آرزوهای کوچک و بزرگ چوبی

به گزارش تور انگلیس، درودگران همدانی سال هاست با آرزوهای کوچک و بزرگشان نقش بر چوب انداخته، برش داده و چوبینه هایی می سازند تا زینت بخش چیدمان خانه هایمان باشد؛ آرزوهایی چوبی و بی جان که حالا دولتمردان برآورده شدنش را نوید می دهند.

آرزوهای کوچک و بزرگ چوبی

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا, مبلمان، در و پنجره، کمد، ویترین و قاب های تزئینی و ده ها وسیله چوبی که در خانه هایمان چیده ایم همگی حاصل زحمت درودگران فروتنی است که سالها با رنگ و بوی چوب همنشین شده اند.

صنعتگرانی که حتی انگشت هایشان را هم می دهند اما از زیبایی و استحکام دست سازه هایشان کم نمی گذارند تا مشتری راضی و شادمان از در مغازه بیرون برود.

اما پشت این تواضع و خوش عهدی خواسته هایی سال ها به انتظار نشسته تا فرصتی برای اجابت دست بدهد و شامگاه چهارشنبه 27 آذر در حضور استاندار همدان و تیم اقتصادی اش بهترین زمان برای بیان و بازگو کردن این خواسته ها رخ داد.

جمعی از درودگران سرشناس استان به همت سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان گرد هم آمدند تا برای آینده صنعت چوب که یکی از قدیمی ترین حرفه و پیشه مردمان این دیار است، چاره ای بیندیشند و برنامه بچینند.

چوب وارداتی، چماق گرانی

رییس اتحادیه صنف درودگران همدان به نمایندگی از هزاران هم صنف خود نامه ای بلند بالا از کم و کاستی های فعالان این عرصه را قرائت کرد که آگاه سخنانش تهیه ارزان و بی واسطه چوب بود که تنها مواد اولیه درودگری محسوب می گردد.

به گفته ایرج توکلی چوب جنگلی، نئوپان و ام. دی. اف مواد مصرفی این صنعت است که چوب های جنگلی از کشورهای ترکیه، گرجستان و ارمنستان وارد کشور شده و بعد از چرخیدن در دست چند واسطه و دلال با قیمت گران به فراورینماینده می رسد که این موضوع باعث افزایش هزینه فراوری می گردد که نه به سود خریدار است و نه فروشنده.

او که خود از مو سفید نموده های صنعت چوب است می گوید: اگر دولت حمایت کند به پشتوانه تشکیلات قوی تعاونی درودگران همدان که هم اینک سه هزار نفر عضو دارد، می توانیم واردنماینده باشیم و چوب را آسان و ارزانتر به دست فراورینمایندگان برسانیم.

توکلی شرح می دهد که از زمان اجرای طرح تنفس و منع قطع درختان جنگل های کشور، دیگر چوب داخلی به همدان نمی آید بنابراین فراورینمایندگان ناچار به تأمین مواد اولیه از کشورهای خارجی هستند.

هیزمی برای اجاق فراوری

روزانه 40 تا 50 کامیون ضایعات چوب از همدان راهی کارخانه های فراوری نئوپان و ام. دی. اف در شمال کشور می گردد؛ رییس اتحادیه صنف درودگران همدان با بیان این مطلب تاکید می نماید که این هیزم ها فرآوری شده و با قیمت گزافی دوباره به چرخه فراوری استان وارد می گردد.

توکلی خروج این سرمایه ها را به صرفه و صلاح همدان نمی داند و ساخت کارخانه چوب را آرزوی دیرینه نجاران دلسوز این منطقه می داند که تحققش نیازمند حمایت و رسیدگی مسوولان است.

او می گوید: همین هیزمهای بی ارزش که حالا آتش به جان فراورینماینده انداخته می تواند همچون سرمایه ای بزرگ شعله فراوری و اشتغال را روشن کند به شرطی که آستین های همت را برای ساختن کارخانه بازیافت ضایعات چوب بالا بزنیم.

توکلی با اشاره به فعالیت یک هزار کارگاه فراوریی صنایع چوبی در شهر همدان می گوید: این کارگاه ها در گوشه و کنار شهر پراکنده هستند و مردم برای خرید وسایل خود باید در کوچه و خیابان های شهر سرگردان شوند.

پیشنهاد او و هم پیشه هایش ایجاد بازارچه های چوب و یا شهرک نمایشگاهی است تا صنایع چوبی فراوری شده در مکان هایی تعیین عرضه شده و خریداران به راحتی بتوانند ملزومات خود را تهیه نمایند.

تسهیلات کارآمد، فراوری با کیفیت

مستاجر بودن 450 کارگاه درودگری در شهر همدان مشکل دیگری است که گریبان فعالان این صنف را گرفته و توکلی چاره آن را واگذاری زمین ارزان قیمت برای راه اندازی کارگاه می داند که به اعتقاد او بدون حمایت دولت طرحی غیرممکن است.

توکلی می گوید 90درصد درودگری های همدان صنعتی هستند و مجهز به انواع تجهیزات و ماشین آلات و به روز نبودن آنها آفتی است که این صنعت را تهدید می نماید و لازمه آن اعطای تسهیلات ارزان قیمت بانکی است.

رییس اتحادیه درودگران تسهیلات با سود 18 درصد را برای این صنف ناکارآمد می داند و تاکید می نماید: تخصیص تسهیلات با بهره های کم و بازپرداخت بلند مدت می تواند راه حل خوبی برای حمایت از فعالان این صنعت باشد تا ابزار خود را به روز نموده و کالای با کیفیت بسازند.

به گفته او کمبود سرمایه و نقدینگی موجب شده صنعتگران به خرید ماشین آلات چینی بی کیفیت تن بدهند در صورتی که با اندکی حمایت اقتصادی می توانند بهترین ابزار اروپایی را تهیه نمایند.

سفره ای پربرکت به رنگ چوب

بعد از خواسته ها و مطالبات درودگران همدانی که هر کدامشان به آرزویی محال تبدیل شده، نوبت به رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان رسید تا از حق و حقوق این هنرمندان دفاع کند.

حمیدرضا متین با تایید شمار فعالان صنعت چوب شهر همدان، دایره فعالیت این رشته را گسترده تر کرد و از وجود 13 هزار کارگاه درودگری مجوزدار در پهنه استان اطلاع داد و پیش بینی کرد: با احتساب کارگاهای بدون مجوز و ناشناخته این رقم به 18 هزار هم برسد.

به گفته او صنعتی که توانسته 50 هزار نفر را دور سفره اش بنشاند بی تردید یک غول بزرگ اقتصادی است که تا به امروز مغفول مانده و تا دیر نشده باید به دادش برسیم.

متین برای چنین تشکیلات بزرگی که در کشور هم کم نظیر است، وجود یک انجمن صنفی را ضروری می داند و می گوید: با همکاری سازمان توسعه تجارت برای شکل گیری این انجمن برنامه ریزی نموده و به زودی آن را به خاتمه می رسانیم به شرطی که خود درودگران هم پیشقدم شوند.

صنعت چوب تشنه برندسازی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان تاکید نمود با تشکیل انجمن صنفی درودگران می توان از بسته های حمایتی دولت در زمینه صادرات دست سازه های صنعتگران برخوردار شد.

به گفته متین صنایع چوبی همدان به خاطر تنوع محصولات به ویژه در زمینه مبل و منبت قابلیت عرضه در بازارهای دنیای را دارد به شرطی که فراورینمایندگان از تکروی و فعالیت های مجزا دست برداشته و تبدیل به یک برند مشترک و یکپارچه شوند.

استاندار همدان که حمایت بی چون و چرای دولت از فراوری و فراورینماینده را سرلوحه کار خود قرار داده و مدام از هر تریبونی برای اعلام مواضع خود به مردم بهره می گرفت در جمع درودگران نیز دوباره تاکید نمود: او و تیم اقتصادی اش ماموریتی به غیر از پشتیبانی از فراوری ندارند.

درود دولت بر درودگران

سید سعید شاهرخی به صنف درودگران وعده داد که به زودی گسستگی و سرگردانی صنعتگران این رشته را نظم و ترتیب می بخشد و به مدیران دستگاه های اجرایی این مامویت ویژه را ابلاغ کرد.

او بهترین فضا برای ساماندهی درودگران هنرمند همدانی را شهرکهای صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی دنیا آباد دانست و به آنها اطمینان خاطر داد: زمین ارزان قیمت و تسهیلات برای استقرار صنایع چوب به متقاضیان واگذار گردد.

نماینده عالی دولت در استان به پنج هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در این استان تا خاتمه سال اشاره نمود و گفت: سه هزار میلیارد تومان تا به امروز محقق شده و صنعت چوب هم می تواند بسته به توان و همت خود از این سرمایه گذاری ها برخوردار گردد.

شاهرخی مطالبات درودگران را به حق و به جا دانست و آینده درخشانی برای این هنرصنعت زیبا پیش بینی کرد و قول داد برای بهبود اوضاع کسب و کار درودگران از هیچ کمکی دریغ نکند.

ما هم به برآورده شدن خواسته های دیرین درودگران شهرمان خوش بین هستیم، خواسته هایی که در سینه صنعتگران این دیار ته نشین شده و رنگ آرزو به خود گرفته، آرزوهایی به رنگ و بوی چوب.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 4

به "آرزوهای کوچک و بزرگ چوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرزوهای کوچک و بزرگ چوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید