طراحی سایت: اینسایت عظیم ترین و طولانی ترین مریخ لرزه را ثبت کرد!

به گزارش تور انگلیس، سطح نشین اینسایت ناسا یکی از عظیم ترین و طولانی ترین مریخ لرزه ها تا به امروز را ثبت کرد.

طراحی سایت: اینسایت عظیم ترین و طولانی ترین مریخ لرزه را ثبت کرد!

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی سایت از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا توسعه وبسایت های حرفه ای را با بهترین قیمت از نماشو بخواهید.

به گزارش خبرنگاران و به نقل از دیلی میل، این مریخ لرزه که 4.2 ریشتر بود حدود یک ساعت و نیم به طول انجامید و سطح نشین اینسایت که در روز 18 سپتامبر اقامت 1000 روزه خود در مریخ را جشن می گرفت پیروز به ثبت این لرزه مریخی شد.

این سطح نشین در سال 2018 بر سطح مریخ فرود آمده است.

این مریخ لرزه 4.2 ریشتری عظیم ترین لرزه ای است که از سطح مریخ ثبت شده است. این در حالی است که چنین لرزه ای در زمین سبک در نظر گرفته می گردد و سالانه بیش از 10 هزار لرزه این چنینی رخ می دهد.

به گفته ناسا، این لرزه 4.2 ریشتری سومین لرزه عظیمی است که اینسایت طی این ماه ثبت نموده است و دو لرزه 4.2 و 4.1 ریشتری دیگر هم در تاریخ 25 اوت ثبت شده بودند. تعیین نیست که مریخ لرزه های عظیم تری هم داشته است که اینسایت قادر به ثبت آن ها نبوده است یا این لرزه ها عظیم ترین لرزه هایی قابل تشخیص هستند. ناسا اینسایت را با هدف آنالیز امواج لرزه ای مریخ به این سیاره فرستاد تا به این وسیله اطلاعات بیشتری از لایه های داخلی مریخ و هسته داخلی آن به دست آورد و نحوه تشکیل آن را بفهمد. امواج با گذر از پوسته، گوشته و هسته مریخ تغییر می نمایند و به دانشمندان امکان آنالیز اعماق سیاره سرخ را می دهند.

اینسایت برای ادامه فعالیت خود به انرژی خورشیدی متکی است و اوایل امسال مدار مریخ باعث دور شدن اینسایت از خورشید شد. این بدان معنا بود که این سطح نشین برای گرم ماندن باید از گرمکن های خود استفاده می کرد و نور خورشید کمتری برای شارژ کردن تجهیزاتش در اختیار داشت. علاوه بر آن گرد و غباری که روی صفحات خورشیدی آن را پوشانده بودند شرایط را بدتر می کرد. با این حال دانشمندان ناسا این مشکل را حل کردند و اکنون مریخ در حال نزدیک شدن به خورشید است.

این سطح نشین اوایل امسال توانست غبارهایی که سطح صفحات خورشیدی آن را پوشانده بودند پاک کند و بار دیگر به زندگی بازگردد. اینسایت طی عملیاتی به وسیله تیم ناسا به گونه ای راهنمایی شد که بتواند چاله ای حفر کند و خاک آن را بر روی صفحات خورشیدی غبارآلود خود بریزد. سپس این خاک همراه با باد موجب از بین رفتن مقداری از گرد و غباری شدند که صفحات خورشیدی اینسایت را از کار انداخته بود و این صفحات خورشیدی را قادر ساخت تا انرژی مورد احتیاج را دوباره فراوری نمایند.

بروس بانرت(Bruce Banerdt)، محقق اصلی ماموریت اینسایت در مرکز پیشرانه جت ناسا می گوید: با گذشت دو سال به نظر می رسد مریخ با این لرزه های تازه که ویژگی های منحصربه فردی دارند اطلاعات تازهی در اختیار ما قرار داده است.

محققان در حال آنالیز یافته های به دست آمده از مریخ لرزه ها، عظیمی آن ها و منشا آن ها هستند. آن ها می دانند که منشا این لرزه های عظیم بسیار دورتر از محل رخ دادن بیشتر مریخ لرزه های ثبت شده پیشین است. این منطقه هزار مایل دورتر است.

ناسا در بیانیه ای گفت: یک گزینه احتمالی دره مارینر است. در ازای این دره بیش از چهار هزار کیلومتر است و حدود 200 کیلومتر عرض دارد. در حالی که ناسا به تازگی مطالعه در خصوص این لرزه را شروع نموده است اطلاعات بیشتری از دو لرزه قبلی دارد. لرزه 4.2 ریشتری پیشین در فاصله حدود 8500 کیلومتری از اینسایت رخ داد و موضوعی که دانشمندان را شگفت زده نموده است متفاوت بودن انواع این دو مریخ لرزه است.

لرزه 4.2 ریشتری فرکانس پایین و آرام داشت در حالی که لرزه 4.1 ریشتری فرکانس بالا داشت. لرزه 4.1 ریشتری به انسایت نزدیک تر بود و تنها 925 کیلومتر از آن فاصله داشت.

این تابستان محققان از داده های لرزه های قبلی برای آنالیز عمق و قطر پوسته، گوشته و مقدار هسته مریخ استفاده کردند. آن ها شواهدی از وجود سه لایه پوسته تا عمق 41 مایلی(66کیلومتر) از سطح مریخ یافتند. هر کدام از لایه ها تفاوت کمی با دیگری داشت و زیر آن ها گوشته قرار داشت که تا عمق 500 مایلی(804 کیلومتر) امتداد داشت.

هسته آهن-نیکل مریخ هم با شعاع هزار و 140 مایل(1834 کیلومتر) در میان فاصله سطح تا مرکز سیاره شروع می شد.

ضخامت پوسته مریخ برای دانشمندان اهمیت دارد زیرا این پوسته از بقایای گوشته اولیه تشکیل شده است و به درک بهتر نحوه تشکیل مریخ یاری می نماید. درک شکل گیری مریخ به درک بهتر شکل گیری سایر سیارات منظومه شمسی و دلیل تمایز آن ها با سایر سیارات هم یاری خواهد نمود.

هر دو لرزه در طول روز ثبت شدند این درحالی است که به طور معمول لرزه ها در شب تشخیص داده می شوند. گروه عملیات اکنون در حال آنالیز احتیاج اینسایت به پاکسازی مجدد هستند.

از آنجا که تابش خورشید بر سیگنال های رادیویی اثر می گذارد و در ارتباط اختلال ایجاد می نماید محققان فرمان دهی به اینسایت را در روز 29 سپتامبر متوقف می نمایند اما این سطح نشین همچنان به ثبت لرزه ها می پردازد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1156

به "طراحی سایت: اینسایت عظیم ترین و طولانی ترین مریخ لرزه را ثبت کرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی سایت: اینسایت عظیم ترین و طولانی ترین مریخ لرزه را ثبت کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید