ماکادمیا چیست و چه فرقی با فندوق دارد؟

به گزارش تور انگلیس، ماکادمیا یکی از خوراکی های محبوب استرالیا است که طی چند سال در نقاط مختلف دنیا هواداران زیادی پیدا نموده است. این خوراکی خوشمزه شبیه فندق است، اما تفاوت هایی با آن دارد . در این مطلب قصد داریم درباره اینکه ماکادمیا چیست، چه ارزش غذایی دارد و در کجا کشت می گردد صحبت کنیم. بعلاوه تاریخچه آن را هم آنالیز خواهیم کرد.

ماکادمیا چیست و چه فرقی با فندوق دارد؟

ماکادمیا چیست؟

ماکادمیا نوعی آجیل گران بها و مغذی است که از درختان ماکادمیا به دست می آید. این درختان بومی استرالیا هستند، اما امروزه در منطقه های با آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری در سراسر جهان کشت می شوند، از جمله در هاوایی، کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین و نیوزیلند. آجیل ماکادمیا به خاطر طعم خامه ای و بافت ترد و لذت بخشش معروف است و اغلب به عنوان یک آجیل لوکس شناخته می شود. این آجیل سرشار از چربی های سالم، به خصوص چربی های تک غیراشباع و چند غیراشباع است و بعلاوه منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی مانند منیزیم و ویتامین B است.

این خوراکی مغذی در انواع دستورالعمل های آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد، از شیرینی پزی و دسرها گرفته تا غذاهای اصلی و سالادها. علاوه بر این، روغن آن نیز به علت طعم خوبی که دارد، در آشپزی محبوب است. بعلاوه این خوراکی خوشمزه با اسامی مختلفی مانند آجیل کوئینزلند، آجیل هاوایی و آجیل ماروچی نیز شناخته می شود و در دو نوع خشک و تر موجود است . نکته قابل توجه دیگر این است که درخت ماکادمیا بین 5 تا 8 سال زمان می برد تا رشد کند و طعم خوشمزه و خواص فوق العاده دارد.

آنالیز تاریخچه ماکادمیا

تاریخچه ماکادمیا به قبل از تمدن های مدرن بازمی شود، جایی که بومیان استرالیا اولین کسانی بودند که از این آجیل استفاده می کردند. درخت ماکادمیا بومی جنگل های بارانی شرقی استرالیا است و برای هزاران سال بخشی از رژیم غذایی بومیان بوده است. در اواخر قرن نوزدهم، این آجیل به وسیله مهاجران و بازرگانان به دیگر نقاط جهان معرفی گردید. نام علمی این گیاه، Macadamia، به افتخار دکتر جان مک آدام، یک دانشمند و سیاستمدار اسکاتلندی-استرالیایی، انتخاب شد که این دانشمند به ترویج علم کشاورزی در استرالیا یاری زیادی کرد.

در اوایل قرن بیستم، کشت ماکادمیا به خارج از استرالیا توسعه یافت و به ویژه در هاوایی، که اکنون یکی از بزرگ ترین فراورینمایندگان ماکادمیا در جهان است، به یک صنعت تجاری تبدیل شد. در هاوایی، فراوری ماکادمیا از دهه 1960 آغاز به رشد کرد و به سرعت به یکی از محصولات کشاورزی مهم این جزایر تبدیل شد.

امروزه ماکادمیا به علت طعم و خواصش محبوبیت جهانی دارد و در سراسر جهان کشت می شود. این آجیل لوکس به علت داشتن چربی های سالم، به عنوان یک میان وعده مغذی و بعلاوه به عنوان یک مکمل غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. به علت محدودیت های زیست محیطی و دشواری های کشت، ماکادمیا همچنان یکی از گران ترین آجیل های جهان به شمار می رود.

ارزش غذایی ماکادمیا

این میوه استرالیایی یکی از مغذی ترین مغزهای آجیل محسوب می شود و ارزش غذایی بالایی دارد. از آنجایی که ماکادمیا دارای چربی های غیراشباع شده است، بنابراین باعث افزایش وزن نمی شود. آجیل ماکادمیا کربوهیدرات، قند و فیبر بسیار کمی دارد و به همین علت بعد از خوردن آن نگران فشارخون نباشید. این خوراکی خوشمزه سرشار از منگنز، تیامین، مس، منیزیم، آهن و ویتامین B6 است.

اگر بخواهیم ارزش غذایی 28 گرم ماکادمیا را آنالیز کنیم، شامل این موارد می شود:

مواداندازه
انرژی204 کیلو کالری
قند1 گرم
پروتئین2 گرم
فیبر3 گرم
کربوهیدرات4 گرم
چربی23 گرم

ماکادمیا بیشتر در کجا کاشت می شود؟

این خوراکی خوشمزه معمولاً در منطقه ها گرمسیری و نیمه گرمسیری کشت می شود و به آب و هوای ملایم با دمای میانه و رطوبت نسبتاً بالا احتیاج دارد. درختان ماکادمیا نسبت به سرما حساس هستند و دماهای زیر صفر درجه سانتی گراد می تواند به آنها آسیب برساند. به همین علت، کشت ماکادمیا در منطقه ها سردسیر معمول نیست و اگر در چنین منطقه های کاشته شوند، احتیاج به مراقبت های ویژه و احتمالاً شرایط کنترل شده دارند تا از آسیب دیدگی در اثر سرما جلوگیری شود.

بنابراین، شما معمولاً نمی بینید که ماکادمیا در منطقه های که دما به شدت پایین می آید یا برف و یخبندان شدید دارند، کشت شود. این خوراکی در منطقه های با آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری کاشت می شود که شرایط آب و هوایی مشابه زیستگاه های بومی آن در استرالیا داشته باشند. این منطقه ها عبارتند از:

  1. استرالیا: به عنوان محل بومی این آجیل، استرالیا همچنان یکی از بزرگ ترین فراورینمایندگان این آجیل در جهان است.
  2. هاوایی: این استان آمریکا یکی از معروف ترین و بزرگ ترین فراورینمایندگان ماکادمیا در جهان است و بخش عمده ای از فراوری جهانی را به خود اختصاص داده است.
  3. آفریقای جنوبی: این کشور نیز یکی از عمده ترین فراورینمایندگان این خورای است و صادرات قابل توجهی به کشورهای دیگر دارد.
  4. برزیل: با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب، برزیل نیز در کشت این آجیل فعالیت دارد و فراوری آن در حال افزایش است.
  5. .کنیا و مالاوی: در آفریقا، کنیا و مالاوی نیز به فراورینمایندگان عمده ماکادمیا تبدیل شده اند.
  6. ویتنام و اندونزی: در آسیا، این دو کشور به علت داشتن شرایط اقلیمی مناسب، در حال توسعه کشت این آجل هستند.
  7. گواتمالا و کاستاریکا: در آمریکای لاتین، این کشورها نیز به علت داشتن منطقه ها گرمسیری، در فراوری ماکادمیا سهم دارند.

روش مصرف ماکادمیا

همانطور که گفتیم این خوردنی یک آجیل خوشمزه و مغذی است. این خوراکی به علت طعم خامه ای و بافت ترد و لذت بخشش می تواند به شیوه های مختلف مصرف شود. در اینجا به چند روش محبوب مصرف آن اشاره می کنم:

به صورت خام

روش رایج مصرف این آجیل خوشمزه بیشتر به صورت خام است و می تواند یک میان وعده عالی باشد. ماکادمیا را می توان به صورت خام و بدون هیچ افزودنی مصرف کرد و از خواص و طعم فوق العاده آن لذت برد.

برای تزئین

این خوراکی لذیذ را می توان برای تزئین نیز استفاده کرد. می توان از ماکادمیا خرد شده یا کامل به عنوان تزئین برای دسرها، مانند بستنی یا چیزکیک، استفاده کرد.

در آشپزی و شیرینی پزی

یکی دیگر از موارد مصرف ماکادمیا در آشپزی و شیرینی پزی است. این آجیل خوشمزه را می توان خرد نموده و در دستورالعمل های پخت مختلف از جمله کیک ها، کوکی ها و مافین ها به کار برد.

طرز تهیه آسان ترافل فندقی شکلاتی خوشمزه بدون احتیاج به فر

در سالادها

اضافه کردن این آجیل به سالادها نیز یکی از موارد مصرف رایج آن است. این خوردنی علاوه بر اینکه باعث افزایش بافت ترد و طعم غنی سالاد می شود، ارزش غذایی زیادی نیز دارد که قبلا به آن ها اشاره کردیم.

به عنوان روغن

این میوه استرالیایی به عنوان روغن نیز کاربرد دارد. روغن استخراج شده از این آجیل می تواند در پخت و پز استفاده شود و به علت نقطه دود بالا برای سرخ کردن مناسب است.

روغن ماکادمیا چیست و چه مزایایی برای پوست، مو و سلامت بدن دارد؟

به عنوان کره آجیل

کره ماکادمیا نیز در برخی منطقه ها تهیه می شود و طعم خوشمزه ای دارد. این کره به همراه کره های دیگر آجیل یا به عنوان پرنماینده در ساندویچ ها و روی نان تست از آن استفاده می نمایند.

در مخلوط آجیل ها

ماکادمیا را می توان در ظرف آجیل ریخت با سایر آجیل ها مثل بادام، پسته و … مخلوط کرد. این مخلوط آجیل یک میان وعده مغذی و انرژی زا است . البته به این نکته نیز توجه کنید این آجیل دارای کالری و چربی های بالایی است، بنابراین مصرف آن باید در حد اعتدال باشد، به ویژه اگر در پی حفظ وزن یا رژیم غذایی خاصی هستید.

6 خاصیت بی نظیر فندق برای سلامت بدن

تفاوت ماکادمیا با فندق

ماکادمیا و فندق دو نوع آجیل هستند که هر دو از نظر تغذیه ای ارزش بالایی دارند و حتی گاهی افراد این دو رو با هم اشتباه می گیرند. نکته قابل توجه این است که این دو آجیل با وجود شباهت ها، تفاوت های مشخصی با یکدیگر دارند که در ادامه به آنالیز این تفاوت ها می پردازیم.

منشأ و کشت

این آجیل بومی استرالیا است و در منطقه ها گرمسیری و نیمه گرمسیری کشت می شود، در حالی که فندق بیشتر در منطقه ها با آب و هوای معتدل تا سردسیری مانند ترکیه، ایتالیا و منطقه های از آمریکای شمالی و اروپا کشت می شود.

طعم و بافت

با وجود شباهت های ظاهری که دارند، طعم این دو آجیل با یک دیگر فرق دارد. ماکادمیا دارای طعمی خامه ای و بافتی ترد است، در حالی که فندق طعمی شیرین تر و بافتی محکم تر دارد.

محتوای چربی

ماکادمیا یکی از آجیل هایی است که بالاترین اندازه چربی را دارد، به ویژه چربی های تک غیراشباع که برای قلب مفید هستند. فندق نیز دارای چربی های سالم است، اما اندازه کمتری نسبت به ماکادمیا دارد.

استفاده در آشپزی و شیرینی پزی

کاربرد این دو نیز با هم فرق دارد. ماکادمیا معمولاً به صورت خام یا در دسرها استفاده می شود، در حالی که فندق به علت طعم شیرین ترش بیشتر در شیرینی پزی و به ویژه در تهیه شکلات و پرالین محبوب است.

ارزش غذایی

هر دو آجیل منابع خوبی از چربی های سالم، فیبر و ویتامین ها هستند، اما ارزش غذایی متفاوتی دارند. فندق سرشار از ویتامین E است، در حالی که ماکادمیا منبع خوبی از منیزیم و تیامین (ویتامین B1) است.

قیمت

از همه مهمتر اینکه قیمت این دو آجیل با یک دیگر فرق دارد . ماکادمیا به علت فرآیند برداشت دشوارتر و احتیاج به شرایط آب و هوایی خاص، قیمت بالاتری نسبت به فندق دارد.

سخن انتهای

در این مطلب درباره آجیل ماکادمیا صحبت کردیم و متوجه شدیم که ماکادمیا چیست و چگونه می توان به شکل های مختلف از آن استفاده کرد. در انتها یادآوری می کنیم که این آجیل دارای خواص زیادی است و ارزش غذایی بالایی دارد. بنابراین بهتر است آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1403 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1657

به "ماکادمیا چیست و چه فرقی با فندوق دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماکادمیا چیست و چه فرقی با فندوق دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید