خواص کدو سبز برای سلامتی: هر آنچه تا کنون نمی دانستید

به گزارش تور انگلیس، کدو سبز آنقدر در آشپزی پرکاربردی است که احتمال بسیار کمی دارد تا به حال از آن در پخت و پز استفاده ننموده باشید. اما تا به حال به این موضوع فکر نموده اید که خواص کدو سبز چیست؟ چه لزومی دارد از این سبزی در آشپزی بهره ببرید در صورتی که می توانستید سبزی های دیگر را جایگزین آن کنید؟ آیا تنها به خاطر مزه کدوسبز است که از آن در پخت و پز استفاده می کنید، یا به خواص کدوسبز برای سلامتی هم توجه دارید؟

خواص کدو سبز برای سلامتی: هر آنچه تا کنون نمی دانستید

کدو سبز که به نام کدو هم شناخته می گردد، در دسته خیار و خربزه جای می گیرد. این سبزی در آشپزی کاربردهای زیادی دارد: چه در تهیه غذاهای اصلی، چه در تهیه دسر و حتی به عنوان پیش غذا یا دیپ. کدو سبز اغلب به عنوان یک سبزی در نظر گرفته می گردد، اما از منظر گیاه شناسی در رده میوه جات طبقه بندی می گردد.

این میوه سبز در طب سنتی برای درمان سرماخوردگی، درد و بیماری های مختلف تجویز می گردد. در این مطلب قصد داریم شما را با خواص کدو سبز بیشتر آشنا کنیم. به این ترتیب، هنگام آشپزی با آگاهی بیشتری می دانید چرا کدوسبز را برای پخت و پز استفاده نموده اید.

خواص کدو سبز

کدو سبز در دسته خوراکی هایی قرار گرفته است که خواص قابل توجهی دارد. آنچه باعث شده است کدو ارزش غذایی بالایی داشته باشد مربوط به عناصری است که در ساختار آن وجود دارد. همانطور که در جدول ارزش غذایی کدو سبز مشاهده می کنید، این ماده غذایی سرشار از مواد معدنی و ویتامین های مختلف بوده که به خوبی گویای اهمیت کدو سبز در سلامتی است.

مواد و محتویاتاندازه در هر 220 گرم
انرژی17 کالری
پروتئین1 گرم
چربیکمتر از 1 گرم
کربوهیدرات3 گرم
شکر1 گرم
فیبر1 گرم
ویتامین A40 درصد احتیاج روزانه
منگنز16 درصد احتیاج روزانه
ویتامین K9 درصد احتیاج روزانه
مس8 درصد احتیاج روزانه
فسفر7 درصد احتیاج روزانه
ویتامین B67 درصد احتیاج روزانه
تیامین5 درصد احتیاج روزانه
پتاسیم13 درصد احتیاج روزانه
ویتامین C14 درصد احتیاج روزانه
منیزیم10 درصد احتیاج روزانه
جدول ارزش غذایی کدو سبز

کدو سبز منبع آنتی اکسیدان

کدو سبز سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد یاری می نمایند. علاوه بر آن، کاروتنوئیدها؛ مانند: لوتئین، زآگزانتین و بتاکاروتن، در کدو سبز فراوان هستند. این مواد مغذی برای سلامت چشم، پوست و قلب شما مفید هستند. محافظت در برابر انواع خاصی از سرطان ها؛ مانند: سرطان پروستات، سرطان سینه و سرطان خون، از دیگر خواص کدو سبز است.

اندازه زیادی از آنتی اکسیدان موجود در کدو سبز در پوست آن وجود دارد. بنابراین، در صورتی که از کدو سبز در آشپزی استفاده می کنید، تا حد امکان ترجیح بدهید پوست آن را جدا نکنید.

یاری به هضم غذا

کدو سبز از راه های مختلفی به هضم سالم غذا یاری می نماید. به طور مثال، کدو سبز سرشار از آب است. این مورد احتمال یبوست را کاهش داده و به دفع راحت تر یاری خواهد نمود. کدو سبز بعلاوه حاوی فیبر محلول و نامحلول است.

فیبر نامحلول به حرکت راحت تر غذا در روده یاری می نماید و احتمال یبوست را کاهش می دهد. البته اگر مایعات کافی در رژیم غذایی خود داشته باشید، این مزیت خودش را بیشتر هم نشان می دهد. فیبر محلول، باکتری های مفیدی را که در روده شما زندگی می نمایند تغذیه می نماید.

علاوه بر این، کدو سبز ممکن است به کاهش التهاب و علائم بعضی از اختلالات روده؛ مانند: سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، بیماری کرون و کولیت اولسراتیو، یاری نمایند.

کاهش قند خون

طبق آزمایش های صورت گرفته تا کنون معین شده است کدو سبز در کاهش قند خون موثر است. همانطور که در جدول ارزش غذایی مشاهده کردید در هر 220 گرم کدو پخته تنها سه گرم کربوهیدرات وجود دارد. بنابراین، یک جایگزین عالی برای غذاهای پرکربوهیدرات مانند انواع پاستا است.

رژیم های کم کربوهیدرات می توانند به اندازه قابل توجهی سطح قند و انسولین خون را کاهش دهند. گفته می گردد مصرف کدو سبز احتیاج به دارو را در افراد مبتلا به دیابت نوع دو کاهش می دهد.

رژیم های غذایی غنی از فیبر از جمله میوه های با فیبر بالا از جمله کدو سبز، به طور کلی سبب کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو می شوند.

فیبر موجود در کدو سبز به تثبیت قند خون یاری نموده و از افزایش سطح آن بعد از غذا جلوگیری می نماید.

یاری به سلامت قلب

اندازه بالای فیبر موجود در کدو سبز می تواند در سلامت قلب تاثیرگذار باشد. مطالعات نشان می دهد افرادی که فیبر بیشتری مصرف می نمایند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی در آنها کمتر بوده است. پکتین، یکی از انواع فیبرهای محلول موجود در کدو سبز، به ویژه در کاهش سطح کلسترول خون و کلسترول LDL مؤثر به نظر می رسد.

کدو سبز بعلاوه سرشار از پتاسیم است. پتاسیم با گشاد کردن عروق خونی به کاهش فشار خون بالا یاری می نماید. همانطور احتمالا می دانید فشار خون سالم خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

یاری به کاهش وزن

مصرف منظم کدو سبز ممکن است به کاهش وزن یاری کند. کدو سبز اندازه زیادی آب در بافت خود دارد که باعث می گردد چگالی کالری کمتری داشته باشد. این بدان معناست که با خوردن کدو سبز احتمالا خیلی زود احساس سیری می کنید و مانع زیاده روی در خوردن می گردد.

نتایج مطالعات حاکی از این حقیقت است که مصرف مداوم و در حجم زیاد میوه و سبزیجات باعث کاهش وزن و کاهش شیب افزایش وزن در طول زمان می گردد.

محتوای فیبر کدو سبز می تواند گرسنگی را کاهش دهد و اشتهای زیاد شما را از بین ببرد.

سلامت استخوان ها

کدو سبز سرشار از آنتی اکسیدان های لوتئین و زآگزانتین، ویتامین K و منیزیم است که همگی می توانند به تقویت و پیشگیری از استخوان ها یاری نمایند. این مورد یکی دیگر از خواص کدو سبز به شمار میرود.

تقویت بینایی

افزودن کدو سبز به رژیم غذایی، تا حدی سبب تقوایی بینایی می گردد. این ماده به علت ترکیباتی که دارد بر روی قدرت بینایی اثر می گذارد. این ویژگی به این علت است که کدو سبز سرشار از ویتامین C و ویتامین A است. این دو ماده هر دو برای سلامت چشم ضروری هستند. کدو سبز همینطور حاوی آنتی اکسیدان های لوتئین و زآگزانتین است. تحقیقات نشان می دهد این آنتی اکسیدان ها می توانند در شبکیه چشم انباشته شده و سبب افزایش قدرت بینایی شوند.

مصرف کدو سبز به طور مرتب خطر ابتلا به بیماری های چشمی مرتبط با افزایش سن را کاهش می دهد. علاوه بر این، رژیم های غذایی سرشار از لوتئین و زآگزانتین ممکن است احتمال ابتلا به آب مروارید را کاهش دهند. آب مروارید یک بیماری چشمی است که با کدر شدن عدسی چشم، منجر به ضعف بینایی می گردد.

کلام آخر

همانطور که در بالا شرح دادیم کدو سبز خواص بسیار قابل توجهی دارد. از ویژگی های کدو سبز همین که در آشپزی کاربرد زیادی دارد و با آن می توان پیش غذا و غذاهای بسیار متنوع و خوشمزه ای را تهیه کرد. در صورت پخت به روش مناسب می توانید خواص کدو سبز را به غذای هم منتقل کنید. با توجه به آنچه گفته شد، با اضافه کردن کدو به رژیم غذایی روزانه تان می توانید از خواص بی نظیر آن برای سلامتی بهره مند شوید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 24 تیر 1401 بروزرسانی: 24 تیر 1401 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1441

به "خواص کدو سبز برای سلامتی: هر آنچه تا کنون نمی دانستید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص کدو سبز برای سلامتی: هر آنچه تا کنون نمی دانستید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید