شیشه های هواپیما با محصولی ایران ساخت بخار نمی کند

به گزارش تور انگلیس، با یاری پوشش های دارای اجزای نانومتری، از ایجاد لایه بخار در سطح شیشه کابین خلبان پیشگیری می گردد.

شیشه های هواپیما با محصولی ایران ساخت بخار نمی کند

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، شفافیت شیشه های کابین خلبان باید طوری باشد تا خلبان هنگام فرود بتواند دید کافی و مناسبی داشته باشد. یکی دیگر از خواص مهم شیشه کابین خلبان عدم ایجاد بخار آب در سطح آن است، چرا که منجر به کاهش قدرت دید خلبان و امکان ایجاد خطر می گردد به همین علت در جهان با یاری فناوری نانو؛ پوشش هایی فراوری شده که مانع بخارگرفتگی این شیشه ها می گردد.

چنین پوشش هایی اثرات مخرب بر مقدار عبور و یا پراکندگی نور برخورد نموده به شیشه هواپیما وارد نمی نمایند. شرکت صنایع الکترو اپتیک صا ایران با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شکلی بومی اقدام به فراوری پوشش های دارای اجزای نانومتری برای پیشگیری از بخارگرفتگی شیشه های کابین هواپیما نموده است.

جنس شیشه های کناری و جلوی هواپیما با توجه به مقدار فشاری که تحمل می نمایند، فرق دارد. از آنجا که شیشه جلوی هواپیما یا شیشه کابین خلبان فشار بیشتری را باید تحمل کند پنجره های کابین خلبان را همراه با 3 الی 5 لایه از جنس شیشه، آکریلیک، کربن، پلاستیک و موادی دیگر می سازند.

این شیشه ها ساختاری شبیه شیشه های چندلایه و لمینت دارند و در صورت برخورد جسم خارجی خرد نمی شوند و ممکن است تنها ترک بردارند. تفاوت دیگری که شیشه های جلوی هواپیما با شیشه های کناری دارند، شفافیت شیشه و خنثی کردن نور خورشید است.

شفافیت شیشه های کابین خلبان باید طوری باشد تا خلبان هنگام فرود بتواند دید کافی و مناسبی داشته باشد. یکی دیگر از خواص مهم شیشه کابین خلبان عدم ایجاد بخار آب در سطح آن است، چرا که منجر به کاهش قدرت دید خلبان و امکان ایجاد خطر می گردد. امروزه با اعمال بعضی از پوشش های دارای اجزای نانومتری، می توان به ممانعت از ایجاد لایه بخار در سطح شیشه کابین خلبان یاری کرد. چنین پوشش هایی اثرات مخرب بر مقدار عبور و یا پراکندگی نور برخورد نموده به شیشه هواپیما وارد نمی نمایند.

هواپیما های C 130، بوئینگ 707، فوکر 50، فوکر 27 و فوکر 100 از جمله هواپیما هایی هستند که از نانومحصولات این شرکت استفاده می نمایند و این محققان در حال حاضر روی ساخت شیشه های نانویی برای استفاده در هواپیما های ایرباس کار می نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 خرداد 1401 بروزرسانی: 24 خرداد 1401 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1413

به "شیشه های هواپیما با محصولی ایران ساخت بخار نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیشه های هواپیما با محصولی ایران ساخت بخار نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید