سهم ناچیز نیروگاه های خورشیدی و تجدیدپذیر در فراوری برق کشور

به گزارش تور انگلیس، در حالی که طبق قانون ششم توسعه تا انتها سال 1400 باید به فراوری 5000مگاوات برق در بخش انرژی های تجدیدپذیر برسیم، این عدد اکنون 903 مگاوات است.

سهم ناچیز نیروگاه های خورشیدی و تجدیدپذیر در فراوری برق کشور

به گزارش خبرنگار گروه استان های خبرنگاران از یزد، کشور ما ایران در کمربند خورشیدی قرار گرفته است و این موضوع برای استان یزد نمود بیشتری دارد.

امروزه در بسیاری کشور ها شاهد این هستیم که کشور هایی که حتی کمتر از ما دارای روز های آفتابی در سال هستند، بیش از 50 درصد برق مورد احتیاج خود را از نیروگاه های تتازهپذیر تأمین می نمایند.

به طور کلی تنها یک درصد از کل انرژی برق فراوریی در کشور از نیروگاه های تتازهپذیر تأمین می گردد که نیمی از این برق فراوری شده سهم خورشیدی است و مابقی از شیوه های دیگر تتازهپذیر است.

به گفته علی تبیانیان کارشناس انرژی، موقعیت جغرافیایی استان یزد و اندازه روز های آفتابی زیادی که در یزد وجود دارد فرصت مناسبی را برای استان ایجاد نموده تا نیروگاه های خورشیدی خود را توسعه بدهد.

او گفت: طبق آمار هایی که از استان یزد می رسد در حدود 80 مگاوات فراوری برق خورشیدی در یزد به صورت نصب شده وجود دارد که آمار و رقم خوبی است و به تازگی نیروگاه تازه دیگری هم به بهره برداری رسیده است.

دبیر کمیته انرژی های تتازهپذیر سندیکای صنعت برق ایران اضافه کرد: انرژی های تتازهپذیر در کشور شامل چند دسته هستند که مهم ترین آن ها انرژی خورشیدی، انرژی بادی، زیست توده ها و زیست گاز ها هستند.

تبیانیان با اشاره به اینکه پس از این سه دسته در مرحله بعد نیروگاه های برق آبی وجود دارند اضافه کرد: نیروگاه های برق آبی های بزرگ از قبل وجود داشتند و برق آبی های کوچک نیز جزء انرژی های تتازهپذیر محسوب می شوند.

او اعلام کرد: علاوه بر انرژی های خورشیدی، بادی، زیست توده و برق آبی کوچک که چهار مورد اصلی در فراوری برق به شیوه های انرژی های تتازهپذیر هستند دو شیوه بازیافت تلفات حرارتی و توربین انبساطی هم وجود دارند که چندان رونق نگرفته اند.

دبیر کمیته انرژی های تتازهپذیر سندیکای صنعت برق ایران اضافه کرد: در این دو بخش توسعه چندان اتفاق نیفتاده است و کل برق فراوریی از شیوه بازیافت حرارتی 4 مگاوات و توربین انبساطی 20 مگاوات است که در مجموع کمتر از دو درصد از کل انرژی های تتازهپذیر را در برمی گیرد.

تبیانیان گفت: به طور کلی ظرفیت فراوری انرژی های تتازهپذیر که در نیروگاه های کشور فراوری می گردد 903 مگاوات است، از این اندازه سهم خورشیدی 455 مگاوات بوده است که در کنار سایر انرژی های بادی، زیست توده و برق آبی کوچک 97 درصد از کل تتازهپذیر کشور را تشکیل می دهند.

دبیر کمیته انرژی های تتازهپذیر سندیکای صنعت برق ایران اعلام کرد: دلایل متعددی سبب شده است که ما نتوانیم در طی این سال ها انرژی های تتازهپذیر را در کشور توسعه بدهیم، اما راه حل های مشخصی وجود دارد که باید از ظرفیت های قانونی برای افزایش بودجه، ارتقا و توسعه فراوری برق از انرژی های تتازهپذیر استفاده کند.

تبیانیان اضافه کرد: روش هایی همانند بهره گیری از گواهی سوخت در قانون پیش بینی شده و بر اساس ماده 61 قانون اصلاح الگوی مصرف می توان به افزایش منابع اقتصادی مورد احتیاج برای توسعه این صنعت امیدوار بود.

تبیانیان با اشاره به اینکه تعرفه انرژی های خورشیدی کوچک مقیاس هر کیلووات 1456 تومان، خورشیدی میانه 1274 تومان و خورشیدی بزرگ 891 تومان به ازای هر کیلو وات ساعت است ادامه داد: این تعرفه ها جوابگوی بازگشت سرمایه پنج ساله نیست و تعرفه های خرید تضمینی برق باید افزایش یابد.

طبق قانون ششم توسعه کشور ضروری است سالانه هزار مگاوات به ظرفیت فراوری اضافه می شد و مطابق این منظره می بایست تا آخر سال 1400 در حدود 5000 مگاوات انرژی تتازهپذیر در کشور ایجاد گردد در صورتی که اکنون 903 مگاوات ظرفیت فراوری برق از این طریق وجود دارد.

منبع: تسنیم

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 آذر 1400 بروزرسانی: 10 آذر 1400 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1225

به "سهم ناچیز نیروگاه های خورشیدی و تجدیدپذیر در فراوری برق کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم ناچیز نیروگاه های خورشیدی و تجدیدپذیر در فراوری برق کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید