آمریکا می تواند مانع فروش تسلیحات روسیه و چین به ایران گردد؟

به گزارش تور انگلیس، کارشناس مسائل هسته ای در گفتگویی با توجه به لغو تحریم های تسلیحاتی ایران،امکان کارشکنی های آمریکا در خرید و فروش تسلیحات به ایران را مورد آنالیز قرار داد.

آمریکا می تواند مانع فروش تسلیحات روسیه و چین به ایران گردد؟

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، حسن بهشتی پور در پاسخ به اینکه آیا آمریکا می تواند کسانی که به تهران اسلحه بفروشند راتحت فشار قرار دهد و روسیه و چین را از این کار منصرف کند گفت: ایران از امروز در هر موردی که به صلاحش باشد و با هر کشوری که دو طرف خواستار آن باشند می تواند معامله تسلیحاتی کند. اما موضوع تنها به خرید تسلیحات از کشورها بر نمی گردد. اتفاقی که افتاده یک پیروزی حقوقی عظیم برای ایران است. دستاورد ایران به طور کلی در این قضیه جنبه حقوقی دارد. یعنی ایران مقابل سدی که خواستار انزوا ایران و عدم استقلال آن بود، ایستادگی کرد. موضوع بیشتر حیثیتی و آبروی ایران بود که بر اثر سیاست های درست ما، حفظ شد. ایران از هر کشوری می تواند خرید کند و چین و روسیه هم در این فهرست قرار دارند و حامی این موضوع بوده اند. اما در مقابل کسانی که معتقدند خرید تسلیحاتی نمی تواند به شرایط مالی ایران یاری کند باید گفت که ارزش این اتفاق بر سدی است که به دست ایران شکسته شده است.

وی در خصوص دیپلماسی پیروز و موثر ایران در لغو تحریم های تسلیحاتی ایران نیز گفت: روش هایی که ایران به کار برد مبتنی بر حقوق بین الملل و زبانی بود که در این فضا آشنا به نظر می رسید. یعنی ایران با استفاده از روش ها و همان زبانی که برای عموم کشورها قابل احترام و فهم است، جلو رفت و توانست نظرها را نسبت به کشورمان تغییر داده و آنها را با خود همراه کند. بنابراین شرایطی ایجاد شد که ایالات متحده با همه تلاشی که کرد نتوانست کسی را در شورای امنیت قانع کند. نه تنها کشورهایی مثل چین و روسیه، همانطور که انتظارش می رفت به طرح آمریکا نه گفتند بلکه اروپائی ها هم با رای ممتنع خود خواسته ترامپ را رد کردند.این اتفاق در خصوص مکانیسم ماشه هم روی داد. ایالات متحده وقتی تنهایی خود را دید، به سمت مکانیسم ماشه رفت، ولی چون ایران برخلاف انتظار واشنگتن، از برجام خارج نشده بود در آن هم باخت. ایران به مقابله به مثل روی آورد و تعهدات خود را کاهش داد اما توافق هسته ای را ترک نکرد و با همواره شیوه هم آمریکایی ها را در انزوا قرار داد.آمریکا هیچ وقت در شرایط مشابهی قرار نداشته است.

وی اضافه نمود: رئیس جمهور ایالات متحده از یونسکو، سازمان بهداشت دنیای، سازمان شورای حقوق بشر خارج شده و با چین و روسیه هم تعارضات جدی دارد. به طور کلی در این چهارسال ترامپ با بیشتر کشورها و پیمان های بین المللی به مشکل برخورده است. این نشاندهنده ضدیت جدی او با قوانین بین المللی است که کشورها تحمل آن را ندارند و در مقابلش قد علم می نمایند. نگرش دولت ترامپ به نظام بین الملل که مبتنی بر شعار اول آمریکاست، پذیرفته شده نیست. کشورهای دیگر حاضر به پذیرش این موضوع نیستند که تنها منافع واشنگتن در دنیا تامین گردد و دیگران فقط برای پیشبرد اهداف ایالات متحده دست به اقدام بزنند. ادامه چنین شرایطی هم برای دنیا و هم برای کشور آمریکا بحران ساز است.

مشروح این تبادل نظر را اینجا بخوانید.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 29 آبان 1399 بروزرسانی: 29 آبان 1399 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 614

به "آمریکا می تواند مانع فروش تسلیحات روسیه و چین به ایران گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا می تواند مانع فروش تسلیحات روسیه و چین به ایران گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید