مراقب گرمازدگی کودکمان باشیم؟

به گزارش تور انگلیس، بدیهی است که اگر کودک در معرض گرما قرار گیرد دمای بدنش افزایش می یابد و حالت یک کودک تب دار را نشان می دهد، گونه ها سرخ می گردد، دچار تعرق بیشتر شده و علائم دیگری مثل بی حالی و یا در مواردی تهوع و استفراغ خواهد داشت. چنین کودکی به تدریج دچار کمی آبی بدن (دهیدراتاسیون) می گردد که خود را به صورت چشمان

مراقب گرمازدگی کودکمان باشیم؟

مراقب گرمازدگی کودکمان باشیم؟

نویسنده: دکتر وحید قبادی دانا

گرمای زیاد چه اثراتی روی کودک دارد؟

بدیهی است که اگر کودک در معرض گرما قرار گیرد دمای بدنش افزایش می یابد و حالت یک کودک تب دار را نشان می دهد، گونه ها سرخ می گردد، دچار تعرق بیشتر شده و علائم دیگری مثل بی حالی و یا در مواردی تهوع و استفراغ خواهد داشت. چنین کودکی به تدریج دچار کمی آبی بدن (دهیدراتاسیون) می گردد که خود را به صورت چشمان گودافتاده، کاهش اشک ، خشکی مخاط دهان و کاهش طراوت پوستی نشان می دهد. اگر گرمازدگی به دلیل در معرض نور خورشید قرار گرفتن ایجاد شده باشد، علایم پوستی بارزتری را شاهد خواهیم بود.

آفتاب سوختگی چگونه ایجاد می گردد؟

آفتاب سوختگی اساساً با اشعه ماوراء بنفش Bایجاد می گردد که طول موج 320-290 نانومتر دارد. حساسیت بچه ها به اشعه ماوراء بنفش (UV)بر اساس نوع پوست آنها (تیره یا روشن بودن) فرق دارد. بچه ها دارای پوست های روشن و سفید بیشتر دچار آفتاب سوختگی می شوند. و کمتر پوستشان برنزه می گردد در حالی که کسانی که پوست های تیره تر دارند با تابش اشعه خورشید بیشتر برنزه می شوند تا دچار آفتاب سوختگی شوند. اثرات ایجاد شده UVB بعد از 12-6ساعت بعد از اولین مواجهه ایجاد شده و در مدت 24 ساعت به حداکثر می رسد . اثرات شامل قرمزی ، درد، تورم و حتی تاول می باشد.

چگونه آفتاب سوختگی شدید را درمان کنیم؟

آفتاب سوختگی حاد شدید را باید با کمپرس های آب سرد کنترل نمود. بعلاوه با تجویز پزشک و استفاده از داروهای کورتیکواستروئید موضعی، التهاب و درد تا حدی کاهش می یابد و داروهای خوراکی مثل ایبوپروفن می توانند قرمزی و درد را کاهش دهند. ترکیبات حاوی بی حس کننده های موضعی نسبتاً بی تأثیر بوده و به دلیل احتمال ایجاد درماتیت تماسی ، استفاده از آنها خطرناک خواهد بود.

مواجهه طولانی مدت با اشعه آفتاب چه اثرات مخربی می تواند داشته باشد؟

در صورت آسیب پوست به وسیله نور خورشید که به دلیل مواجهه طولانی مدت و غیر ضروری با اشعه آفتاب ایجاد می گردد، علاوه بر ایجاد پیری زودرس در پوست و چین و چروک در آینده، کودک در معرض خطر ضایعات بدخیم پوستی قرار می گیرد. سرطان های پوستی بدخیم مثل SCC ،BCC ملانوما تماماً با شیوع بیشتر در پوست آسیب دیده با نور خورشید رخ می دهند، به خصوص آفتای سوختگی های تاولی در بچه ها و نوجوانان به طور قابل ملاحظه ای خطر ایجاد ملانوم بدخیم را افزایش می دهند.

چگونه می توان در بچه ها از آفتاب سوختگی پیشگیری کرد؟

برترین روش جلوگیری از ایجاد آسیب های ذکر شده اجتناب از مواجهه با نور مستقیم و شدید خورشید خصوصاً در حد فاصل ساعات 11 صبح تا 3 بعد ازظهر می باشد. بعلاوه استفاده از محافظت کننده های فیزیکی پوستی مثل سایه بان و کلاه برای پیشگیری از آفتاب سوختگی به خصوص در بچه ها توصیه می گردد. در ارتباط با بچه های که پوست روشن و سفید دارند با تجویز پزشک استفاده از ضد آفتاب هایی با فاکتور محافظتی در برابر نور خورشید (SPF)حدود 15 می تواند مناسب باشد.

چگونه متوجه کم آبی بدن کودک گرما زده بشویم؟

کودکی که در اثر گرما زدگی دچار کم آبی بدن شده است. در ابتدا دچار بی قراری و تحریک پذیری می گردد. این کودک تشنه است و اگر آب یا نوشیدنی دیگری در دسترسش قرار گیرد با ولع می نوشد . چشم هایش گودافتاده است و پوست بدنش طراوت لازم را ندارد. در این شرایط است که باید هر چه سریعتر مایعات خنک در اختیار کودک قرار گیرد و جهت درمان به پزشک مراجعه نماید.

آیا گرمازدگی می تواند شرایطی که تهدید کننده جان کودک است ایجاد کند؟

طبیعتاً ادامه کم آبی بدن کودک می تواند نتایج جبران ناپذیری را ایجاد نماید. اگر به کودکی که دچار کم آبی شده رسیدگی مناسب نگردد، فرورفتگی چشم ها افزایش می یابد، کودک دچار خواب آلودگی غیرعادی یا کاهش سطح هوشیاری می گردد، توانایی نوشیدن مایعات کاهش یافته و یا دیگر نمی تواند مایعات را بنوشد. در این حالت است که باید فوراً نسبت به رساندن کودک در بیمارستان جهت دریافت مایعات وریدی و مانیتورینگ مداوم اقدام گردد.

چگونه می توانیم از ایجاد گرمازدگی پیشگیری کنیم؟

دمای مطلوب برای محیط زندگی بچه ها بین 24-20 درجه سانتی گراد است بنابراین باید از قرار دادن بچه ها در محیط های بسیار گرم پرهیز کرد. بعلاوه مانع قرار گرفتن مداوم آنها در برابر اشعه شدید و مستقیم آفتاب در فصول گرما و زمان های تابش مستقیم آفتاب شد. بنابراین در چنین شرایطی حضور کودک در سایه مناسب تر خواهد بود و استفاده از چتر ، سایه بان و کلاه می تواند مناسب باشد. بعلاوه می بایست مایعات خنک کافی برای نوشیدن در اختیار کودک قرار گیرد، پیش از آنکه آنقدر دچار مشکل گردد تا دیگر نتواند بنوشد!

منبع:نشریه کودک، شماره 62.

منبع: راسخون
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1147

به "مراقب گرمازدگی کودکمان باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراقب گرمازدگی کودکمان باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید