در آنالیز سطحی محوطه 143 سد چمشیر شواهد پراکنش سفال دیده نمی گردد

به گزارش تور انگلیس، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر گشته، در آنالیز سطحی محوطه 143 سد چمشیر شواهد پراکنش سفال دیده نمی گردد.

در آنالیز سطحی محوطه 143 سد چمشیر شواهد پراکنش سفال دیده نمی گردد

لیلا گرگری (سرپرست هیئت باستان شناسی) گفت: محوطه143 به صورت یک زمین صاف و هموار با شیب ملایم شرق به غرب در مجاورت رودخانه زهره و در حوضه آبگیر دریاچه سد چمشیر قرار گرفته که در آنالیز سطحی محوطه شواهد پراکنش سفال دیده نمی گردد.

او اضافه نمود: در مرکز محوطه، بقایای دیوار سنگی در جهت شرقی غربی قرار گرفته است. بنابراین به منظور روشن شدن شرایط این سازه، یک ترانشه به ابعاد 3×14 متر بر روی این سازه ایجاد شد.

این باستان شناس اظهار کرد: پس از تعیین شدن شرایط این دیوار از سمت شمال با توجه به شرایط سازه، ترانشه ای در ابعاد 5 ×10متر در جهت شمال این ترانشه ایجاد و کاوش شد که در آن شواهد دو فضای مجزا با دیوار های سنگ چین بدست آمد در داخل فضاها شواهد پراکنش سفال وجود دارد که برای دوره بندی دقیق سفالها احتیاج به مطالعه بیشتر است.

سرپرست هیئت باستان شناسی با بیان اینکه در داخل یکی از فضاها بقایای یک سکوی سنگی و بر روی آن تعداد قطعات سفالی مربوط به یک ظرف بدست آمد، توضیح داد: در بخشی از این ترانشه و چسبیده به دیوار سنگ چین یکی از فضاها شواهد یک فضای کوچک سنگی که کف آن با سنگ ریز فرش شده، بدست آمد.

گرگری در خاتمه گفت: براساس نوع ساختار و کم بودن ارتفاع سازه ها و همچین تعداد کم قطعات سفال میتوان احتمال داد با یک استقرار موقت روبرو هستیم. هر چند اثبات این گفته احتیاج به مطالعات و کسب اطلاعات بیشتر دارد.

منبع: همگردی
انتشار: 25 بهمن 1401 بروزرسانی: 25 بهمن 1401 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1558

به "در آنالیز سطحی محوطه 143 سد چمشیر شواهد پراکنش سفال دیده نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در آنالیز سطحی محوطه 143 سد چمشیر شواهد پراکنش سفال دیده نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید