بعد از مهار کرونا جهشی در گردشگری خراسان رضوی ایجاد خواهد شد

به گزارش تور انگلیس، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: بعد از مهار کرونا با برنامه ریزی هایی که در حال اجرا است جهشی در گردشگری خراسان رضوی ایجاد خواهد شد.

بعد از مهار کرونا جهشی در گردشگری خراسان رضوی ایجاد خواهد شد

ابوالفضل مکرمی فر در گفت وگو با خبرنگاران با بیان این مطلب اضافه کرد: خراسان رضوی و به ویژه مشهد هرساله در ایام نوروز میزبان میلیون ها زائر و مسافر بود اما سال جاری به دلیل شیوع کرونا همه مراکز اقامتی و توریستی استان تعطیل شد به همین دلیل مردم از حضور در حرم مطهر رضوی و دیگر اماکن زیارتی و توریستی استان محروم بودند.

او ادامه داد: پیش بینی می گردد با عبور از بحران شیوع ویروس کرونا نه تنها شاهد رونق مجدد توریستی باشیم بلکه با توجه به این که مردم در این مدت قرنطینه بوده اند میل زیادی به سفر خواهند داشت و زیارت حضرت رضا (ع) و جاذبه های توریستی مشهد، مقصد سفرهای مردم خواهد بود.

1591 واحد اقامتی استان با بیش از 117 هزار تخت

مدیرکل میراث، توریستی و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت اقامت این استان اظهار کرد: واحدهای اقامتی رسمی استان شامل هتل، متل، هتل آپارتمان، مهمان پذیر و خانه مسافر تعداد 1591 واحد با ظرفیت 117 هزار و 713 تخت (نفر شب اقامت) است.

اواضافه کرد: در حال حاضر این استان 238 هتل با ظرفیت 38 هزار و 368 تخت دارد که تعداد 13 هتل با ظرفیت 929 تخت در سال 98 بهره برداری شده است.

مکرمی فر ادامه داد: این استان دارای یک متل با 40 تخت و 308 هتل آپارتمان با ظرفیت 24 هزار و 815 تخت است که سه هتل آپارتمان با 393 تخت طی سال 98 در استان راه اندازی شده است.

او گفت: همچنین استان دارای 380 مهمان پذیر با ظرفیت 22 هزار و 457 تخت است که 183 واحد با 435 تخت در سال گذشته بهره برداری شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به این که افزایش خانه مسافر در دستور کار نبوده و ساماندهی این واحدها اجرایی شده است، گفت: در حال حاضر 578 خانه مسافر با ظرفیت 28 هزار و 380 تخت در استان وجود دارد.

86 اقامتگاه بوم گردی با 3653 تخت

اوبه اجرای سیاست توزیع سفر، توزیع ثروت اشاره نمود و گفت: ایجاد اقامتگاه های بوم گردی اجرای این سیاست بوده است، چون این اقامتگاه ها نه تنها خود موجب اشتغال و رونق مالی شهرستان ها و به ویژه روستاها شده است، زنجیره ای از مشاغل را نیز در مناطق روستایی ایجاد نموده است.

مکرمی فر اضافه کرد: تا به امروز 86 اقامتگاه بوم گری با ظرفیت سه هزار و 653 تخت در استان بهره برداری شده که 38 واحد بوم گردی با هزار و 131 تخت طی سال 98 به بهره برداری رسیده است.

ایجاد 11 موزه در شهرستان های خراسان رضوی

او ایجاد موزه در تمام شهرستان های خراسان رضوی را از دیگر برنامه هایی عنوان نمود که به توسعه توریستی در شهرستان ها یاری می نماید و گفت: با حمایت وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی از سال 97 طرح هر شهر یک موزه را در دستور کار قراردادیم، با تخصیص اعتبار اقدامات لازم برای ایجاد 11 موزه در استان انجام شد که تعدادی از این موزه ها در مرحله بهره برداری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی خراسان رضوی فر تأکید کرد: در تلاشیم ماندگاری توریستان را در سطح استان افزایش دهیم و ماندگاری نباید تنها معطوف به مشهد باشد بلکه غیر از بخش زیارت، جاذبه های تاریخی و تفریحی را نیز به توریستان معرفی کنیم.

تهیه کتابچه راهنمای سفر برای شهرستان های استان

او معرفی ظرفیت های میراث فرهنگی و توریستی را مهم ترین احتیاج جذب توریستی برای شهرستان های استان عنوان نمود و ادامه داد: کتابچه ای برای معرفی جاذبه های تاریخی و فرهنگی هر شهرستان به عنوان راهنمای سفر تهیه نموده ایم که با یاری بخش خصوصی به چاپ رسیده است.

مکرمی فر بابیان این که کتابچه های سفر به شهرستان های خراسان رضوی، در سایت اداره کل نیز بارگذاری شده است، اظهار کرد: در راستای اطلاع رسانی و استفاده از ظرفیت فضای مجازی تمام اطلاعات مورداحتیاج برای مسافران در بخشی از سایت اداره کل به نام سفر به خراسان رضوی بارگذاری شده است.

257پروژه سرمایه گذاری در حال احداث

مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی خراسان رضوی درباره پروژه های سرمایه گذاری در حال احداث استان اظهار کرد: تعداد 257 پروژه در حال ساخت، تبدیل، توسعه، بهسازی و نوسازی است که حجم سرمایه گذاری این پروژه ها 160 هزار میلیارد ریال (16 هزار میلیارد تومان) است.

او ادامه داد: این پروژه ها شامل 128 هتل،29 هتل آپارتمان، 29 مهمان پذیر، 16 مجتمع بین راهی، 17 سفره خانه سنتی، 42 طرح توریستی و یک اقامتگاه بوم گردی است.

ثبت 87 اثر از خراسان رضوی در فهرست آثار طی سال 98

مکرمی فر با اشاره به ثبت 1603 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی استان در فهرست آثار ملی ایران اظهار کرد: تعداد 20 میراث طبیعی، 16 میراث ناملموس، 24 میراث منقول و 10 میراث غیرمنقول که درمجموع 87 اثر می گردد، از استان خراسان رضوی طی سال 98 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

او با اشاره به برنامه های استان برای جذب توریست خارجی گفت: هشت کشور شامل افغانستان، عراق، آذربایجان، عمان، کویت، امارات پاکستان و هندوستان، بازارهای هدف جذب توریست برای استان خراسان رضوی است اما برای جذب توریست از کشورهای اندونزی، ترکیه و ترکمنستان نیز رایزنی هایی صورت گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: طی دو سال گذشته جذب توریست خارجی برای استان برابر بازارهای هدفی که وزارت میراث فرهنگی، توریستی صنایع دستی برای استان معین نموده بود در دستور کار قرارگرفته که با همکاری وزارت امور خارجه و استانداری خراسان رضوی، رشد خوبی داشته است.

تشکیل چهار تشکل حرفه ای توریستی در خراسان رضوی

او با اشاره به تشکیل چهار تشکل حرفه ای توریستی در استان اشاره نمود و گفت: جامعه حرفه ای هتلداران، انجمن حرفه ای توریستی سلامت، انجمن حرفه ای اقامتگاه های بوم گردی و جامعه حرفه ای هتل آپارتمان داران خراسان رضوی تشکیل شده است.

مکرمی فر اضافه کرد: تشکل های حرفه ای در توسعه، رشد و رونق توریستی استان نقش دارند و آمادگی داریم که امور اجرایی توریستی، به تشکل های بخش خصوصی واگذار گردد.

او گفت: مسئولیت هایی ازجمله صدور و تمدید مجوزهای بهره برداری، نظارت و رسیدگی به شکایات به تشکل های حرفه ای توریستی واگذار می گردد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 28 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 243

به "بعد از مهار کرونا جهشی در گردشگری خراسان رضوی ایجاد خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بعد از مهار کرونا جهشی در گردشگری خراسان رضوی ایجاد خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید