آنالیز بودجه 1400 در صحن علنی مجلس

به گزارش تور انگلیس، نشست علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور 227 نماینده از ساعت 8 و 15 دقیقه شروع شد و گزارش کمیسیون تلفیق مجلس برای آنالیز جزئیات لایحه بودجه 1400 در دستور کار نمایندگان است.

آنالیز بودجه 1400 در صحن علنی مجلس

پیش از این کلیات لایحه بودجه در جلسه علنی 28 بهمن ماه با 211 رای موافق و 28 مخالف و 6 رای ممتنع به تصویب رسیده بود.

جلسات مجلس از امروز و در روزهای آینده به صورت سه شیفت آنالیز لایحه بودجه 1400 را در دستور کار دارد.

با وجود شروع آنالیز لایحه بودجه در صحن علنی اما همچنان رییس مجلس تاکید می نماید که این بودجه دلخواه مجلس نیست. محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز مجلس گفت: لایحه بودجه 1400 هم طبق همین عادت دیرینه و حتی بیشتر از اشکالات ساختاری مرسوم دارای اشکالات جدی بود و معیشت مردم را در معرض آسیب قرار می داد. کمیسیون تلفیق اصلاحات مهمی را در این لایحه اعمال کرد و راه تحول بودجه به نفع مردم را به دولت نشان داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه نمود: در نهایت دولت مجری بودجه است، به همین جهت نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفتند تا اصلاحات بودجه بر عهده دولت گذاشته گردد و مسئولان اجرایی با توجه به توان و اراده فعلی دولت تغییرات لازم را در لایحه اصلاحیه اعمال نمایند.

قالیباف گفت: در نتیجه این فرآیند و رایزنی های انجام شده، خوشبختانه دولت هم بخشی از این اصلاحات مورد نظر را اعمال کرد و یک گام در تعامل با مجلس به نفع مردم برداشت و مجلس هم چندین گام برداشت و از بخشی از راهکارها و اصلاحات مدنظر خود چشم پوشی کرد تا در این شرایط اختلافات مانع از شنیده شدن صدای واحد ما برای حل مسائل مردم نگردد.

او با بیان اینکه آنچه امروز پیش روی ماست، بودجه مطلوب مجلس نیست، گفت: اما با توجه به ظرفیت های اجرایی و در تعامل با دولت حداکثر اصلاحات ممکن به نفع معیشت مردم در آن اعمال شده است.

سهم صندوق توسعه ملی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در جریان آنالیز بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1400، با بند (الف) تبصره (1) ماده واحده درباره سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی موافقت کردند.

بر اساس این مصوبه، سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی تا سقف یک میلیون بشکه در روز و خالص صادرات گاز بیست درصد(20%) و مازاد بر یک میلیون بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی سی و هشت درصد(38%) معین می گردد.

با گزارش وزارت نفت مبنی بر فروش و با اعلام خزانه داری کل، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است پس از وصول منابع بلافاصله نسبت به واریز این وجوه و سهم چهارده و نیم درصد (14.5 درصد) شرکت ملی نفت ایران از کل صادرات نفت خام و میعانات گازی(معاف از تقسیم سود سهام دولت) و نیز سهم چهارده و نیم درصد(14.5 درصد) شرکت دولتی تابعه وزارت نفت از محل خالص صادرات گاز طبیعی (معاف از تقسیم سود سهام دولت و مالیات با نرخ صفر) و همچنین سهم 3% موضوع ردیف درآمدی 210109 جدول شماره(5) این قانون اقدام کند.

مبالغ مذکور به صورت ماهانه واریز و از ماه یازدهم سال محاسبه و تسویه می گردد. مابه التفاوت سهم 20% از سقف یک میلیون بشکه صادرات مذکور تا سهم قانونی سی و هشت درصد(38%) صندوق توسعه ملی از محل ورودی این صندوق به نسبت سهم صندوق و دیگر اجزاء در سال 1400 به عنوان بدهی دولت و وام تلقی می گردد و بازپرداخت آن به صندوق با سازوکاری است که در بودجه سنواتی معین می گردد.

سقف منابع حاصل از درآمدهای نفتی معین شد

نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان آنالیز بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1400، با ردیف یک تبصره یک ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند.

مطابق با این مصوبه، سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت مندرج در ردیف 210101، میعانات گازی و خالص صادرات گاز مندرج در ردیف 210102 و منابع مربوط به سه درصد (3%) مندرج در ردیف 210109 جدول شماره (5) این قانون معادل یک میلیون و نهصد و نود و دو هزار و هفتصد و بیست میلیارد (1.992.720.000.000.000) ریال معین می گردد.

ردیف مربوط به ارز 4200 تومانی مراعا ماند

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان آنالیز بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1400، ردیف (4) بند ب تبصره 1 ماده واحده جهت آنالیز بیشتر و ارائه پیشنهادات نمایندگان، مراعا گذاشته شد.

محمدباقر قالیباف در این باره، گفت: ردیف 4 بند (ب) درباره ETS و بحث های مربوط به ارز است که ما امروز آن را مراعا می گذاریم تا نمایندگان بتوانند نقطه نظرات خود را درباره این موضوع تا فردا مطرح نمایند.

در ردیف 4 ماده واحده لایحه بودجه سال 1400 آمده است: به دولت اجازه داده می گردد بر اساس ارزیابی شرایط مالی، اجتماعی و بین المللی کشور نسبت به تغییر تمام یا بخشی از نرخ ترجیحی کالاهای اساسی به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی (ets) اقدام و مابه التفاوت منابع وصولی را به ردیف درآمدی شماره 160136جدول شماره (5) این قانون واریز نماید.

منبع: فرارو
انتشار: 28 اسفند 1399 بروزرسانی: 28 اسفند 1399 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 850

به "آنالیز بودجه 1400 در صحن علنی مجلس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز بودجه 1400 در صحن علنی مجلس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید