حرکت در جهت خلق ارزش از مجرای پژوهش در 40 سال آینده

به گزارش تور انگلیس، به گزارش خبرنگاران، دکتر باقر لاریجانی با اشاره به دستاوردهای پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در طی 25 سالی که از تاسیس آن می گذرد، گفت: این پژوهشگاه با هدف پاسخگویی به نیازهای کشور در حوزه علوم غدد و متابولیسم و پیشگیری، رویکردی جامع در پژوهش های این حوزه، در طی این سال ها به عنوان یکی از همکاران اصلی پژوهش های ملی در این حوزه نقش آفرینی نموده است.

حرکت در جهت خلق ارزش از مجرای پژوهش در 40 سال آینده

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به پیشرفت های کشور در حوزه پژوهش و نوآوری در دهه های پس از انقلاب اسلامی گفت: این دستاورد مهم حاصل تلاش های بی شائبه اساتید، پژوهشگران و مدیران عرصه علم است.

وی با تقدیر از تلاش های متولیان توسعه علمی کشور گفت: این اساتید با وجود اعمال تحریم های گسترده، بی هیچ چشمداشتی در جهت تحقق چشم انداز بلند کشور از هیچ تلاشی فروگذار ننموده و زیرساخت های عظیم فراوری علم را در اقصی نقاط این مرزوبوم برای نسل های آینده فراهم نموده اند.

لاریجانی انجام مطالعات پایه ازجمله سلول درمانی، ژنتیک، پزشکی شخصی، مدل سازی مولکولی و ... در تشخیص و درمان بیماری های غدد و متابولیسم را ازجمله فعالیت های پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم ذکر کرد و گفت: مطالعات جمعیتی در حوزه بیماری های غیرواگیر در سطح ملی و استانی و همچنین مطالعات بالینی در حوزه بیماری های غدد و متابولیسم و مطالعات ارزشیابی و هزینه اثربخشی ابزارهای تشخیصی ازجمله دیگر فعالیت های پژوهشی است که در این پژوهشگاه صورت می گیرد.

وی به فعالیت های بین المللی پژوهشگاه اشاره نمود و گفت: پژوهشگاه از سال 1385 به عنوان مرکز همکار با سازمان بهداشت دنیای انتخاب شده و در سطح بین المللی نیز به وسیله مشارکت با کنسرسیوم ها و نهادهای بین المللی مانند IOF، CSA، IWGDF، EWMA و سایر دانشگاه ها و مراکز علمی دنیا فعالیت های مشترکی را انجام و از همکاری متخصصین ایرانی غیر مقیم در برنامه های متعدد آموزشی و پژوهشی بهره برداری می نماید.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه پژوهشگاه با بهره مندی از حضور 30 عضو هیئت علمی از داخل و خارج مجموعه و همچنین کارشناسان برجسته در حوزه های مختلف به فعالیت می پردازد، گفت: در طی 5 سال گذشته پیروز به انتشار 686 مقاله در نشریات معتبر ملی و بین المللی شده است. همچنین علاوه بر فعالیت 2 مجله فارسی و انگلیسی، در این بازه زمانی بیش از هزار طرح پژوهشی اجرا شده یا در دست اجرا است.

وی از ثبت تعداد زیادی اختراع و پژوهش محصول محور در این پژوهشگاه سخن گفت و مطرح کرد: در عرصه تربیت نیروی انسانی متخصص نیز دستاوردهای بزرگی ازجمله تربیت بیش از 130 نیرو در مقاطع دکترای تخصصی، فوق تخصص، پسادکترا و ... حاصل شده است.

لاریجانی کسب رتبه اول مراکز تحقیقاتی طی 14 سال متوالی و دریافت بیش از 20 جایزه ملی و بین المللی را ازجمله افتخارات پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم برشمرد و گفت: همه این دستاوردها حاصل نهادینه بودن روحیه کار گروهی و تعهد و تعلق سازمانی در میان همکاران فعال در پژوهشگاه است.

وی از رویکرد ملی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم و هدف این پژوهشگاه برای پاسخ به نیازهای اصلی کشور در حوزه بیماری های غدد و متابولیسم سخن گفت و مطرح کرد: تا به امروز مطالعات ملی زیادی یا در پژوهشگاه انجام شده یا به صورت همکار در این مطالعات مشارکت داشته ایم.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران به راه اندازی سامانه VISIT، به عنوان یک اقدام ملی در این پژوهشگاه اشاره نمود و گفت: تمامی اطلاعات مرتبط با بیماری های غیر واگیر به تفکیک استان در این سامانه در دسترس است و داده های مرتبط نیز منتشر و در اختیار مسئولان استان های کشور قرار گرفته است. بدون شک این داده ها می تواند یاری زیادی در تصمیم گیری های ملی و استانی برای کنترل بیماری های غیرواگیر داشته باشد.

لاریجانی گفت: آنچه تا امروز در طی بیش از ربع قرن حضور پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم در عرصه پژوهش های علوم زیست پزشکی حاصل شده در مقابل افقی که پیش روی ماست، مانند قطره ای در برابر یک دریای بی کران است.

وی با عنوان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مأموریت های مهم و بنیادینی را برای همه نهادها و دستگاه ها ازجمله سازمان های پژوهشی و دانش محور تبیین نموده است، گفت: پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم جهت گیری اصلی خود را در افق چهل ساله آینده، ارتقای پاسخگویی پژوهش در مقابل نیازهای جامعه، اتکا به توان پژوهشگران جوان در کنار بهره مندی از تجربیات پیشکسوتان، حرکت در جهت خلق ارزش از مجرای پژوهش و تلاش جهت نیل به مرجعیت علمی در منطقه و دنیا قرار داده است.

لاریجانی باور به توانایی های داخلی و امید داشتن به آینده ای روشن در سایه تلاش و تلاش را ضامن تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ذکر کرد و گفت: امیدوارم که در سایه همت بلند و عزمی همگانی شاهد اعتلای روزافزون ایران اسلامی در عرصه های مختلف ملی، منطقه ای و دنیای باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 6

به "حرکت در جهت خلق ارزش از مجرای پژوهش در 40 سال آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حرکت در جهت خلق ارزش از مجرای پژوهش در 40 سال آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید