مبلغ عیدی امسال کارگران چقدر است؟

به گزارش تور انگلیس، به گزارش خبرنگاران، کارگران تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی امسال چقدر عیدی می گیرند؟

مبلغ عیدی امسال کارگران چقدر است؟

به نقل از مهر، تمام کارکنان مشمول قانون کار که طبق تعریف این قانون کارگر شناخته می شوند، مشمول عیدی و پاداش انتها سال هستند. عیدی این گروه، متفاوت با میزان عیدی کارکنان دستگاه های اجرایی و دولتی است و به تناسب میزان حقوق پایه فرق دارد.

مبنای پرداخت عیدی کارگران تعداد ماه هایی است که فرد طی یک سال کار کرده است. در صورتی که فردی یک سال کامل در محل کار خود سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، عیدی او معادل دو ماه حقوق پایه است اما مشروط به اینکه از سقف هفت میلیون و 966 هزار و 485 تومان فراتر نرود. همچنین حداقل عیدی امسال کارگران 5 میلیون و 310 هزار و 990 تومان است.

نحوه محاسبه عیدی کارگران در سال 1400

اما شرایط عیدی کارگرانی که کمتر از یک سال سابقه بیمه دارند چگونه است؟

کارگرانی که کمتر از یک سال یعنی از یک تا 11 ماه سابقه پرداخت حق بیمه دارند، مشمول عیدی انتها سال هستند. این دسته از کارگران به میزان دو برابر حقوق پایه مندرج در فیش حقوقی، تقسیم بر 12، ضربدر تعداد ماه کارکرد عیدی دریافت می کنند.

به عنوان مثال کارگری که در سال 1400 حداقل حقوق مصوب وزارت کار یعنی دو میلیون و 655 هزار و 495 تومان را دریافت می کند و یک ماه سابقه کار دارد، بر اساس فرمول محاسبه عیدی باید 442 هزار و 582 تومان و کارگری که با همین میزان پایه حقوق، 11 ماه سابقه کار دارد، باید 4 میلیون و 868 هزار و 407 تومان عیدی دریافت کند.

تاکید می شود، میزان عیدی محاسبه شده، صرفاً برای کارگرانی است که حداقل حقوق سال 1400 را دریافت می کنند و به عبارتی در سال نخست ورود به بازار کار قرار دارند.

عیدی سایر کارکنان دارای بیش از یک سال سابقه که قطعاً حقوق پایه آنها بیش از حداقل حقوق مصوب است، نیز طبق فرمول یاد شده خواهد بود، با این تفاوت که حقوق پایه مندرج در فیش حقوقی، مبنای محاسبه عیدی آنها خواهد بود. به این معنا که اگر پایه حقوق کارگری 3 میلیون تومان است باید این عدد را در فرمول قرار داده و عیدی را محاسبه کند.

عیدی و پاداش کارگران معمولاً همراه با حقوق بهمن ماه از طریق کارفرمایان واریز می شود، اما واریز آن با حقوق اسفند ماه نیز منع قانونی ندارد.

در جدول زیر میزان عیدی کارگران حداقلی بگیر (کسانی که پایه حقوق شان دو میلیون و 655 هزار و 495 تومان است) به تناسب تعداد ماه کارکرد محاسبه شده است.

چه خبر از عیدی بازنشستگان

علی دهقان کیا، رییس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی تهران، گفت: هنوز برای تعیین تکلیف رقم عیدی بازنشستگان هیچ اقدامی انجام نشده است و پارسال بازنشستگان به میزان حقوق یک ماه عیدی دریافت کردند.

به گفته رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران همسان سازی حقوق بازنشستگان طی دو مرحله اجرا شده است اما کانون بازنشستگان در جریان است که حداقل بگیران تامین اجتماعی هنوز مستمری کمی را دریافت می کنند و مطالبتشان را نادیده نمی گیرد.(خبرآنلاین)

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 25 فروردین 1401 بروزرسانی: 25 فروردین 1401 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1360

به "مبلغ عیدی امسال کارگران چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مبلغ عیدی امسال کارگران چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید