ادامه، یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی را به همراه تکه های بادام زمینی به اوتمیل اضافه کنید. مقدار مواد لازم هم در لیست زیر آورده شده است.

طرز تهیه اوتمیل برای کاهش وزن

تا اینجا دیدیم که اوتمیل چیست و با چه روش هایی می توان آن را تهیه کرد. از اوتمیل در بدنسازی و بعلاوه برای کاهش وزن هم استفاده می نمایند. در ادامه، چند نوع طرز تهیه اوتمیل را برای کاهش وزن بیان می کنیم.

طرز تهیه اوتمیل با کره بادام زمینی و موز

اوتمیل هایی که به صورت آماده در بازار وجود دارند معمولا شامل قند بالایی هستند و خوردن جو بدون شکر هم سخت است. برای حل این مشکل می توان از کره بادام زمینی و موز استفاده کرد تا هم چربی های مورداحتیاج تامین شوند و هم شیرینی موز، طعم مناسبی را به همراه پتاسیم به اوتمیل بدهد. ارزش غذایی این اوتمیل برابر با 320 کالری است و 10 گرم چربی (شامل یک گرم چربی اشباع) و 17 گرم قند است. مواد لازم برای تهیه این اوتمیل (برای چهار نفر) در زیر آورده شده است.

  • آب: چهار و نیم پیمانه
  • جو پرک: دو پیمانه
  • نمک: بسیار کم
  • موز: دو عدد (برش خورده)
  • کره بادام زمینی: دو قاشق غذاخوری
  • مغز بادام: 1.4 پیمانه (خرد شده)
  • عسل: دو قاشق غذاخوری

برای تهیه اوتمیل، آب را در قابلمه ای میانه بریزید و صبر کنید که آب به نقطه جوش برسد. شعله را کم کنید و جو و نمک را به ظرف اضافه کنید. برای مدت پنج دقیقه، اجازه دهید تا جو پخته گردد و در این زمان، چند مرتبه ظرف را هم بزنید تا جو، آب را به خود جذب کند و کمی سفت گردد.

در مرحله بعد، موز، کره بادام زمینی، بادام و عسل را اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوطی یک دست داشته باشید. اگر اوتمیل خیلی سفت شد، بهتر است کمی شیر به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که به جای عسل، می توانید از جایگزین عسل برای شیرین کردن بهره ببرید که شربت آگاو (Agave) تنها یک مورد از آن هاست.

طرز تهیه اوتمیل با زنجبیل و انبه

تا اینجا یاد گرفتیم که اوتمیل چیست و چگونه از آن در رژیم غذایی و کاهش وزن استفاده کنیم. در ادامه قصد داریم طرز تهیه یک اوتمیل دیگر را هم آموزش دهیم. البته توجه داشته باشید که لزومی ندارد این اوتمیل را همان روز تهیه کنید. اگر فرصتی برای تهیه اوتمیل صبحانه ندارید، می توانید آن را از شب قبل آماده کنید و در یخچال بگذارید و برای صبح، صبحانه ای با پنج گرم فیبر و شش گرم پروتئین داشته باشید.

ارزش غذایی این اوتمیل در لیست زیر آورده شده است.

  • کالری: 264
  • چربی: 6 گرم (3 گرم چربی اشباع)
  • سدیم: 38 میلی گرم
  • فیبر: 5 گرم
  • قند: 20 گرم
  • پروتئین: 6 گرم

بعلاوه، مواد لازم برای تهیه این اوتمیل در لیست زیر آورده شده است.

  • جو فوری یا جو دوسر پرک فوری: دو پیمانه
  • آب: 1.3 1 پیمانه
  • شیر نارگیل: 2.3 پیمانه (شیرین نشده)
  • عسل: دو قاشق غذاخوری
  • زنجبیل رنده شده: 1.2 قاشق چایخوری
  • انبه خرد شده: دو پیمانه
  • دانه انار: به مقدار لازم (اختیاری)

جو را در ظرفی جداگانه بریزید و در ظرفی دیگر، آب، شیر نارگیل، عسل و زنجبیل را با یکدیگر مخلوط کنید. مخلوط حاصل را در ظرف جو بریزید. می توانید از ظرف مربا برای این کار بهره ببرید تا نگهداری آن در یخچال، ساده تر باشد.

در مرحله بعد، درِ ظرف را ببندید تا از شب قبل آن را داخل یخچال قرار دهید تا جو نرم گردد. برای تزیین هم می توانید از دانه های انار یاری بگیرید. برای سرو این اوتمیل احتیاجی نیست آن را گرم کنید یا حتی جو را بپزید. فرآیند نرم شدن جو در طول شب انجام می گردد و صبح می توانید آن را به صورت سرد میل کنید.

سوالات متداول در رابطه با اوتمیل چیست ؟

حالا که خوب می دانیم که اوتمیل چیست و با چه روش هایی آن را تهیه می نمایند، در ادامه قصد داریم به بعضی از سوالات متداول پیرامون اوتمیل بپردازیم تا با این وعده، بیشتر آشنا شویم.

معنی کلمه اوتمیل چیست ؟

در بیانی ساده، واژه اوتمیل (Oatmeal) از ترکیب دو واژه Oat به معنی جو دوسر و Meal به معنی وعده غذایی است. البته Meal به بلغور گندم هم گفته می گردد. در زبان انگلیسی، منظور از اوتمیل همان حریره (Porridge) است.

ترکیبات اوتمیل چیست ؟

همان طور که در داخل متن به آن اشاره شد، ترکیبات اصلی اوتمیل شامل جو پرک یا انواع دیگر جو به همراه آب و شیر است. البته برای بهبود طعم آن می توان از انواع شیرین نماینده ها مثل عسل یا از انواع میوه ها مثل انبه و انار هم استفاده کرد.

خواص اوتمیل چیست ؟

مطالعات نشان داده اند که اوتمیل، خواص بسیار زیادی به ویژه در سلامتی دارد. از میان آن ها می توان به کاهش وزن، کاهش قند خون و در پی آن کاهش ریسک حملات قبلی اشاره نمود. وجود فیبر در کاهش کلسترول و قند خون موثر است. بعلاوه، به علت وجود آنتی اکسیدانی با نام آونانترامید (Avenanthramide)، موجب کاهش التهاب و بهبود عملکرد عروق خونی می گردد.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 9 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1402 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1585

به "اوتمیل چیست ؟ ، از فواید و ارزش غذایی تا طرز تهیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوتمیل چیست ؟ ، از فواید و ارزش غذایی تا طرز تهیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید