جراحی تومورهای مغزی در شرایط بیدار

به گزارش تور انگلیس، احتمالا در ماه های اخیر خبرهایی در خصوص انجام جراحی تومورهای مغزی در شرایطی را که بیمار در حال نواختن ساز است و بیهوش نمی گردد، شنیده اید اما این نوع جراحی که در شرایط بیدار انجام می گردد چه ویژگی هایی دارد و در چه مواردی یاری کننده است؟

جراحی تومورهای مغزی در شرایط بیدار

نزدیکی یک تومور مغزی به نواحی حرکتی، تکلم، بینایی، شنوایی، هوشیاری و... به معنی وجود خطر آسیب به این نواحی در زمان جراحی خواهد بود.

برای جلوگیری از این اتفاق آنالیز های تصویربرداری پیشرفته قبل از عمل برای مشاهده محل دقیق عملکردهای حرکتی و تکلم و میزان مجاورت آنها با تومور بسیار یاری کننده است.

به علاوه مانیتورینگ عصبی حین عمل می تواند اطمینان زیادی از حفظ عملکرد حرکتی اندام ها در زمان جراحی را فراهم آورد.

این موضوع در خصوص عملکرد تکلم به سادگی امکان پذیر نیست زیرا نواحی متعدد و مختلفی در مغز در تکلم دخالت دارند و کنترل همه این نواحی صرفا در صورتی امکان پذیر است که بیمار بیداربوده و در زمان برداشتن تومور تکلم داشته باشد؛ بنابراین فقط در خصوص تومورهایی که احتمالا نزدیکی و مجاورت زیادی با مناطق حساس تکلم دارند جراحی بیدار می تواند یاری کننده باشد.

در این روش از بی حسی موضعی در محل جراحی روی سر استفاده می گردد و متخصص بیهوشی که مهارت کافی در اداره بیمار در چنین عمل هایی دارد، همزمان با تجویز داروهای ضددرد و آرامش بخش به بیمار یاری شایانی به انجام جراحی می نماید.

در زمان برداشتن تومور با تحریک الکتریکی بافت های اطراف و همزمان مکالمه با بیمار می توان نقاط حساس تکلمی را پیدا و در زمان برداشتن تومور از آسیب آنها جلوگیری کرد.

دکتر علیرضا طبیب خویی - جراح مغز و اعصاب / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 فروردین 1400 بروزرسانی: 6 فروردین 1400 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 867

به "جراحی تومورهای مغزی در شرایط بیدار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جراحی تومورهای مغزی در شرایط بیدار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید