خبرنگاران باغ های تهران باقی می ماند یا برج می گردد؟

به گزارش تور انگلیس، تهران- خبرنگاران - موضوع باغ های تهران همچنان مهم است تا حدی که شورای شهر تهران جلسه های روز سه شنبه را به آنالیز پرونده های این بخش اختصاص داده است؛ اما باید دید نتیجه آنالیز پرونده باغ ها موجب کاهش وسعت آنها می گردد یا باغ ها تهران همچنان باقی می ماند.

خبرنگاران باغ های تهران باقی می ماند یا برج می گردد؟

جهت دریافت خدمات ساخت باغ ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرنگاران اعضای شورای اسلامی شهر تهران امروز، سه شنبه بخش زیادی از زمان دویست و چهل ویکمین جلسه شورا را به آنالیز پرونده پلاک های ثبتی به منظور تعیین باغ یا غیرباغ بودن آنها اختصاص دادند و در ابتدا محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی به قرائت تعیینات هشت پرونده پلاک ثبتی در خیابان های فرشته، خیابان ولیعصر(عج) و خیابان ونک پرداخت.

وی تصاویری از پلاک های ثبتی را نیز در صحن شورای شهر برای سایر اعضا به نمایش درآورد تا اعضا بر اساس تعیینات بتوانند نظر خود را مبنی بر غیرباغ بودن اعلام نمایند.

علی اعطا رئیس کمیته معماری و طرح های شهری شورای اسلامی شهر تهران در جریان آنالیز باغ بودن یا نبودن پلاک های ثبتی تاکید نمود: بر اساس قانون 5 معیار برای تشخیص باغ از غیرباغ، ملاک عمل است.

وی گفت: سند پلاک ثبتی، حد نصاب تعداد درخت، رای کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری، تشخیص شورا و و تشخیص کمیسیون وزارت جهاد در خارج از محدوده شهرها معیارهایی می باشد که قانون برای تشخیص باغ بودن در نظر گرفته است.

وی تاکید نمود که گرایش شورای پنجم حفاظت از باغ ها شهر تهران بوده و تا به امروز به این موضوع عمل شده است.

اعطا با تاکید بر ضرورت توجه به معیارهای تشخیص باغ در شهر تهران بیان نمود: با توجه به معیارهای تعیین شده برای باغ بودن یا نبودن یک پلاک ثبتی، باید به گونه ای عمل گردد که موجب تضییع حقوق شهروندان نشویم.

وی اشاره به اینکه در پرنده های باغ ها گاهی اوقات گواهی سازمان عمران ملاک عمل قرار می گیرد، اضافه نمود: کارشناسان حقوقی کمیته حقوقی آنالیز کردند و به این نتیجه رسیدند که مواردی که به کمیسیون ماده 7 می آید و به گواهی عمران استناد نموده است، معادل رای کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری نیست.

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در ادامه آنالیز پرونده باغ های شهر تهران با بیان اینکه معیارهای آنالیز پرونده های باغ های تهران روشن است، گفت: بعضی پلاک های ثبتی چند معیار باغ بودن را دارد؛ این در حالی است که در آیین نامه ملاک عمل شورای شهر عنوان شده است که پلاک ثبتی می تواند حداقل یکی از پنج شرط باغ بودن را داشته باشد.

سیدحسن رسولی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به درج عبارت مزروعی در بعضی پلاک ها گفت: اراضی مزروعی داخل شهر به شرط دارا بودن سایر شرایط، باغ در نظر گرفته می گردد؛ زمین مزرعی در داخل محدوده شهری آن هم در منطقه یک شهر تهران با تصویری که می بینیم، وفق بند پنج آیین نامه غیرباغ نیست.

وی با بیان اینکه اگر یک مرجع صالحه این زمین را مزروعی نام گذاری کند، مالک را بدبخت نموده است، بیان نمود: اگر زمینی مزروعی باشد، قانون ممنوعیت تغییر کاربری اراضی زراعی اجازه هیچ کاری به مالک نمی دهد.

وی اضافه نمود: رویه شورای قبلی این بوده است که درباره پلاک های مزروعی به شرط داشتن سایر شرایط مثل باغ برخورد گردد.

حسن خلیل آباد عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز در جریان آنالیز پرونده های ثبتی گفت: ملاک تشخیص باغ را قانون تعیین نموده است و باید مساحت و تعداد درختان تعیین باشد.

وی با اشاره به موافقت و مخالفت اعضای شورای شهر با بعضی پرونده ها توضیح داد: اینکه درختان عظیم باشد یا کوچک، ملاک ما نیست بلکه تعداد درختان در باغ بودن ملاک عمل قرار می گیرد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان نمود: سند مادر همه املاک تهران خانه باغ یا مشجر است و سند مادر ملک نباید ملاک باغ بودن یا نبودن باشد.

ناهید خداکرمی عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز در اظهاراتی بیان نمود: در تشخیص باغ از غیرباغ باید به حقوق شهر تهران توجه کرد؛ اگر با بعضی استدلال های مخالفان باغ بودن پیش برویم، باید همه باغ های تهران را خراب کنیم.

وی با بیان اینکه ما در مقابل شهر، مردم و آینده مسئول هستیم، گفت: معیارهای تشخیص باغ از غیرباغ تعیین است و باید براساس این معیارها عمل گردد.

سید ابراهیم امینی عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز بر لزوم رعایت معیارهای قانونی تشخیص باغ از غیرباغ تاکید نمود و گفت: حدنصاب تعداد درختان برای باغ بودن یک ملک 59 درخت است، در حالی که بعضی از اراضی تعداد کمتری درخت دارد.

حجت نظری عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: در بسیاری از پرونده های ثبتی درختانی با بن قابل توجهی وجود دارد که جزو درختان ارزشمند محسوب می گردد و باید به ارزشمند بودن این درخت ها توجه گردد.

به گزارش خبرنگاران در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران پرونده هشت پلاک ثبتی را با تشخیص 6 مورد باغ و دو مورد غیرباغ بستند.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 آبان 1399 بروزرسانی: 4 آبان 1399 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 561

به "خبرنگاران باغ های تهران باقی می ماند یا برج می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران باغ های تهران باقی می ماند یا برج می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید