تنها 5 مورد از 300 ملک ایرانگردی و جهانگردی را توانسته ایم پس بگیریم

به گزارش تور انگلیس، ایلنا/ براساس سخنان مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی، تنها 5 مورد از 300 ملک ایرانگردی و جهانگردی را توانسته ایم پس بگیریم.

تنها 5 مورد از 300 ملک ایرانگردی و جهانگردی را توانسته ایم پس بگیریم

خشایار نیکزاد با اشاره به آنکه شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی به استناد تبصره 2 ماده 1 قانون تشکیل سازمان میراث و گردشگری که به وزارتخانه تبدیل شده است، بازوی اجرایی و تصدی گری این وزارتخانه است، گفت: در سالهای گذشته این موضوع مغفول مانده بود و این شرکت نتوانسته بودن اقدامات لازم را انجام دهد. از خرداد 98 سعی برآن شد تا این قانون عملیاتی گردد و انتقال اموال و دارایی های سازمان ایرانگردی و جهانگردی یکی از این موارد بود.

او ادامه داد: طی سالهایی که طول کشید تا شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی تاسیس گردد، بسیاری از املاک سازمان ایرانگردی جهانگردی که باید به سازمان میراث و گردشگری و بعد از آن به وزارتخانه منتقل می شد، به تاراج رفت. از میان املاک ایرانگردی و جهانگردی پیروز شدیم سند مهمانسرای بیله سوار، سند مهمانسرای خواف و مهمانسرای مشگین شهر را بگیریم.

به گفته نیکزاد تا به امروز تنها 5 مورد از حدود 300 مورد از اموال منتقل شده و مابقی پفراینده ها همچنان باز است و بیشتر این املاک در اختیار دستگاه های دیگر بوده که در قبال بازگرداندن آن مقاومت می نمایند.

او با نقد عملکرد شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی در دوره های گذشته گفت: این شرکت نتوانسته بود به ماموریت خود به درستی عمل کند اما در دور نو سعی کردیم کارها را به درستی انجام دهیم. پیروز شدیم اعتبار پروژه های عمرانی را از یک میلیارد و هشتصد که در سال 98 بود به بیست میلیارد برسانیم و این اعتبارات را جذب کردیم. علت این امر هم کسب اعتماد سازمان مدیریت بود، چرا که توانستیم پروژه های مختلفی در اردبیل، فارس و کرمان افتتاح کنیم و تعهدات را انجام دهیم.

نیکزاد توضیح داد: در حوزه عمرانی پیروز شدیم اعتبارات لازم برای بازسازی و بازسازی دیوار شمالی کلیسای سن استپانوس که رانش نموده بود را تامین کنیم. در حوزه سرمایه گذاری گردشگری و صنایع دستی هم پیروز شدیم سامانه جامعه استانداردسازی را به بهره برداری برسانیم تا اطلاعات کارشناسان عامل تطبیق در آن بارگذاری گردد و تخلفاتی که در گذشته به وسیله سمگا انجام میشد، به حداقل رسید.

به گفته او، بعضا در استانداردسازی و دادن ستاره به هتل ها به وسیله شرکت عامل تطبیق که در گذشته این کار را انجا می داد شاهد تخلف و جابه جایی ستاره ها بودیم چنانکه بعضی از هتل ها که حتا استانداردهای لازم برای 3 ستاره را نداشتند، 4 ستاره می گرفتند. نمی دانیم که کارشناسان عامل تطبیق پول دریافت می گرفتند یا خیر اما این تخلفات به ما گزارش شد. اکنون تعداد زیادی از شرکتها که مجوز عامل تطبیق دارند در حوزه استانداردسازی هتل ها فعال هستند.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی درخصوص ساماندهی خانه های مسافر هم گفت: پروتال جامع خانه مسافرها را فراهم کردیم و حواشی که در پی این مراکز ایجاد شده بود مربوط به خانه مسافرهای مجوز دار نیست. به روایتی گفته می گردد 300 هزار خانه مسافر در کشور داریم این درحالی است که تنها 30 هزار خانه مسافر ساماندهی شده اند و مجوز وزارتخانه میراث فرهنگی را دارند. ما بدنبال ایجاد خانه مسافر نیستیم. خانه مسافرها وجود دارند و ما در پی ساماندهی آنها هستیم.

او درخصوص رانتی که در حوزه خانه مسافرها شاهد بودیم، گفت: این یک سامانه است و الکترونیکی است و امکان دخل و تصرف در آن وجود ندارد. این سامانه ظرفی است که در آن اطلاعات وارد می گردد و کارشناسان درخصوص آن نظر می دهند. اطلاعات رصد می گردد و همه روی آن اشراف دارند.

نیکزاد درباره علت اینکه بیشتر مسافر تمایل دارند به جای اقامت در هتل، اقامت در خانه مسافر را به علت راحتی آن انتخاب نمایند، گفت: قیمت خانه مسافرها مناسب تر و البته تنوع آنها بیشتر است ضمن آنکه مسافران اقامت راحت تری در این خانه مسافرها دارند. مسافران باید آموزش ببینند که در خانه های غیرمجاز اقامت ننمایند. هرچند از زمان شیوع ویروس کرونا تا به امروز خانه مسافرها تعطیل هستند اما تا به امروز هیچ شکایتی از این مجموعه ها نداشتیم.

او درخصوص پروژه های عمرانی شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی که احداث مجمتع های خدمات بهداشتی بین راهی است، گفت: مغازه، فروشگاه، سرویس بهداشتی و نمازخانه در زمره این مراکز جای می گیرند تا به امروز 570 واحد ساخته شده که 370 واحد کامل و 200 واحد ناقص است. مکان یابی بعضی از این واحدها بعضا مناسب نبوده و نیازمند آنالیز است.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی به اسم بازوی اجرایی وزارتخانه میراث و گردشگری درخصوص حضور در نمایشگاه های بین المللی گفت: اوایل بهمن شاهد برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی به صورت بین المللی خواهیم بود که قبل از دهه فجر خواهد بود و نمایشگاه صنایع دستی هم اواخر مرداد برگزار خواهد شد. البته نمایشگاه های مجازی هم در حوزه صنایع دستی برگزار گردید که در مقایسه با نمایشگاه های حضوری کمتر شناخته شده است و کمتر مورد استقبال نهاده شد.

او ادامه داد: هنوز بازخوردی از چگونگی برگزاری نمایشگاه های گردشگری در خارج از کشور نداریم اما مجری های آن آماده هستند و به محض اعلام چگونگی برگزاری اقدام خواهند کرد. برای حضور در ITB2020 آماده بودیم که شیوع ویروس کرونا آنها لغو کرد. در این میان آمادگی حضور را داریم و هدف را بر مقابله با ایران هراسی گذاشته ایم. بعلاوه نمایشگاه اکسپو را پیش رو داریم و با 2 هزار متر فضای نمایشگاهی حضور خواهیم داشت که برای گردشگری حدود 70 مترمربع فضا در نظر گرفته شده و قصد داریم 31 استان، منطقه ها آزاد و فعالان این حوزه را در این بخش داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی بعلاوه درخصوص فرایند خصوصی سازی این شرکت گفت: شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی در سال 89 مشمول اصل 44 شناخته می گردد و وارد عرصه واگذاری به بخش خصوصی می گردد. سال گذشته با پیگیری های صورت گرفته پیروز شدیم سال 1400 را تنفس بگیریم و مشمول اصل 44 نشویم و یک شرکت کاملا دولتی شناخته شویم و خدمات ارائه دهیم. خواستار آن هستیم که املاک را به تملک این شرکت درآوریم. البته درصدد تمدید تنفس برای سال 1401 هستیم.

منبع: همگردی
انتشار: 4 مرداد 1400 بروزرسانی: 4 مرداد 1400 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1078

به "تنها 5 مورد از 300 ملک ایرانگردی و جهانگردی را توانسته ایم پس بگیریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها 5 مورد از 300 ملک ایرانگردی و جهانگردی را توانسته ایم پس بگیریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید