راهی جز مدرسه سازی نداشتم

به گزارش تور انگلیس، همه وجودش عشق به بچه ها این آب و خاک است. می گوید بچه ها باید در فضای مناسب تحصیل و رشد کنند تا بتوانند در اعتلای فرهنگ کشور بکوشند. باور دارد اگر فرهنگ کشور سروسامان پیدا کند، چرخ اقتصاد می چرخد و مسائل و مسائل اجتماعی کشور هم حل می شود.

راهی جز مدرسه سازی نداشتم

خبرنگاران- پریسا نوری: این بینش و اندیشه مردی است که پایه گذاری انجمن خیرین مدرسه ساز تهران است و ساخت صدها کلاس درس در نقاط مختلف شهر را در کارنامه درخشانش دارد.

خواندنی های بیشتر را اینجا دنبال کنید

جز شرمندگی پاسخی نداشتم!

مجمع خیرین مدرسه ساز یکی از بزرگترین تشکل های مردم نهاد کشور است که از سال 1377 به همت کاظم دلیلی خیر و نیکوکار مدرسه ساز و با هدف جذب مشارکت خیرین و نیکوکاران برای ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی تاسیس شد. این نیکوکار که در حال حاضر عضو هیات مدیره این مجمع و رابط خیّرین مدرسه ساز در منطقه 4 تهران است، از روزهایی می گوید که سنگ بنای اولین مدرسه خیرساز را در منطقه 4 گذاشت: 4 پسر دارم که در دهه 70 در دبستان شهید علیپور منطقه 4 درس می خواندند. چون همیشه برای رسیدگی به شرایط تحصیلی شان به مدرسه می رفتم، این رفت و آمد باعث شد تا به عنوان مسئول انجمن اولیا و مربیان دبستان شهید علیپور در منطقه 4 انتخاب شوم. بچه ها به ترتیب سن به مدرسه می رفتند و همین امر باعث شد تا 12 سال مسئولیت انجمن اولیا و مربیان با انتخاب اولیا دانش آموزان بر عهده من باشد. در آن سال ها با تلاش و همدلی دیگر اعضا انجمن توانستیم 7 سال متوالی از هر لحاظ در استان تهران به عنوان مدرسه نمونه انتخاب شویم. اما اواخر با تراکم زیاد دانش آموزان روبرو شدیم. کلاس ها دو نوبت شد و در هر نوبت هم کلاس ها پرتراکم بودند. وقتی دلیل افت تحصیلی بچه ها را پیگیری کردم متوجه شدم به دلیل شلوغی کلاس ها و تعداد زیاد دانش آموزان گاهی اوقات معلم ها حتی نمی توانند مبصر باشند، چه برسد به تدریس! این خیر مدرسه ساز ادامه می دهد: آن روزها جز شرمندگی پاسخی نداشتم و به این فکر افتادم که باید خودمان برای حل این مشکل بزرگ دست به کار شویم؛ هیچ راهی نبود جز اینکه باید مدرسه ای در نزدیک این مدرسه می ساختیم.

مدرسه اولیا را اولیا ساختند

ماجرای ساخت مدرسه اولیا در محدوده میدان هروی که اولین تجربه مدرسه سازی دلیلی و زمینه ساز تشکیل مجمع خیّرین مدرسه ساز استان تهران بود هم خواندنی است: موضوع ساخت مدرسه را با انجمن اولیا و مربیان در میان گذاشتم و از 22 عضو انجمن فقط 5 نفر با من همکاری کردند و شروع به ساخت مدرسه ای در میدان هروی کردیم. این مدرسه 21 کلاسه با 2200 متر مربع زیربنا و هزار متر مربع زمین در سال 1375 ساخته شد و تفاوت آن با دیگر مدارسی که از طریق خیّرین به شکل گمنام ساخته می شد این بود که مشارکتی ساخته شد. آن زمان از وزیر وقت آموزش و پرورش برای افتتاح مدرسه دعوت کردیم. وقتی ایشان آمدند و متوجه طرح مشارکتی برای ساخت مدرسه شدند با توضیحاتی که به ایشان دادیم به این نتیجه رسیدیم که مجمع خیّرین مدرسه ساز را به شکل قانونمند تاسیس کنیم. خاتمه اساسنامه مجمع خیّرین مدرسه ساز استان تهران در سال 77 به ثبت رسید و بعد از آن هیات مدرسه تشکیل و با تشکیل این مجمع در استان های دیگر خاتمه جامعه خیّرین مدرسه ساز کشور تاسیس شد.

اجرای طرح متریک

آرزویش تشکیل جامعه 5 میلیون نفری خیّرین مدرسه ساز از میان 15 میلیون دانش آموز کشور است و برای تحقق این آرزو برای اولین بار در سال 95 طرحی به نام متریک را ابداع و اجرا کرد. در این طرح دانش آموز حداقل به میزان یک متر در ساخت مدرسه مشارکت دارند. مدرسه 11 کلاسه نوجوانان در محدوده میدان صدم نارمک که سال 99 افتتاح شد، حاصل این طرح است. بانی مجمع خیرین مدرسه ساز می گوید: در این طرح تلاش کردیم برای دانش آموزان کارآفرینی کنیم و آنها یک سهم معنوی در ساخت این مدرسه داشته باشند و سال ها بعد از فارغ التحصیلی وقتی نام خودشان را در تابلوی خیّرین مدرسه ساز که روی دیوار نصب شده می بینند متوجه می شوند که چقدر کارشان ارزش داشته است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 بهمن 1401 بروزرسانی: 9 بهمن 1401 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1550

به "راهی جز مدرسه سازی نداشتم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهی جز مدرسه سازی نداشتم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید