جان تا جمال جانان روی پیشخوان کتابفروشی ها

به گزارش تور انگلیس، خبرنگاران/فارس کتاب جان تا جمال جانان تالیف دکتر محمدرضا خالصی و در موضوع زیبایی شناسی عشق الهی منتشر شد و در دسترس عموم علاقه مندان نهاده شد.

جان تا جمال جانان روی پیشخوان کتابفروشی ها

کتاب جان تا جمال جانان، که مدخلیست بر شناخت کتاب عطف الالف المالوف علی اللام المعطوف به اسم نخستین کتاب در زمینه عشق الهی در دنیا اسلام اثر ابوالحسن دیلمی، بیست و پنجمین اثر مکتوب خالصی، استاد دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر، محسوب می گردد.

این اثر مکتوب که در قالب کتابی 430 صفحه ای و در قطع وزیری، به همت شهرداری شیراز منتشر شده است، نویسنده، به چیستی عشق، عشق در فرهنگ و تمدن اسلامی، زندگی ابوالحسن دیلمی، ابن خفیف، ابن باکویه، دیلمی شارح اندیشه های حلاج، علل نامگذاری اسم عطف الالف ، حلاج و دیلمی ، دیلمی نخستین منبع و ماخذ اشعار حلاج ، روایان شیرازی کتاب عطف الالف ، سنت مشیخه نویسی در فارس ، ماخذ دیلمی ، تالیفات دیلمی ، دیلمی و کتاب الزهره ابن داوود ، حکمت و حکیم، حقیقت محمدیه، دیلمی و عشق عذری، دیلمی از نخستین راویان داستان مجنون و اشعار او، دیلمی و معنای شاهد و تاثیر دیلمی بر روزبهان بقلی شیرازی پرداخته است.

خالصی در مقدمه این اثر خود نوشته است: عشق مقوله ای است هماره مجذوب کننده و دیریاب چنان چه گفته اند دریافتی ، نایافتنی است و در گفته ها و شنیده ها نمی گنجد و دریایی ژرف و قعر ناپدید است . افسانه ها ، داستان ها ، اسطوره ها ، شعرها ، ادبیات ، علم ، فلسفه و عرفان ملهم از این موضوع است.

از قرن دوم هجری صوفیان کم کم دریافتند که پرستش خدا از روی خوف و معامله بهشت و پاداش اخروی و گریز از جهنم ، راه به جایی نمی برد ، و دستیابی به حقیقت حقیقی معرفت حق بدین شکل امکان پذیر نیست آن چه می تواند راهگشا باشد میل و آرزوی ملاقات خداوند در مقام محبوبیت است ، و حب و عشق یگانه ره قرب و اتصال به اوست.

خالصی در ادامه این مقدمه با تاکید براینکه؛ اغراق نیست اگر در این زمینه مدعی شویم مکتب عرفانی شیراز پیش از هر اندیشه و تفکری در توسعه و توسعه و بسط عشق الهی تاثیر داشته، نوشته است: مجموعه ای که هم اینک در اختیار شماست حاصل سالها پژوهش و تحقیق و تدقیق است که البته بعضی از این سخنان و مکتوبات پیش از این ذیل اسم اصلی مکتب عرفانی شیراز و اسم فرعی نقش دیلمی در بسط و توسعه این مکتب در تالار حافظ شیراز به صورت ماهیانه و در دانشگاه های کشور برای دانشحویان و علاقمندان طرح و بیان شده است.

وی در این مقدمه اضافه نموده است: نگارنده کوشش خود را نموده تا این کتاب که برای اولین بار در سطح کشور و دنیا اسلام نگاشته شده است مدخلی باشد برای شناخت کتاب ارزشمند و پرتاثیر عطف الالف دیلمی، منابع و مآخذ بسیاری مورد مطالعه قرار گرفته و کتاب های فراوانی برگ زده و مطالعه گشته و یادداشت برداری شده است که گاه برای به دست آوردن آن ها در این شرایط نابسامان پژوهشی کشور مدت ها وقت گرفته و مرا تا سرحد کلافگی و آشفتگی رسانده اما به لطف حق تا آن حا که از عهده ام برآمده کار سامان یافته است.

خالصی در ادامه مقدمه کتاب خود آورده است: کوشش نموده ام مطلبی را در این زمینه مبهم و نامفهوم و غیر شفاف نگذارم ، هر چند این موضوع برای نخستین بار مطرح می گردد و کسی پیش از این بدان نپرداخته است سعی نموده ام از منابع و ماخذ همان زمان یا تزدیک بدان قرن بهره جویم؛ اصل مطلب را آورده ام و آن ها که به زبان تازی یا به زبان دیگری نوشته شده است را ابتدا آورده و ترجمه ای که بتواند نطلب را برای خواننده روشن سازد ارایه دهم تا پس از این اگر محقق و پژوهشگر و علاقمندی بخواهد در این زمینه گام بردارد حداقل هایی را در اختیار داشته باشد و سرگردان و سرگشته در مبان منابع دیریاب و کم یاب رها نگردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1173

به "جان تا جمال جانان روی پیشخوان کتابفروشی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جان تا جمال جانان روی پیشخوان کتابفروشی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید