مصوبات اخیر شورای مرکزی ناظر بر نشریات، نتیجه خود رای بودن وزارت علوم است

به گزارش تور انگلیس، عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم گفت: وزارت علوم مدتی است نه تنها حاضر به پذیرش مسئولیت تصمیمات خود و به طبع هزینه های بعضا منفی آن نیست، بلکه مستقیما به فعالین حوزه نشریات دانشجویی کج دهنی می نماید.

مصوبات اخیر شورای مرکزی ناظر بر نشریات، نتیجه خود رای بودن وزارت علوم است

میلاد مفاخری، عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم در تبادل نظر با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، پیرامون دو مصوبه ابلاغ شده شورای ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم گفت: وزارت علوم مدتی است نه تنها حاضر به پذیرش مسئولیت تصمیمات خود و به طبع هزینه های بعضا منفی آن نیست، بلکه مستقیما به فعالین حوزه نشریات دانشجویی کج دهنی می نماید.

این فعاال دانشجویی ادامه: معتقد به آن هستم که مجموعه دانشگاهی کشور حکم یک خانواده واحد را دارد و وزارت علوم نقش سرپرست آن را بر عهده دارد. همانطور که در یک خانواده اگر سرپرست خانواده به وظایف خود درست عمل نکند، آینده و شأنیت خانواده را تحت شعاع قرار دهد. اعضای یک خانواده سعی می نمایند در قدم اول مشکل را در درون خانواده حل نمایند، اما اگر به نتیجه نرسیدند و نه تنها مسائل حل نشد بلکه تشدید هم شد به ناچار به وسیله مراجع صالح که وظیفه شان رسیدگی به این مسائل است اقدام می نمایند.

مصوبات وزارت علوم، نه شورای ناظر بر نشریات

وی اضافه کرد: طی روز های اخیر شاهد آن بودیم که چند نامه به دانشگاه ها از طرف شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم ابلاغ شده است. به عنوان مثال در رابطه با انتخابات الکترونیک و اجازه برگزاری آن انتخابات به 20 دانشگاه، هرچند اخباری داریم که به تعدادی از دانشگاه ها هم که خارج از همین ابلاغیه اند، مجوز برگزاری انتخابات داده اند. یا در خصوص ماجرای نشریه دانشگاه شریف هم به همین شکل برخلاف مصوب، جلسه رسمی برگزار گردیده در شورا و بدون مصوبه رسمی شورا، صرفا نظر مجموعه وزارت علوم را ابلاغ نموده اند، تا هزینه ای متوجه وزارت خانه نگردد. همه این ها در حالی است که حتی یک برگ مصوبه رسمی در رابطه با این موارد در صحن شورا به جمع بندی نرسیده و امضا نشده است و بر اساس مصوبه صریح دستورالعمل وزارت علوم اجازه ابلاغ نداشته است.

مفاخری اشاره نمود: گفتنی است تنها در صحن شورا در رابطه با اجازه برگزاری انتخابات الکترونیک در دو دانشگاه کاشان و الزهرا آن هم برای صحت سنجی و آنالیز عملکرد سامانه جامع نشریات دانشگاهی مجوز داده شد و قرار شد بعد از برگزاری انتخابات کمیته ناظر بر نشریات این دانشگاه ها و آنالیز آن در صحن شورا مرکزی وزارت علوم و در صورت تایید آن، مجوز برگزاری انتخابات الکترونیک به چند دانشگاه دیگر که اعضا پیشنهاد می دهند داده گردد. اما نه جلسه آنالیز انتخابات های فوق برگزار گردید و نه جلسه ای در رابطه با معین 20 دانشگاه نام برده در ابلاغیه و نه حتی به صورت شفاهی نظری از اعضا دانشجویی یا غیر دانشجوی شورا گرفته شده است.

بیشتر بخوانید:

انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی 20 دانشگاه به صورت الکترونیکی برگزار می گردد

عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم گفت: متاسفانه شاهد آن هستیم که کوچکترین مسائل دانشکاه های دارای رانت مثل دانشگاه های تهران، در سریعترین زمان ممکن در دستور کار قرار داده و گاهی به نفع مسئولین آن دانشگاه تصمیم گرفته می گردد. این در حالی است که بعضا دانشگاه های خارج از تهران و درو تر از پایتخت باید ماه ها منتظر در دستور کار قرار دریافت مطالبات خود در صحن شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم باشند.

وی توضیح داد: این اقدامات معاونت فرهنگی وزارت علوم در کنار دیگر موارد قطعا باعث ایجاد بی انگیزگی دانشجویان و خارج شدن ذی نفعان فضای دانشجویی اصلی از مدار تصمیم سازی خواهد شد. از همین رو نامه ای خدمت وزیر علوم نوشتیم و مراتب اعتراض خود را از شرایط موجود اعلام کردیم.

بیشتر بخوانید:

جلوی بدعت گذاری در معاونت فرهنگی وزارت علوم را بگیرید

مفاخری در آخر گفت: امروز معاونت فرهنگی وزارت علوم برای آنکه از زیر بار مسئولیت و پاسخگویی شانه خالی کند سعی دارد با تصمیمات خارج از چهارچوب قانونی و ربط این تصمیمات به دو عضو دانشجویی عملا کف دانشگاه را متشنج کند و دانشجو را در مقابل دانشجو قرار دهد. امید دارم وزیر علوم با جدیت به این موضوع ورود کند در غیر این صورت به ناچار و برخلاف میل باطنی مجبوریم از مراجع دیگر و ابزار های دیگری برای انتها دادن به این آشفته بازار که به عمد ایجاد شده است، استفاده کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 مهر 1399 بروزرسانی: 27 مهر 1399 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 547

به "مصوبات اخیر شورای مرکزی ناظر بر نشریات، نتیجه خود رای بودن وزارت علوم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصوبات اخیر شورای مرکزی ناظر بر نشریات، نتیجه خود رای بودن وزارت علوم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید