شانه ساز: ظرفیت داروی فراوری داخل 4 برابر احتیاج کشور است

به گزارش تور انگلیس، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ظرفیت فراوری داروی کشور 4 برابر احتیاج کشور است و می توانیم جمعیتی حدود 300 میلیون نفر را پوشش دهیم.

شانه ساز: ظرفیت داروی فراوری داخل 4 برابر احتیاج کشور است

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه فارمکس خاورمیانه در جمع خبرنگاران، گفت: در مراسم امروز شاهد حضور سفیران خارجی هستیم که این موضوع نشان دهنده اهمیت بازار ایران در عرصه بین الملل است.

وی گفت: این نمایشگاه با حضور شرکت هایی که 70 درصد مواد اولیه مورد احتیاج کشور را فراوری می نماید برگزار خواهد شد. این شرکت ها حلقه مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار می فرایند و از سوی دیگر ارزش اضافه نموده ای فوق العاده زیادی برای کشور ما دارند. فراوری مواد اولیه عمدتا متکی به مواد نفتی و مشتقات نفتی و گیاهان دارویی است که همین محصولات در کشور ما به صورت خدادادی و استثنایی وجود دارد و ما جزو معدود کشور هایی هستیم که این مواد را دارا هستند و همین موضوع از لحاظ ارزش اضافه نموده اهمیت زیادی را برای ما دارد.

شانه ساز اضافه نمود: با کوشش محققان کشور، دارو های هورمونی را فراوری کردیم و خوشبختانه دارو های جدید دیگری هم رونمایی خواهد شد و در حوزه مواد اولیه نیز شاهد رونمایی از اقلام جدید بودیم.

وی با بیان اینکه 3 درصد دارو های ما توسط واردات انجام می گردد، گفت: این اقلام 40 درصد ارز دارو را به خود اختصاص داده است.

به گفته معاون وزیر بهداشت، در حوزه فراوری دارو های داخل ارزبری حدود 700 میلیون دلار است، و در حوزه مواد اولیه که 65 درصد آن در کشور فراوری می گردد، 170 میلیون دلار ارزبری دارد.

وی گفت: فراوری مواد حد واسط در دستور کار ما واقع شده است که با رسیدن به این هدف، مستقیما به صنایع نفتی وصل خواهیم شد و دارای ارزش افزوه زیادی است و ارز آوری ما در حوزه دارو مثبت خواهد شد. امروز رونمایی از کتاب دایره المعارف را داریم که در اختیار دانشمندان و محققان قرار می گیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره کمبود انسولین، اضافه نمود: انسولین فراوری داخل وارد بازار شد و واردات آن در حال اجرا است و در این زمینه برای مدیریت مصرف از الگوی یک دوازدهم و دو دوازدهم استفاده شده و در 6هزار داروخانه منتخب انسولین توزیع می گردد، انسولین بالاترین میزان ارزبری داروی کشور را دارد و به دلیل شیوع بیماری کرونا و مسائل حمل و نقل و همچنین تحریم ها با مسائلی در زمینه تامین این دارو روبرو شدیم و حدود یک ماه است که این مسائل برطرف شده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره صادرات دارو، گفت: ظرفیت فراوری داروی کشور ما 4 برابر احتیاج کشور است و می توانیم جمعیتی حدود 300 میلیون نفر را پوشش دهیم. مسائل ارزی داریم که با بانک مرکزی درحال رایزنی هستیم.

شانه ساز گفت: همه دارو های مد نظر درمان کرونا در کشور توانایی فراوریشان را داریم، هریک از این اقلام اعلام گردد که برای پروتکل دارویی کشور تایید شده است در کشور فراوری خواهند شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 440

به "شانه ساز: ظرفیت داروی فراوری داخل 4 برابر احتیاج کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شانه ساز: ظرفیت داروی فراوری داخل 4 برابر احتیاج کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید