علت معطلی چند روزه کامیون ها در مرز چیست؟

به گزارش تور انگلیس، رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران می گوید با تغییراتی که در قواعد ورود کامیون ها به کشور از سال 1397 اعمال شده، همچنان در بعضی مرز ها ورود کامیون ها به کشور به کندی انجام می گردد.

علت معطلی چند روزه کامیون ها در مرز چیست؟

به گزارش ایسنا، سید علی حسینی با این مطلب شرح داد: از سال 1397 و همزمان با بازگشت تحریم ها و محدودیت های ارزی که برای کشور به وجود آمد، دولت تصمیم گرفت محدودیت هایی را در راستا واردات کالا به کشور وضع نموده و صرفا اجازه ورود کالا هایی را بدهد که به آن ها احتیاج قطعی وجود داشت.

وی با اشاره به پیشنهاد وارداتی وزارت صمت، بیان نمود: در همان زمان با تایید پیشنهاد وزارت صمت، ورود هر کالایی که ثبت سفارش نداشته باشد به کشور ممنوع شد و این فرایند تا امروز نیز ادامه داشته است. هرچند این قاعده باعث ایجاد نظارتی دقیق تر بر فرایند واردات شده، اما در بعضی حوزه ها کار واردات را کند می نماید.

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران با اشاره به تفاوت هایی که در مرز های مختلف و کالا های وارداتی به وسیله آن ها وجود دارد، تشریح کرد: مرز بازرگان به عنوان یکی از مهم ترین مرز های مالی ایران، اصلی ترین دروازه واردات کالا از اروپا به شمار می رود و معمولا کالا هایی که از اروپا به سمت ایران می آیند یا ماشین آلات هستند یا مواد اولیه کارخانه ها.

حسینی در صحبت با سایت اتاق ایران، ادامه داد: بعضی از این کامیون ها وقتی به مرز می رسند، ثبت سفارش ندارند، از این رو بین پنج تا 10 روز طول می کشد که ثبت سفارش آن ها نهایی گردد. تا آن موقع هم کامیون در مرز می ماند و هم صاحب کالا باید 250 یورو بابت این معطلی به راننده پرداخت کند.

به گفته وی، تداوم این شرایط از سویی رسیدن مواد اولیه به واحد های تولیدی را با مشکل روبرو می نماید، از سویی به طولانی شدن صف ورود کامیون ها در مرز های کشور منجر می گردد و از طرف دیگر برای صاحب بار نیز هزینه ای مضاعف به وجود می آورد.

از این رو بخش خصوصی معتقد است با ایجاد بستری نو با هدف کاهش مسائل و محدودیت ها، می توان زمان ورود این کامیون ها به کشور را کوتاه تر کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 15 آذر 1400 بروزرسانی: 15 آذر 1400 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1230

به "علت معطلی چند روزه کامیون ها در مرز چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت معطلی چند روزه کامیون ها در مرز چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید