ویتامین های موجود در روغن ماهی

به گزارش تور انگلیس، این مقاله در مورد فوائد، عوارض جانبی، دوز یا اندازه مصرف مناسب و جایگزین های گیاهی ویتامین روغن ماهی اطلاعاتی را در اختیارتان قرار می دهد.

ویتامین های موجود در روغن ماهی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

این مقاله در مورد فوائد، عوارض جانبی، دوز یا اندازه مصرف مناسب و جایگزین های گیاهی ویتامین روغن ماهی اطلاعاتی را در اختیارتان قرار می دهد.

ویتامین های روغن ماهی، کپسول های ژلاتینی نرم به رنگ زرد براق بوده که منبعی غنی از اسیدهای چرب ضروری امگا 3 می باشند. این اسیدهای چرب ضروری به راحتی در منابع گیاهی یافت نمی شوند. از اینرو، این ویتامین ها منبع خوبی از این چربی های مفید برای افراد گیاه خوار و بعلاوه کسانی که دچار کمبود این ماده مغذی شده اند، می باشند. با وجود آنکه فوائد این ویتامین ها در سلامت بسیار می باشد، اما عوارض جانبی هم به همراه دارند که بایستی آنها را هم مد نظر قرار داد.

فوائد

بر اساس گزارشاتی که از مطالعات بسیاری منتشر شده است، مصرف اسیدهای چرب امگا 3 به کاهش فشار خون یاری می کند.

شاهد علمی محکمی وجود دارد که نشان می دهد روغن ماهی بسیار به کاهش سطوح تری گلیسیرید در خون یاری می کند.

تحقیقات بسیاری نشان می دهند که افراد با سابقه حمله قلبی، با مصرف منظم روغن ماهی، ماهی های روغنی و یا ویتامین های آن، خطر حمله قلبی مرگبار در آنها کاهش یافته است.

مطالعات بسیاری وجود داشته که نشان می دهند مصرف روغن ماهی از بیماری های قلبی عروقی اولیه جلوگیری نموده و از بیماران پیوند عضو در برابر سمیت سیکلوسپورین محافظت به عمل آورده و دردهای عضلانی صبحگاهی و ضعف مفاصل در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید را بهبود می بخشد.

هرچند، در بیشتر مطالعات به اثبات رسیده، فوائد آن برای سلامت قلب نشان داده می گردد، مطالعات دیگری وجود دارند که نشان می دهند این روغن بعلاوه به کاهش افسردگی، بیماری کرون، سرطان روده بزرگ، سرطان، اگزما، سکته مغزی، دیابت، و غیره یاری می کند.

این روغن نه تنها به جلوگیری از بسیاری بیماری ها یاری می کند، بلکه سلامت پوست و مو را هم حفظ می کند.

اثرات جانبی

عوارض جانبی خفیف این مکمل ها، ناراحتی دستگاه گوارش را شامل می گردد، که می تواند آروغ همراه با احساس طعم ماهی در دهان باشد. عوارض جانبی دیگر مانند تهوع و شل و لیز بودن مدفوع از عوارض جانبی شایع به حساب می آیند. بعلاوه فرد ممکن است کبودی افزایش یافته را تجربه کند.

عوارض جانبی جدی روغن ماهی بسیار به ندرت تجربه می شوند. با این حال، اگر دچار هرگونه عوارض جانبی جدی شده اید، آنگاه بلافاصله در پی فوریت های پزشکی باشید. افراد دیابتی بایستی به هنگام مصرف این مکمل ها بسیار مراقب باشند، به این علت که می تواند با کنترل قند و یا داروهای از قبل مصرف شده و موجود در بدن تداخل ایجاد کنند. این مکمل ها می توانند خطر سکته هموراژیک را افزایش دهند. آنها ممکن است منجر به کاهش جذب بعضی ویتامین های مهم در بدن شده که می تواند به کمبود ویتامین در بدن بیانجامد.

اجتناب از عوارض جانبی

به منظور پیشگیری از هرگونه عوارض جانبی، اولین گامی که می توانید بردارید، به حداقل رساندن دوز یا مقدار مصرف است.

برای جلوگیری از آروغ زدن یا ناراحتی معده سعی کنید از مصرف دارو در اواسط وعده های غذایی خودداری کنید.

چنانچه نسبت به ماهی حساسیت و آلرژی دارید، در این صورت از مصرف چنین مکمل هایی خودداری نموده، به مصرف منابع گیاهی و سایر منابع امگا 3 روی آورید.

تغییر مارک یا نشان تجاری ویتامین هم ممکن است یاری کند.

اگر مبتلا به عارضه یا بیماری هستید، در این صورت پیش از مصرف هرگونه مکمل با پزشک خود مشورت نمایید.

اندازه مناسب مصرف

سازمان بهداشت جهانی و سازمانهای بهداشتی دولتی بسیاری از کشورها مقدار مصرف 3ر0 تا 5ر0 گرم روزانه EPA + DHA (از اسیدهای چرب امگا 3) را توصیه می کنند. این دوز برای بزرگسالان سالم می باشد، هرچند افرادی که مبتلا به هرگونه عارضه ای می باشند، بایستی برای اطلاع از دوز مناسب با پزشک خود مشورت کنند.

امگا 3 به بعضی از شیرهای نوزادان افزوده می گردد اما مقدار کافی به طور رسمی اعلام و محقق نشده است. مصرف ماهی تازه و یا مکمل های روغن ماهی بایستی برای خردسالان با محدودیت همراه باشد به این علت که احتمال وجود آلاینده های مختلف در این مکمل ها وجود دارد. بنابراین، این ویتامین ها برای بچه ها تنها در صورتی که به تجویز پزشک باشد، بایستی مورد استفاده قرار گیرند.

جایگزین های گیاهی

منابع غذایی گیاهی بسیاری برای امگا 3 وجود داشته که می توانند به منظور افزایش مصرف این اسیدهای چرب ضروری مورد استفاده قرار گیرند. آجیل ها یا مغزهایی مانند گردو، بادام، فندق، گردوی آمریکایی (پی کان) منابع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 به حساب می آیند. دانه هایی مانند تخمه کدو، و تخم کتان، دانه کنجد بعلاوه حاوی مقادیر خوبی از امگا 3 می باشند.

هرچند، این مکمل ها برای حفظ سلامت و جلوگیری از بیماری های زیادی، بسیار خوب می باشند، اما عوارض جانبی وجود داشته که با این روغن همراه می باشند. بنابراین پیش از مصرف هریک از چنین مکمل هایی، با پزشک خود مشورت نمایید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1182

به "ویتامین های موجود در روغن ماهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویتامین های موجود در روغن ماهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید