تکلیف ساختمان بهارستان معین شد، فارسی زبانان گردهم می آیند

به گزارش تور انگلیس، خبرنگاران: هفته گذشته یکی از هفته های سرنوشت ساز کشور بود که در آن سرنوشت ساختمان بهارستان توسط نمایندگان مجلس تعیین و علی جنتی به عنوان وزیر ارشاد انتخاب شد. جنتی اعلام نموده است که در اولین فرصت فارسی زبانان کشورها را دور هم جمع می نماید.

تکلیف ساختمان بهارستان معین شد، فارسی زبانان گردهم می آیند

جهت دریافت خدمات مبلمان آلاچیق با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، هفته گذشته یکی از هفته های سرنوشت ساز برای حوزه ادبیات و فرهنگ بود؛ هفته ای که سکان دار جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد. هفته ای که گذشت هفته پرکار مجلس بود که در آن وزاری پیشنهادی دولت یازدهم دیدگاه های خود را بیان کردند و بعد از آنکه موافقان و مخالفان در صحن مجلس صحبت کردند، نوبت به آرای نمایندگان ملت رسید. بهارستانی ها در مجموع به 15 نفر از وزاری پینشهادی دولت تدبیر و امید رأی اعتماد دادند که یکی از این وزار علی جنتی، گزینه روحانی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

بعد از آنکه حدس های مختلف برای تصدی حکم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جنتی به عنوان گزینه نهایی این وزارتخانه معرفی گردید و توانست با 234 رأی موافق به عنوان وزیر ارشاد جایگزین حسینی در ساختمان بهارستان گردد. جنتی پس از سخنان مخالفان و موافقان در مجلس گفت: در جهان کنونی فرهنگ و هنر فقط برای پر کردن اوقات فراغت نیست. در جهانی به سر می بریم که همه کوشش می نمایند تصویری بهتر و نیکوتر از خود بجا بگذارند. بنده معتقدم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه مهم برای خلق تصویری درست وزیباتر را از کشور و ملت بر عهده دارد. شرایط فرهنگی کشور با توجه به کوشش های که تا به امروز صورت گرفته، همچنان نامطلوب است. تهاجم فرهنگی توطئه نیست. ایستادگی در برابر تهاجم فرهنگی بیگانه با بازگشت به ریشه ها و خویشتن امکان پذیر است.

وی توضیح داد: بازگشت به خویشتن یعنی بازگشت به اسلام ناب محمدی و اسلامی که حرمت مومن را از حرمت خانه خدا بالاتر می داند. پست گرایی و تحجر با اسلام اصیل فاصله داشته و آن را بر نمی تابد. آنهایی که پرچم مکتب ایرانی را در برابر پرچم مکتب اسلامی برافراشته اند، باید بدانند که مانند کسانی که پرچم بت پرستی را در برابر پرچم اسلام برافراشته اند، به بیراهه می فرایند. اسلام و ایران هر دو روی یک سکه هویت ایرانی هستند. در صورت تصدی سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می کوشم که با جلب همکاری اهل هنر و فرهیختگان چهره ایران توحیدی را بر گرفته از اسلام ناب به جهان معرفی کنم.

جنتی در همین زمینه اضافه کرد: با یاری نخبگان فرهنگی سعی دارم پاسداری از زبان فارسی را در سرلوحه امور قرار دهم تابتوانیم با این کار راه نفوذ فرهنگ بیگانه را ببندیم.بنده قصد دارم فارسی زبانان کشورها را دور هم جمع کنم. کوشش می کنم با اعزام سفیران فرهنگی شایسته، راه را برای همگرایی بیشتر جوامع اسلامی هموار کنم. بنده قصد دارم عزم خود را جذب نموده تا صندلی نمایندگان فرهنگی را به عنوان راه زنان فرهنگی در کشورهای دیگر ارتقا دهم.

جنتی هفته گذشته برنامه های خود را برای اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس تشریح کرد. توسعه فعالیت های بین المللی، افزایش همکاری و مشارکت میان دولت و هنرمندان، مردمی کردن فرهنگ و توسعه کتاب و کتابخوانی از مهمترین اولویت های وی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. حالا مهمترین موضوع برای وزارت ارشاد، معین معاونت های مختلف برای آن است که حدس های مختلفی برای آن هم مطرح است.

غزلی که به ده ها اثر ادبی می ارزد

بزرگداشت عباس کی منش معروف به مشفق کاشانی در برنامه به رنگ آیینه یکی دیگر از برنامه های فرهنگی و ادبی در هفته گذشته بود. این در حالی بود که وزیر ارشاد دولت دهم در آخرین روز از حکم وزارتش به این مراسم رفت و نشان داد که شعار حمایت از شاعران و شعر به عنوان میراث ملی این کشور، تنها به عنوان یک شعار مطرح نیست.

در این مراسم که شخصیت های مختلف ادبی و هنری حضور داشتند، از مقام مشفق کاشانی به عنوان یکی از پیشکسوتان ادب آیینی و شاعری که حق استادی به گردن بسیاری از اهالی شعر کشور دارد، تجلیل شد. محمدرضا سنگری، استاد زبان و ادبیات فارسی، از جمله سخنرانان در این مراسم بود. وی به یکی از خاطراتش در مورد شعر مشفق کاشانی اشاره نمود و گفت: در محضر رهبر انقلاب بودیم که رهبری با اشاره به غزل آقای مشفق فرمودند، این غزل به ده ها اثر ادبی می ارزد؛ بنده نیز در بدو انقلاب با آقای مشفق آشنا بودم. در این مراسم رهبر انقلاب از شخصیت مشفق تمجید کردند و گفتند، شعرهایشان ارزشمند است خصوصاً در حوزه شعر انقلاب. در همان جلسه و پس از مراسم همگان به محضر رهبری رسیدیم، ایشان با اشاره به غزلی از استاد، فرمودند شما این شعر را بخوانید من هم خرسند شدم و شعر مشفق را به دکتر حسینی نشان دادم ؛ سپس از هادی آرزم درخواست آهنگ کردم تا آن را اجرا کنم.

شروع به کار انجمن ادبی شهریار در هندوستان

راه اندازی انجمن شعری شهریار در هندوستان خبر دیگری بود که علیرضا قزوه آن را در نشست خبری یازدهمین دوره جشنواره شعر و داستان سوره بیان کرد. مدیر دفتر آفرینش های ادبی حوزه هنری در نشست خبری یازدهمین دوره جشنواره شعر و داستان سوره که در حوزه هنری برگزار گردیده بود، با اشاره به فعالیت های اخیر این دفتر در ماه های اخیر گفت: فعالیت های متعددی از زمانی که به عنوان جانشین زنده یاد فردی در دفتر آفرینش های ادبی حوزه هنری مستقر شدم، صورت گرفته است که از این جمله می توان به راه اندازی دفتر فارسی زبانان در حوزه هنری اشاره نمود.

وی به دیگر فعالیت های برون مرزی صورت گرفته در ماه های اخیر با همکاری این دفتر اشاره نمود و ادامه داد: جایزه بین المللی استاد شهریار با همکاری 35 مؤسسه و دانشگاه از جمله دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه اردبیل، دانشگاه ارومیه، حوزه هنری و ... برگزار می گردد. این نهادها مسئولیت حمایتی در قبال این جایزه دارند. چندی پیش جلسه ای به منظور آنالیز ابعاد علمی این موضوع با مدیریت بنده برگزار گردید که تصمیم گرفتیم تا شخصیت ادبی و تأثیرات فرهنگی استاد شهریار را با شیوه های مختلف به دیگر کشورها به ویژه فارسی زبانان معرفی کنیم.

مدیر دفتر آفرینش های ادبی حوزه هنری اضافه کرد: در سفری که اخیراً به کشور هند داشتم، یکی از این فعالیت ها انجام شد. راه اندازی انجمن ادبی استاد شهریار در جامعه ملیه اسلامیه از این جمله است. این انجمن با ریاست عراق رضا زیدی و با همکاری کلیم اصغر، عبدالحلیم اخگر و سیدعباس نقوی که هم اساتید زبان و ادبیات فارسی و از شاعران در هند هستند، راه اندازی شده است. قرار است هر ماه جلسه ای توسط این انجمن برگزار گردد که در آن مخاطب تنها شاعران فارسی زبان نیستند، بلکه دیگر زبان ها نیز در این انجمن شرکت می نمایند و مخاطب اصلی به شمار می آیند.

انتخاب 100 شاعر به عنوان اعضای سومین طرح آفتابگردان ها

اعلام فراخوان سومین دوره آموزشی شعر انقلاب موسوم به آفتابگردان ها از دیگر برنامه های هفته گذشته بود. میلاد عرفان پور در نشست خبری ای که به مناسبت سرانجام دوره دوم این طرح در مؤسسه فرهنگی شهرستان ادب برگزار گردیده بود، به برنامه های درنظر گرفته شده برای سومین دوره اشاره نمود و گفت: در نظر داریم تا در دوره بعدی تعداد 100 نفر از اعضا اعم از زنان و مردان را که مستعد هستند، انتخاب کنیم و در این دوره قرار دهیم. در این میان اولویت با گروه های سنی دانش آموزان و دانشجویانی است که مستعد هستند. بعد از اتمام داوری آثار ارسال شده، بهترین ها انتخاب و آثارشان مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

اردوی آموزشی دومین دوره آموزش شعر انقلاب در روزهای سرانجامی مرداد ماه در مشهد مقدس برگزار می گردد. برای این دوره برنامه های متعددی در نظر گرفته شده است که از این جمله می توان به برگزاری نشست شاعر و رسالت الهی با حضور زکریا اخلاقی، جریان شناسی شعر امروز با حضور اسماعیل امینی، مخاطب مفروض و تعادل در شعر با حضور قربان ولیئی، بایسته های شعر دینی با مدیریت زهیر توکلی، شاعر از نگاه وحی با سخنرانی محمدعلی انصاری، سبک زندگی هنرمندانه با حضور علی محمد مؤدب و فرهنگ در هندسه انقلاب با سخنرانی وحید جلیلی اشاره نمود.

نقد شعر از دیگر برنامه هایی است که در این اردو برگزار می گردد. در این جلسات شاعرانی چون محمدکاظم کاظمی، ناصر فیض، بیژن ارژن، علی داوودی و سعید بیابانکی حضور خواهند داشت. همچنین برنامه شب شعر آفتابگردان ها با حضور علیرضا قزوه، سعید حدادیان و محمدحسین جعفریان برگزار می گردد. این اردو از روز 29 مردادماه شروع می گردد و تا اولین روز شهریور ماه ادامه می یابد.

منبع: تسنیم
انتشار: 23 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 231

به "تکلیف ساختمان بهارستان معین شد، فارسی زبانان گردهم می آیند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکلیف ساختمان بهارستان معین شد، فارسی زبانان گردهم می آیند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید