سیاره مریخ زمانی به رنگ آبی بوده است

به گزارش تور انگلیس، یک مطالعه نو نشان می دهد که سیاره مریخ قبل از قرمز شدن بیشتر به رنگ آبی بوده است.

سیاره مریخ زمانی به رنگ آبی بوده است

محققان از مدت ها پیش اتفاق نظر داشته اند که سیاره قرمزرنگ مریخ قبلاً حاوی آب بوده، اما مقدار آبی که در آن وجود داشته موضوع بحث است.

یک مطالعه تازه نشان می دهد که 4.5 میلیارد سال پیش، مریخ در عمق 984 فوتی (300 متری) پوشیده شده ازاقیانوس های عمیق بوده که به جای رنگ فعلی، آن را آبی می کرد.

محققان دانشگاه کپنهاگ امیدوارند که این نتایج، بشریت را یک قدم به پاسخ به یک سوال حیاتی نزدیک تر کند: آیا در مریخ اساسا حیات وجود داشته است؟

این مطالعه تخمین می زند که اقیانوس ها کل سیاره را پوشانده و عمق آن از 984 فوت (300 متر) تا 3280 فوت (1000 متر) متغیر بوده است.

پروفسور مارتین پیزارو، عضو مرکز تشکیل ستاره ها و سیاره ها، با توجه به اینکه مقدار این سیاره تقریباً نصف زمین است، می گوید که در مقایسه با مریخ، در واقع آب بسیار کمی در سیاره ما وجود دارد.

به گفته پروفسور پیزارو، این آب به وسیله سیارک هایی پر از یخ به مریخ آورده شده است و سیارک های یخی علاوه بر آب، مولکول های بیولوژیکی مانند اسید های آمینه را نیز به مریخ آورده اند.

اسید های آمینه زمانی استفاده می شوند که DNA و RNA پایه هایی را تشکیل می دهند که حاوی همه آن چیزی است که یک سلول به آن احتیاج دارد. پروفسور پیزارو شرح می دهد: این اتفاق در 100 میلیون سال اول مریخ بوقوع پیوسته، اما پس از این دوره، اتفاق فاجعه باری برای حیات بالقوه رخ داد.

همانطور که پروفسور پیزارو شرح داده است، بر خلاف زمین، مریخ صفحات تکتونیکی در اعماق سطح خود ندارد؛ به گونه ای که صخره های مذاب سوزان برای مدت طولانی سرد شده و یک صخره سنگی را شکل داده که در نتیجه آن پژوهشگران ملاحظه نموده اند پوسته مریخ ثابت می ماند که بدون ایجاد تغییر از سطح سیاره محافظت می نماید و این به آن ها اجازه می دهد تا گذشته مریخ را به شیوه ای که برای زمین غیرممکن است، آنالیز نمایند.

منبع: الیوم السابع

خبرنگاران علمی پزشکی فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 آبان 1401 بروزرسانی: 28 آبان 1401 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1515

به "سیاره مریخ زمانی به رنگ آبی بوده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاره مریخ زمانی به رنگ آبی بوده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید