از علت تا درمان ضعف پا

به گزارش تور انگلیس، ضعف حالتی است که فرد انرژی یا نیروی خود را از دست می دهد که می تواند از یک علت فیزیولوژیکی (همچون از دست دادن قوای عضلانی) ریشه گرفته باشد یا می تواند کاملا روانشناختی باشد. عضلات پا که زیاد کار کرده باشند می توانند سبب بروز درد شوند و ممکن است نیروی پا را از بین ببرند. اگر ضعف پا، همراه با درد است می توانید عملکرد عضلات را حفظ کنید اما در این شرایط پاهایتان با کوچک ترین کشیدگی آسیب می بینند و به راحتی خسته می شوند.

از علت تا درمان ضعف پا

ضعف پا

ضعف پا می تواند به عنوان بخشی از احساس کلی ضعف در بدن و در یک یا هر دو پا ایجاد گردد. ضعف واقعی هنگامی رخ می دهد که ماهیچه ها قدرت خود را از دست بدهند، اما افراد غالباً وفتی عضلات آن ها ضعیف می گردد احساس بیمار یا خستگی می کنند، در این موارد عملکرد عضلات به طور واقعی از بین نمی فرایند.

بروز ناگهانی ضعف ماهیچه ها می تواند نشانه سکته مغزی، یک شرایط خطرناک باشد که در آن بخشی از مغز از اکسیژن محروم می گردد؛ اما یکی از شایع ترین علل ضعف پا و مهمترین دلایل آن، سیاتیک است، سیاتیک ممکن است در اثر شرایط مختلف ایجاد گردد. علاوه بر آن ضعف در یک قسمت از بازو یا پا، ممکن است همراه علائم دیگری مانند سوزن سوزن شدن، یا درد بروز کند.

یکی از شایع ترین علل ضعف پا بیماری های عصبی و عضلانی مانند میاستنی گراویس و اسکلروز متعدد می باشد. تجمع سموم مانند سم بوتولینوم و برخی داروهای خاص نیز می توانند باعث ضعف عضلات شوند. ضعف پاها با شروع ناگهانی می تواند نشانه سکته مغزی باشد به ویژه در صورتی که از یک طرف بدن احساس گردد یا با علائم جدی از جمله تاری دید یا دوبینی، از بین رفتن بینایی یا تغییر در بینایی، همراه باشد. اگر ضعف پاهای شما همچنان ادامه دارد یا باعث نگرانی شما شده است، سریعاً در پی مراقبت های پزشکی باشید.1

دلایل ضعف در پا

ضعف پا می تواند به دلیل شماری از دلایل رخ دهد:
1- فعالیت فیزیکی شدید
ضعف پا معمولا به دلیل کشیدگی شدید رخ می دهد که می تواند سبب خسته شدن عضلات پا و بروز درد گردد. ضعف پا هنگامی رخ می دهد که از پا در فعالیتی فراتر از چیزی که به آن عادت کرده بود استفاده کنید یا این که برای مدت طولانی در یک فعالیت شدید جسمی شرکت داشته باشید.
2- برنامه نامناسب خواب
برای حفظ عملکرد درست بدن، خواب کافی و منظم ضروری است. در طول ساعات بیداری، عضلات تان به طور مداوم در شرایط فعالیت قرار دارند، به همین دلیل در انتهای روز سزاوار کمی استراحت هستند! خواب به ترمیم و احیای بدن برای روز بعد کمک می کند.

اگر همیشه خودتان را از خواب درست محروم می کنید، با گذر زمان فشار روی عضلات بیشتر می گردد و باعث می گردد که عضلات تان خسته شوند. به یاد بسپارید که خواب نامنظم و ناکافی روی هر نوع ضعفی تاثیر می گذارد و تنها مختص ضعف پاها نیست.

3- خستگی
ضعف پاها می تواند نشان دهنده خستگی گسترده باشد که ناشی از یک سری عوامل است. سبک زندگی پر استرس و شلوغ و کار زیاد که امروزه خیلی شاهد آن هستیم می تواند تاثیرات بدی روی بدن تان بگذارد چون در این روش زندگی هیچ جایی برای استراحت درست و ریکاوری وجود ندارد.

برعکس، اگر سبک زندگی بدون تحرکی دارید و سطح فعالیت جسمی تان پایین است، بدن تان خیلی زود انرژی خود را از دست می دهد. خستگی می تواند ناشی از مسائل فکری نظیر اضطراب و استرس باشد. در این شرایط، هنگامی که بر چیزی که فکر تان را مشغول کرده غلبه کنید، خستگی برطرف می گردد.

4- کمبود مواد مغذی
ضعف پاها می تواند نشان دهنده این باشد که برخی از مواد مغذی ضروری بدن تان رو به اتمام است. ضعف پاها به دلیل سوء تغذیه، معمولا در افرادی مشاهده می گردد که ویتامین D، کلسیم و منیزیم کافی مصرف نمی کنند؛ که تمام این موارد برای ساخت و حفظ استخوان ها و عضلات سالم و قوی نیاز هستند. ضعف پا می تواند به دلیل کاهش سطح برخی الکترولیت های خاص در بدن (همچون پتاسیم و سدیم) رخ دهد. پایین بودن سطح آهن نیز سبب ضعف و درد عضلات می گردد.
5- صدمه
گاهی به دلیل صدمات جسمی جدی همچون رگ به رگ شدن یا شکستگی، برخی از افراد تا حدی نیروی پای خود را از دست می دهند. البته این حالت ممکن است با گذر زمان برطرف گردد. اما اگر صدمه جسمی خیلی شدید باشد، ممکن است هیچ گاه نتوانید عملکرد قبلی پایتان را دوباره به دست آورید.
6- آرتریت
آرتریت گروهی از اختلالات ماهیچه ای اسکلتی را شامل می گردد که سبب دژنراسیون پیش فراینده عضلات، رباط ها، تاندون ها، استخوان ها و مفاصل می گردد. آرتریت به التهابی بر می گردد که ناشی از باریک شدن فضای مفصلی است.

آرتریت چندین نوع دارد که ممکن است تاثیرات گوناگونی روی سیستم های مختلف بدن بگذارند. برای مثال، تاثیرات رباطی مربوط به آرتریت روماتوئید با تغییرات در عملکرد مکانیکی رباط در ارتباط هستند. ضعف و درد پاها در میان رایج ترین شکایات بیماران دچار آرتریت است.

7- پیری
هیچ کسی از کاهش تدریجی حجم عضلات و از دست دادن نیروی عضلات که با بالا رفتن سن رخ می دهد در امان نیست. حتی سالم ترین بزرگسالان هم با بالا رفتن سن کاهش عملکرد عضلات را تجربه خواهند کرد و بعد از مدتی این افراد برای انجام فعالیت های روزانه (همچون راه رفتن) به کمک نیاز دارند، همان گونه که در بیشتر جمعیت کهنسالان این موضوع مشاهده می گردد.

این نوع دژنراسیون عضلانی روی تعادل بدن افراد مسن تاثیر می گذارد، به همین دلیل است که در معرض افتادن ناگهانی و شکستگی های غیر از ستون فقرات قرار دارند. سایر عواملی که ممکن است با افتادن در ارتباط باشند شامل اختلال در بینایی، تغذیه و مصرف دارو هستند. برخی از افراد مسکن به دلیل عدم فعالیت، ضعف پا را تجربه می کنند.

8- بهبود پس از جراحی
اگر بعد از جراحی پا، به اندازه کافی استراحت نمی کنید و مراقبت های پس از جراحی را رعایت نمی کنید، ممکن است دچار ضعف پای آسیب دیده شوید.
9- گردش ضعیف خون
منبع کم یا ناکافی خون به اندام های پایینی، سبب ضعف پاها می گردد. وقتی عضلات پاها، مواد مغذی و اکسیژن ضروری که با خون همراه است را دریافت نمی کنند، در معرض فرسایش قرار می گیرند. ممکن است هنگامی که گردش خون در پایین تنه به مشکل بر می خورد، دچار گرفتگی و بیحسی عضلات پا شوید.2

علائم ضعف پا

ضعف پا ممکن است علائم دیگری را داشته باشد که بسته به بیماری زمینه ای، اختلال یا شرایط آن فرق دارد. علائمی که اغلب باعث ضعف پا می گردد ممکن است سیستم های دیگر بدن را نیز درگیر کند.

ضعف پا ممکن است با علائم دیگری که در پا موثر است، همراه باشد از جمله:

فلج

پیچش

احساس سوزش

اسپاسم عضلانی

قرمزی، گرما یا تورم

احساس سوزن و سوزن شدن

ضعف پا ممکن است علائم مرتبط با سایر سیستم های بدن از جمله:

سردرد

کمردرد

دردبدن

احساس بد عمومی

درد دست، بازو یا انگشت

از دست دادن هماهنگی عضلات

سوزن سوزن شدن یا سایر احساسات غیرمعمول در دست یا پا.1

تشخیص دلیل ضعف پا

برای تشخیص شرایط شما، پزشک سوالات متعددی راجع به ضعف پا می پرسد از جمله:

آیا علائم دیگری دارید؟چه داروهایی مصرف می کنید؟آیا اخیراً پای شما آسیب دیده است؟در کدام قسمت از پا ضعف ایجاد می گردد؟چه مدت احساس ضعف در پا را تجربه کرده اید؟3

عوارض ضعف پا

از آنجا که ضعف پا می تواند به دلیل بیماری های جدی باشد، عدم جستجوی درمان می تواند منجر به عوارض جدی و آسیب دائمی گردد. پس از تشخیص دلیل اصلی، مهم است که برنامه درمانی خود را دنبال کنید.

خطر عوارض احتمالی ضعف پا در صورت عدم درمان، عبارتند از:

فلج ضربه مغزی ناتوانی در راه رفتن درد دائمی یا مزمن مسائل عصبی که باعث درد، بی حسی یا سوزن شدن می گردد.3

نحوه درمان ضعف در پا

علاوه بر آنچه که پزشک با توجه به علل ضعف پا تجویز می کند برخی نکات برای همه توصیه می گردد. ورزش منظم برای حفظ تون عضله و سلامت کلی بدن ضروری است تمرینات مانند یوگا، پیلاتس، شنا، قدم زدن و تای چی برای تقویت عضلات پا بسیار عالی هستند که تمرینات حتما باید تحت دستور پزشک خود انجام دهید.

جراحی روش اصلی درمان ضعف پایی است که از یک فشرده سازی عصبی یا مشکل با نخاع حاصل می گردد با این حال، برای شکستگی های مهره و سیاتیک استفاده از داروی مسکن و استراحت تا 6 هفته قبل از تمرینات ساده و فیزیوتراپی توصیه گردد که عضلات ضعیف را تقویت کنند.

درمان ضعف پا با ورزش

توصیه به کسانی که مشکل ضعف پا دارند :

دقت و توجه داشته باشید که قبل از انجام روش های دارویی کارهایی را انجام دهید که آثار سوء و عوارض دارو را از خود دور کنید.

چنانچه علائم خفیف و نه چندان جدی ضعف پا دارید خودتان را سرگرم کنید، احتمال دارد پس از مدت کوتاهی این عوارض به خودی خود از بین بفرایند.

خواب عصر را مدتی فراموش کنید.

سعی کنید نوشیدنی های کافئین دار را قبل از خواب ننوشید.

قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید که روشی است بسیار موثر.

مصرف زیاد نمک نیز ممکن است از دلایل ضعف پا باشد پس مصرف نمک را کاهش دهید.

خواب به موقع و منظم درمان خیلی از دردهاست، اگر مدتی است که برنامه خواب شما به هم خورده، به آن نظم بدهید.

امکان این وجود دارد که شما مدتی است که در یک کار سخت مشغول به کار هستید و مثلا پس از دو یا سه هفته دچار مشکل ضعف پا شده اید، قبل از انجام درمان کمی به خودتان استراحت بدهید، شاید این مشکل برطرف گردد.3

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.hidoctor.ir

3.www.namnak.com

منبع: راسخون
انتشار: 29 آذر 1400 بروزرسانی: 29 آذر 1400 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1244

به "از علت تا درمان ضعف پا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از علت تا درمان ضعف پا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید