رنگ پورت USB چه معنایی دارد؟

به گزارش تور انگلیس، همانطور که احتمالا متوجه شده اید، پورت های USB در کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ شما ممکن است رنگ های مختلفی داشته باشند. در کل استاندارد USB و ویژگی های مختلف آن برای کاربران سردرگم کننده است. از تفاوت های USB4 در برابر USB 3 گرفته تا مواردی که باید برای خرید کابل USB توجه کنید. در این میان در این مطلب قصد داریم به معنای رنگ های مختلف پورت USB بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید.

رنگ پورت USB چه معنایی دارد؟

مبانی فناوری USB

استاندارد اتصال USB یا Universal Serial Bus از اواخر دهه 90 میلادی بر روی رایانه های ما وجود داشته است و در طول دهه ها چندین نسخه و تجدید نظر را پشت سر گذاشته است. این روزها، USB عملاً تنها نوع اتصال است که در یک رایانه مدرن پیدا می کنید، در حالی که قبل از USB، درگاه های اختصاصی برای چاپگرها، ماوس ها و هارد دیسک های اکسترنال با استانداردها و پروتکل های مختلف وجود داشت.

USB کارها را به شدت ساده نموده است و با گذشت زمان فقط سریع تر و سریع تر شده است. از لحاظ تئوری، می توانید یک دستگاه USB امروزی را به درگاه های یکی از اولین نسخه های این استاندارد وصل کنید و همه چیز به درستی کار کند. به همین ترتیب، اگر یک دستگاه USB قدیمی از دهه 90 را برداشته و به یک رایانه مدرن وصل کنید، همچنان باید کار کند، به شرطی که برای آن درایور داشته باشد.

از آنجایی که نسخه های متعددی از USB وجود دارد و درگاه رایج USB-A صرف نظر از سرعت و قابلیت های سخت افزار داخلی، از نظر ظاهری یکسان به نظر می رسد، درگاه های USB از یک سیستم کدگذاری رنگی استفاده می نمایند که می تواند در نگاه اول تصویری کلی از چیزی که با آن کار می کنید به شما ارائه دهد.

معانی رنگ های مختلف پورت USB

خب، حالا که با کلیات USB آشنا شدیم، به سراغ رنگ های مختلف پورت های USB می رویم. در نظر داشته باشید که به جز USB 3.0، رنگ بندی پورت ها بخشی از استاندارد رسمی USB نیستند. یعنی این رنگ بندی بیشتر یک عرف است و هر تولیدنماینده ای می تواند آن را زیر پا بگذارد. پس نکاتی که در اینجا می خوانید یک راهنمای کلی هستند و ممکن است با پورت هایی برخورد کنید که رنگ متفاوتی داشته باشند یا اصلاً رنگی نداشته باشند.

  • پورت های USB سفید: این پورت ها معمولا نشان دهنده USB نسل 1 (USB 1.x) هستند که حدبیشتر سرعت 12 مگابیت بر ثانیه را ارائه می دهند. امروزه به احتمال زیاد با چنین پورت های قدیمی ای برخورد نخواهید کرد، اما حتی اگر هم ببینید، کار زیادی نمی توانید با آن انجام دهید. نهایتاً می توانید یک ماوس یا کیبورد به آن وصل کنید یا اینکه با سرعت فوق العاده پایینی به انتقال داده بپردازید. برای درک بهتر سرعت این پورت ها، بدانید که پر کردن یک فلش مموری 64 مگابایتی USB 1.1 حدود یک دقیقه طول می کشید!
  • پورت های USB مشکی: این پورت ها معمولاً نشان دهنده USB 2.0 هستند که حدبیشتر سرعت 480 مگابیت بر ثانیه را دارند. در بیشتر کامپیوترهای امروزی حداقل یک پورت USB 2.0 پیدا می کنید و دلایل خوبی هم برای این موضوع وجود دارد. با وجود سرعت نسبتاً پایین، این پورت ها برای وسایلی جانبی مانند کیبورد و ماوس و بعلاوه تجهیزات صوتی USB عالی هستند. آن ها با USB 1.1 و دستگاه هایی که ممکن است با بعضی پیاده سازی های استانداردهای USB جدیدتر دچار مشکل شوند، سازگاری بالایی دارند.
  • پورت های USB آبی: این ها پورت هایی هستند که احتمالا بیشتر می بینید و همواره نشان دهنده استاندارد USB 3.0 هستند. این یعنی سرعت تا 5 گیگابیت بر ثانیه، که برای تقریبا هر کاری که امروزه می خواهید با USB انجام دهید مناسب است، به جز درایوهای SSD اکسترنال که واقعا از سرعت های بالاتر بهره می برند.
  • پورت های USB آبی-سبز: این پورت ها نشان دهنده USB 3.1 هستند اما ممکن است با پورت های آبی معمولی اشتباه گرفته شوند. سرعت آن ها تا 10 گیگابیت بر ثانیه می رسد که برای استفاده از چندین دستگاه به وسیله یک پورت یا برای محصولاتی با پهنای باند بالا مانند درایوهای SSD اکسترنال یا نمایشگر با رزولوشن بالا ایده آل هستند.

رنگ های خاص پورت USB و کارکرد آن ها

علاوه بر رنگ های رایج پورت های USB، چند رنگ دیگر هم وجود دارند که یا به ندرت دیده می شوند و یا اختصاصی هستند. احتمال اینکه با این پورت ها برخورد کنید کم است، اما در صورت مواجهه، به احتمال زیاد معانی زیر را دارند:

  • پورت های USB قرمز یا زرد: این پورت ها جریان بالایی انتقال می دهد یا دارای قابلیت شارژ در حالت اسلیپ (Sleep-and-Charge) هستند. به عبارت دیگر، می توانید تلفن هوشمند خود را به این پورت ها وصل کنید تا با سرعت بیشتری نسبت به یک پورت USB معمولی شارژ گردد، و حتی زمانی که رایانه در حالت اسلیپ است، همچنان به شارژ شدن ادامه دهد. بعضی پورت های قرمز صرفاً پورت های USB 3.2 هستند.
  • پورت های USB نارنجی: این پورت ها اصطلاحاً نگهدارنده قوی نامیده می شوند و برای خارج کردن دو شاخه USB احتیاج به نیروی بیشتری دارند. آن ها معمولاً در محیط های صنعتی کاربرد دارند، جایی که احتمالاً لرزش باعث جدا شدن دو شاخه USB معمولی از پورت می گردد.
  • پورت های USB سبز: این معمولاً یک پورت شارژ سریع کوالکام (Qualcomm Quick Charge) است، یک استاندارد شارژ اختصاصی که بعضی از دستگاه ها از آن پشتیبانی می نمایند، اما بخشی از استاندارد USB نیست.
  • پورت های USB بنفش: این معمولاً یک پورت شارژ سریع اختصاصی هواوی (Huawei SuperCharge) است، اما بعلاوه می تواند فقط یک پورت USB 3.1 معمولی باشد.

چگونه پورت USB مناسب را انتخاب کنیم؟

همانطور که گفتیم، این رنگ ها عمدتاً به صورت قراردادی استفاده می شوند، بنابراین تنها راه برای اینکه واقعاً بدانید چه چیزی را وصل می کنید، خواندن مشخصات دستگاه به صورت آنلاین یا روی جعبه آن است. زیاد نگران وصل کردن چیز درست به جای درست نباشید. تا زمانی که یک پورت سفید یا مشکی نباشد، به احتمال زیاد سرعت آن برای شما کافی است. اگر برای شارژ سریع به برق احتیاج دارید، آن را وصل کنید و ببینید سرعت شارژ چقدر است.

تنها زمانی که این موضوع واقعاً اهمیت پیدا می نماید، زمانی است که چندین دستگاه برای وصل کردن دارید و باید تصمیم بگیرید کدام دستگاه را به کدام پورت وصل کنید. به جای هدر دادن یک پورت پرسرعت روی یک ماوس، آن را به پورت مشکی وصل می کنید و ترجیحاً دستگاه هایی با احتیاج به برق بالا را به پورت های شارژ سریع وصل می کنید. گذشته از این، USB تا حد زیادی ایمن است، پس با خیال راحت وصل کنید. در نهایت باید بگوییم که برای خرید هاب USB می توانید به سایت خبرنگاران سر بزنید.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 تیر 1403 بروزرسانی: 6 تیر 1403 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1662

به "رنگ پورت USB چه معنایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنگ پورت USB چه معنایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید