خانه باغانی یکی از دیدنی های سبزوار است

به گزارش تور انگلیس، سیری در ایران/ براساس آخرین اخبار و گزارشات منتشر شده، خانه باغانی یکی از دیدنی های سبزوار است.

خانه باغانی یکی از دیدنی های سبزوار است

خانه باغانی سبزوار مربوط به دوره قاجار است. این بنا در بافت قدیم شهر واقع شده و در تاریخ 16 شهریور 1383 با شماره ثبت 11073 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این عمارت در زمینی به مساحت حدود 380 مترمربع و زیربنایی در حدود 140 مترمربع بصورت زیرزمین و طبقه اول ساخته شد. شکل کلی پلان این بنا به صورت مستطیل است. برای وارد شدن به این ساختمان، ابتدا به حیاطی وارد می شویم که در حدود 240 مترمربع مساحت دارد. آب نمایی در وسط حیاط و باغچه های کوچکی در طرفین آب نما قرار گرفته است. پله هایی در طرفین بنا و تعداد 10 پله سنگی تعبیه شده که برای رفتن به طبقه اول است.

در جلوی ورودی پله ها در دو طرف قوس هایی با مقرنس کاری های زیبایی تزئین شده است. سقف این بنا چوبی و آجرکاری های بکار رفته در این بنا از نوع خفته راسته و خرند و هره هست. پله هایی از آهن که از روی تراس برای رفتن به پشت بام تعبیه شده اند، بعدا به آن اضافه شد. در نمای اصلی بنا که رو به حیاط است، هشت ستون گچبری زیبا قرار گرفته که ورودی به داخل اتاق های بنا هم از روی تراس به تعداد پنج در چوبی سیار با شیشه های رنگی است.

قسمت شرقی بنا تخریب و دوباره بازسازی شده است. به نظر می رسد که سبک معماری آن تغییر کرد. برای دسترسی به طبقه زیرین به تعداد سه پله از کف حیاط وارد زیرزمین می شویم که آن هم سه اتاق دارد. پنجره هایی رو به حیاط دارد که نور زیرزمین را تامین می نماید. ضخامت دیوار های زیرزمین هم شصت و پنج سانتیمتر است.

منبع: همگردی
انتشار: 26 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1402 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1593

به "خانه باغانی یکی از دیدنی های سبزوار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه باغانی یکی از دیدنی های سبزوار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید