اجباری شدن ماسک به شرط هزینه از جیب مردم، قیمت ماسک از 15 تیر چقدر خواهد بود؟

به گزارش تور انگلیس، با تداوم فرایند حضور کرونا اجماع نظر تصمیم گیران کشور بر این است که افراد بیش از گذشته از ماسک استفاده نمایند، موضوعی که می تواند نگرانی های ناشی از گرانی آن و سایر اقلام بهداشتی را افزایش دهد.

اجباری شدن ماسک به شرط هزینه از جیب مردم، قیمت ماسک از 15 تیر چقدر خواهد بود؟

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران، کرونا ویروس همچنان در ایران و دیگر نقاط مختلف دنیا قربانی می گیرد. حدود پنج ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می گذرد و آمار مبتلایان هر روز نشانگر لزوم استفاده از لوازم پیشگیری از ابتلا به این بیماری در مکان های عمومی است.

بسیاری از دانشمندان و محققان نیز به لزوم استفاده از ماسک تأکید می نمایند و بارها مردم را به استفاده از ماسک تشویق کردند به طوری که کیانوش دنیاپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در این خصوص تأکید کرد که استفاده معمول از ماسک در حداقل نیمی از جامعه می تواند شیوع کرونا را کُند نموده و در نهایت از بین ببرد.

دنیاپور همچنین در صفحه توئیتر خود نوشت: مطابق دو مدل ریاضی جامع جدید، استفاده معمول از ماسک در حداقل نیمی از جامعه، شاخص بازفراوری کرونا را زیر 1.0 نگه می دارد. اگر ضریب بازفراوری زیر 1.0 باشد، شیوع Covid-19 بر اساس تئوری می تواند کُند گردد و حتی در نهایت از بین می رود.

از 15 تیر استفاده از ماسک اجباری است

نظر کارشناسان بهداشتی و پزشکی در مورد پیشگیری ماسک از ابتلا افراد به کرونا آن قدر مهم بود که حسن روحانی رئیس جمهور استفاده از ماسک را یکی از راه های مهم به عنوان عامل بازدارنده در انتقال ویروس کرونا برشمرد و با اشاره به برنامه دولت برای فراوری ماسک ارزان قیمت توسط وزارت صمت با بهره مندی از یارانه دولتی، تأکید کرد: براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از 15 تیرماه استفاده از ماسک در مکان های سرپوشیده و تجمع ها اجباری خواهد بود و افراد بدون ماسک اجازه استفاده از مترو را نخواهند داشت.

رئیس جمهور با بیان این که خدمات پرسنل بهداشتی و درمانی کشور در این روزها روی افراد مسن و بیماران زمینه ای متمرکز شده است، گفت: باید مراقبت ها و رعایت اصول بهداشتی را همچنان مدنظر قرار دهیم و یاری کنیم بار سنگینی که بر دوش پرسنل بهداشت و درمان است، سبک گردد.

#من ماسک می زنم

در این میان معاونان وزارت بهداشت هم با راه اندازی کمپین سعی بر این موضوع دارند که مردم را به استفاده هرچه بیشتر از ماسک تشویق نمایند. ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در مورد استفاده از ماسک نیز اظهار کرد: در این مورد تأکید ما این است که هر کسی از منزل خارج می گردد ماسک بزند. افراد می توانند از ماسک پارچه ای و خانگی نیز استفاده نمایند. هر فردی که در جمع چندنفره ای حاضر می شود، ملزم به داشتن ماسک است.

ما در جلسات ستاد ملی کرونا برای ادارات دولتی پیشنهاد کردیم این موضوع برای آنها اجباری باشد .

وی اضافه کرد: از چند روز گذشته خوشبختانه پویش استفاده همگانی از ماسک با هشتک #من ماسک می زنم در ایران شروع شده است که انتظارمان از همگان با هر دیدگاه و هر نظری همراهی و همکاری در این زمینه است .

قیمت ماسک چقدر است؟

اما سؤال اصلی اینجاست که آیا ممکن است با توجه به اجباری شدن استفاده از ماسک در کشور با کمبود ماسک و یا افزایش قیمت رو به رو شویم؟

گزارش های میدانی خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران نشان می دهد که هر عدد ماسک ساده قیمت 2 تا 5 هزار تومان را در بازار به خود اختصاص داده است و اگر این ماسک از مترو خریداری گردد قیمت بسته بندی 10 عددی 20 هزار تومان را دارد، این در حالی است که در ابتدای شیوع ویروس کرونا وزیر بهداشت بارها نسبت به کمبود ماسک واکنش نشان داد و از وزارت صمت تقاضای همراهی را داشت.

فراوری روزانه 7 میلیون ماسک در کشور

سؤال اصلی اینجاست که ایران با گذشت 5 ماه از شیوع یک اپیدمی روزانه چقدر ماسک فراوری می نماید؟

محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در مصاحبه با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران در مورد فرایند فراوری ماسک در کشور اظهار کرد: در حال حاضر روزانه حدود 7 میلیون ماسک در کشور فراوری می گردد. انجمن فراورینمایندگان و صادرنمایندگان ماسک که متولی صنفی فراوری ماسک هستند اعلام کردند که قرار است شیفت های کاری خود را نیز افزایش دهند که برای این موضوع احتیاج به یک توافق اقتصادی با وزارت بهداشت است.

وی اضافه کرد: اگر این توافق حاصل گردد به طور قطع کشور در بحث ماسک ظرفیت خوبی خواهد داشت و ما مشکل ماسک و فراوری و حتی صادر نخواهیم داشت.

ماسک سه لایه صادر نمی گردد

اما آیا این موضوع قرار است صادرات ماسک را افزایش دهد و یا در زمینه توافق وزارت بهداشت با فراورینمایندگان ماسک شاهد افزایش قیمت باشیم؟

جمشید گلپور، سرپرست مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صمت در ارتباط با احتمال افزایش قیمت ماسک گفت: اگرچه مجوز صادرات ماسک N95 صادر شده است اما ماسک سه لایه با توجه به ضرورت مصرف داخلی صادر نمی گردد.

وی با تأکید بر این که مجوز صادرات ماسک N95 بر اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا صادر شده است، اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به تأمین احتیاج کامل ماسک N95 مراکز درمانی مازاد بر احتیاج داخلی صادر می گردد.

سرپرست مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صمت اضافه کرد: هیچ گونه مجوزی برای صادرات ماسک سه لایه صادر نشده و با توجه به پیش بینی های وزارت بهداشت در مورد بازگشت پیک بیماری در آبان در حال ذخیره سازی برای مصارف ماه های آینده هستیم.

گلپور با بیان این که برای ذخیره سازی اقلام بهداشتی مقابله با کرونا اعتبار ضروری است، گفت: مقرر شده بخشی از منابع اختصاص یافته از صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا صرف ذخیره سازی اقلام مورد احتیاج برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا گردد.

وی همچنین اعلام کرد: با توجه به میزان فراوری داخلی، واردات ماسک و الکل ممنوع است و اجازه ورود موقت الکل تنها در راستای فراوری مواد ضدعفونی نماینده به قصد صادرات داده می گردد.

دبیر ستاد لجستیک مقابله با کرونای وزارت صمت ادامه داد: در حال حاضر خط فراوری 33 کارخانه فراوریی مواد آرایشی و بهداشتی برای فراوری مواد ضدعفونی نماینده تغییر نموده است و با این روش میزان فراوری در این بخش به حد اشباع رسیده است.

گلپور در مورد تقاضای فراورینمایندگان اقلام بهداشتی برای صادرات نیز گفت: بسیاری از فراوری نمایندگان ژل و مواد ضدعفونی نماینده تقاضای صادرات دارند اما به دلیل آن که هنوز بحران کرونا را پشت سر نگذاشته ایم اجازه صادرات این اقلام صادر نشده است.

لزوم به نظارت بیشتر

با توجه به اجباری شدن استفاده از ماسک در کشور، ممکن است که مافیا دارو و تجهیزات پزشکی مانند اوایل شیوع ویروس کرونا در کشور به فکر جمع آوری و احتکار ماسک باشند که این موضوع می تواند برای کشور مسائل زیادی را ایجاد کند؛ لذا انتظار می رود وزارت بهداشت و مقامات قضائی و مجلس نظارت بیشتری به فرایند فراوری و استفاده از ماسک در کشور داشته باشند.

4148/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 15 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 459

به "اجباری شدن ماسک به شرط هزینه از جیب مردم، قیمت ماسک از 15 تیر چقدر خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجباری شدن ماسک به شرط هزینه از جیب مردم، قیمت ماسک از 15 تیر چقدر خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید