4 طرز تهیه نبات چوبی، تخته ای، یزدی و سوخته به روش بازاری

به گزارش تور انگلیس، نبات یکی از متداول ترین شیرین نماینده ها در بین ایرانی ها است که همراه با چای، دمنوش و حتی در طرز تهیه بعضی خوراکی ها از آن استفاده می گردد. اما معمولا خیلی ها نبات را به صورت آماده و از فروشگاه ها تهیه می نمایند و در خصوص روش درست کردن نبات، اطلاعات چندانی ندارند. در این مقاله از در ، طرز تهیه نبات را به روش سالم و خانگی به شیوه های مختلف از نبات چوبی گرفته تا نبات نخی و تخته ای و نبات سوخته، به همراه فوت و فن های کاربردی تهیه نبات به شما آموزش خواهیم داد.

4 طرز تهیه نبات چوبی، تخته ای، یزدی و سوخته به روش بازاری

طرز تهیه نبات چوبی

مدت زمان مورد احتیاج برای پخت: 10 دقیقه

مدت زمان آماده شدن نبات: 5 روز

مواد لازم برای تهیه نبات زعفرانی

شکر: 1کیلوگرم

آب: نیم لیتر

زعفران: 2 قاشق غذاخوری

چوب نبات: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه نبات مشهدی چوبی

نبات زعفرانی از محبوب ترین نبات ها به شمار میرود و به خاطر استفاده از، طبع گرمی دارد. این نبات برای درمان سردمزاجی نیز استفاده می گردد. برای درست کردن نبات به روش خانگی و زعفرانی، مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: آب و شکر را بجوشانید

در اولین مرحله از طرز تهیه نبات زعفرانی، شکر و آب را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت میانه قرار دهید. اجازه دهید آب و شکر بجوشند و دانه های شکر در آن حل شوند. زعفران دم نموده را بعد از جوشیدن آب به آن اضافه کنید و حرارت را قطع کنید.

مرحله دوم: چوب ها را در بطری قرار دهید

چوب ها را داخل بطری بگذارید و با یک گیره، آن را از سر بطری فیکس کنید، طوری که انتهای سیخ به کف بطری نزدیک باشد ولی به آن نچسبد. (می توانید به جای سیخ، از نخ هم بهره ببرید.) شربت را به داخل بطری ها اضافه کنید و روی بطری ها را با یک پارچه تمیز بپوشانید.

مرحله سوم: نبات ها را خشک کنید

به مرور زمان و طی 4، 5 روز، آب داخل بطری ها بخار می گردد و بلورهای شکر، به سیخ می چسبند. سپس آنها را بیرون بیاورید و اجازه دهید رطوبت خود را کاملا از دست بدهند. سپس نبات ها را در جای خشک نگهداری و سرو کنید.

طرز تهیه نبات تخته ای

زمان پخت: 10 دقیقه

زمان آماده شدن نبات تخته ای: 5 روز

مواد لازم برای تهیه نبات سفید

شکر: 3 لیوان دسته دار فرانسوی

آب: 1 لیوان دسته دار فرانسوی

مراحل طرز تهیه نبات تخته ای بیرجندی

برای درست کردن نبات تخته ای، احتیاجی به سیخ چوبی یا نخ ندارید و این روش بسیار راحت تر است. شما باید بعد از درست کردن شربت، آنها را در یک ظرف کنار بگذارید تا آب خود را از دست بدهند و بلورهای شکر، تبدیل به نبات شوند. بعلاوه استفاده از زعفران در این دستور اختیاری است. برای مشاهده مراحل درست کردن این نبات پرکاربرد، مراحل زیر را ادامه دهید.

مرحله اول: شکر و آب را بجوشانید

برای طرز تهیه نبات سفید تخته ای، در یک ظرف آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید آب آغاز به جوشیدن کند. سپس شکر را اضافه کنید. شکر و آب را روی حرارت هم بزنید تا کاملا با هم حل شوند.

مرحله دوم: آب و شکر را از پارچه رد کنید

بعد از اینکه آب و شکر جوشیدند، اجازه دهید آب روی حرارت بخار گردد و تقریبا آب جذب گردد. رنگ محلول باید به زردی بزند و غلیظ گردد. بعد شعله را خاموش کنید. حدود 20 دقیقه صبر کنید تا محلول کمی از دما بیفتد. اگر می خواهید رنگ نباتتان به سفیدی بزند، می توانید رنگ سفید خوراکی به آن اضافه کنید.

مرحله سوم: آب و شکر را در دمای محیط بگذارید

در این مرحله، کف یک ظرف را کمی چرب کنید، سپس روی آن را یک پارچه تمیز (به عنوان صافی) بگذارید. محلول آب و شکر را روی پارچه بریزید تا ناخالصی ها و شکرهای ذوب شده، روی پارچه بماند و آب و شکر تمیز در ظرف بریزید. روی ظرف را یک پارچه تمیز دیگر قرار دهید و ظرف را در دمای محیط به مدت چند روز قرار دهید تا به صورت لایه لایه، نبات ها آماده شوند.

نکته: اگر می خواهید نبات تخته ای زنجبیلی داشته باشید مقداری پودر زنجبیل به آب و شکر در حال جوش اضافه کنید.

طرز تهیه نبات یزدی با نخ

مدت زمان مورد احتیاج برای پخت: 10 دقیقه

مدت زمان آماده شدن نبات یزدی با نخ: 5 روز

مواد لازم برای تهیه نبات یزدی

آب: 2 لیوان دسته دار فرانسوی

شکر: 5 لیوان دسته دار فرانسوی

زعفران: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه نبات یزدی در خانه

نبات یزدی از معروف ترین نبات ها است که معمولا به صورت زعفرانی تهیه می گردد. این نبات را هم می توانید مانند روش اول با سیخ چوبی درست کنید و هم با نخ می توان آن را تهیه کرد. برای آماده کردن نبات یزدی با نخ، روش زیر را انجام دهید.

مرحله اول: آب و شکر را بجوشانید

در اولین مرحله از طرز تهیه نبات یزدی، مقداری زعفران را در یک هاون به خوبی آسیاب و پوره کنید. زعفران را کنار بگذارید. در یک قابلمه، آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. وقتی آب آغاز به جوشیدن کرد، شکر را به تدریج به آن اضافه کنید. مادامی که شکر را اضافه می کنید، مخلوط آب و شکر را هم بزنید.

مرحله دوم: زعفران را اضافه کنید

باید به صورت تدریجی شکر را اضافه کنید و به قدری مواد را هم بزنید تا آب و شکر به غلظت کافی برسند. سپس زعفران پوره شده را به آن اضافه کنید. در این مرحله، تکه ای نخ را به وسط یک چوب یا مداد گره زده و آن را درون لیوان قرار دهید.

توجه کنید که طول نخ بایستی به مقدار ای باشد که تا ته لیوان هم برسد. در این حالت بعلاوه می توانید به انتهای نخ نیز یک گیره فلزی را گره بزنید و آن را درون لیوان قرار دهید تا نخ صاف بماند.

مرحله سوم: نبات را سرو کنید

محلول نبات را در لیوان یا بطری شیشه ای بریزید و آن ها را در یک دمای متعادل قرار دهید. 3 تا 5 روز صبر کنید تا دانه های بلور به نخ بچسبند و نبات شما درست گردد. در این مدت به هیچ وجه بطری ها را تکان ندهید. پس از آماده شدن نبات ها، آنها را سرو کنید.

طرز تهیه نبات قهوه ای یا نبات سوخته

مدت زمان مورد احتیاج برای پخت نبات سوخته: 30 دقیقه

مواد لازم برای تهیه نبات سوخته

نبات: 1 لیوان دسته دار فرانسوی

آب جوش: 1 لیوان دسته دار فرانسوی

گلاب، زعفران، پودر هل یا پودر گل محمدی: به مقدار دلخواه

مراحل طرز تهیه نبات سوخته

نبات سوخته یا قهوه ای از جوشاندن دوباره نبات درست می گردد و برای طعم دهی آن از، ، پودر گل محمدی و … می توان استفاده کرد. این نبات برای درمان سردی و دل پیچه مفید است. طعم این نبات بین تلخی و شیرینی است و برای بچه ها نیز کاربرد دارد. برای تهیه نبات سوخته، روش زیر را انجام دهید.

مرحله اول: نبات را روی حرارت بگذارید

در اولین مرحله از طرز تهیه نبات سوخته یا نبات قهوه ای، نبات هایی را که دارید، زیر آب تمیز بشویید و در یک قابلمه قرار دهید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و شعله را روی حالت ملایم تنظیم کنید. صبر کنید تا نبات ها داخل قابلمه بدون اضافه کردن آب، ذوب شوند.

مرحله دوم: آب جوش را اضافه کنید

در این مرحله، وقتی نبات ها کاملا ذوب شدند، به آنها آب جوش اضافه کنید. محلول را با سرعت بیشتری در آب هم بزنید تا نبات ها به حالت گلوله درنیایند. ضمناً سعی کنید از یک همزن با دسته بلند بهره ببرید تا دستتان دچار سوختگی نگردد. چون در حین جوشیدن، قطرات آب و شکر، ممکن است روی دست بپاشند.

مرحله سوم: نبات را سرو کنید

در آخر، چاشنی ها (پودر دارچین، هل و …) را اضافه کنید و صبر کنید تا محلول شما کاملا قوام بگیرد و غلیظ گردد. این نبات را می توانید مانند روش های قبل با سیخ یا نخ و یا به شکل تخته ای آماده کنید. با اینکه به صورت محلول غلیظ در شیشه بریزید و در یخچال نگهداری کنید. نبات سوخته در یخچال، یک سال ماندگاری دارد.

فوت و فن های طرز تهیه نبات

*برای گرفتن و جدا کردن ناخالصی های شکر بعد از ذوب شدن در آب، یک سفیده تخم مرغ را به آب در حال جوش و شکر اضافه کنید. در این صورت ناخالصی ها به سفیده می چسبد و سفیده روی آب جوش، می بندد. سپس سفیده را از آب بیرون بیاورید.

*برای طرز تهیه نبات، هر چه مقدار شکر را بیشتر در نظر بگیرید، نبات بهتری خواهید داشت. در این صورت بلورهای نبات هم بعد از آماده شدن، درشت تر خواهند بود.

*بهتر است از لیوان های پلاستیکی یا یک بار مصرف برای درست کردن نبات استفاده نکنید. چون در حالت اولیه محلول آب و شکر، دمای بالایی دارد و باعث ذوب شدن لیوان شده و بعلاوه برای سلامت بدن مضر است.

*تا زمان درست بلورهای نبات، به هیچ وجه ظرف حاوی محلول را تکان ندهید.

سوالات متداول

چه کار کنیم که بلورهای نبات، درشت گردد؟

برای اینکه ظاهر نبات زیباتر و بلور ها درشت تر باشند، محلول آب و شکر باید غلیظ باشد. یعنی مقدار شکر باید زیاد در نظر گرفته گردد.

برای تهیه نبات قلبی چه کنیم؟

برای درست کردن نبات به شکل قلب یا اشکال دیگر، کافی است از قالب دلخواه بهره ببرید و نبات را به شکل تخته ای به عمل بیاورید. بعد از تشکیل نبات، آن را از قالب بیرون بیاورید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 10 آذر 1401 بروزرسانی: 10 آذر 1401 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1519

به "4 طرز تهیه نبات چوبی، تخته ای، یزدی و سوخته به روش بازاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 طرز تهیه نبات چوبی، تخته ای، یزدی و سوخته به روش بازاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید