طرز تهیه کره آجیل؛ یک صبحانه و میان وعده مغذی و لذیذ

به گزارش تور انگلیس، کره آجیل نوعی کره خوشمزه و مقوی تهیه شده از انواع مغزها مانند مغز گردو، بادام، فندق و پسته است که به عنوان صبحانه یا میان وعده ای مغذی و یا در شیرینی پزی مورد استفاده قرار می گیرد.

طرز تهیه کره آجیل؛ یک صبحانه و میان وعده مغذی و لذیذ

خبرنگاران | سرویس آشپزی - شاید تا به امروز نام کره آجیل را شنیده و یا آن را میل نموده باشید. این ترکیب یکی از خوش طعم ترین کره هاست که ارزش غذایی بسیار زیادی دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با طرز تهیه این کره لذیذ آشنا کنیم.

آجیل مخلوطی از خشکبار بوده و از دیرباز به عنوان یکی از نماد های فرهنگ ایرانی شناخته شده است به طوریکه مراسم و جشن های سنتی ایرانیان از قبیل شب یلدا و عید نوروز تنها با حضور آن معنی پیدا می نماید. آجیل ها بسیار متنوع هستند و نامشان معمولا براساس ترکیب و اجزای آن ها مشخص می گردد. آجیل شور، آجیل شیرین، آجیل میوه، آجیل چهار مغز و آجیل مشکل گشا از جمله آجیل های معروفی هستند که هر یک طعم و ترکیب متفاوتی دارند.

پسته، فندق، تخمه، بادام زمینی، بادام هندی، بادام و گردو اجزای اصلی تشکیل دهنده آجیل هستند که می توان آن ها را به صورت جداگانه میکس نموده و یا با میکس کردن ترکیبی از آن ها به کره آجیل دست یافت. کره آجیل به صورت آماده در فروشگاه های مواد غذایی وجود دارد و معمولا در دو نوع کره آجیل نرم و کرانچی کره آجیل به چشم می خورد.

کره آجیل نرم دارای بافت خمیری و یکدست است در حالیکه در کرانچی کره آجیل دانه های ریز آجیل وجود دارد. برای تهیه کره آجیل در خانه فقط به دستگاه بلندر یا غذاساز احتیاج دارید و می توانید با هزینه کمتری این کره خوشمزه را در منزل تهیه کنید.

طرز تهیه کره آجیل

مواد لازم
مغز گردوی بی نمک50 گرم
مغز پسته بی نمک50 گرم
مغز بادام زمینی بی نمک50 گرم
مغز بادام بی نمک50 گرم
مغز بادام هندی بی نمک50 گرم
مغز فندق بی نمک50 گرم
عسل1-2 قاشق چایخوری
روغن گیاهی دلخواه2 قاشق چایخوری
نمک1-4-3/4 قاشق چایخوری

دستور تهیه:

  1. فر را روی حرارت 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتی گراد) گرم کنید.
  2. مغز ها را روی سینی فر در یک لایه پهن کنید، طوریکه روی هم انباشته نباشند.
  3. سینی را در فر قرار دهید و 3 دقیقه صبر کنید تا مغز ها بو داده شوند.
  4. مغز ها را هم بزنید و 3 تا 5 دقیقه دیگر فرصت دهید تا مغز ها به رنگ قهوه ای روشن درآمده و بوی آجیل از آن ها بلند گردد. مغز آجیل خیلی سریع می سوزد، بنابراین مراقب باشید.
  5. مراحل فوق را به جای فر می توانید بر روی اجاق گاز انجام دهید: مغز ها را در تابه بریزید و تابه را روی حرارت متوسط قرار دهید. مغز ها را مرتب هم بزنید تا به رنگ طلایی درآیند و بوی آن ها بلند گردد.
  6. مغز های بوداده را داخل کاسه غذا ساز بریزید. غذاساز را 1 دقیقه روشن نموده و سپس پودر مغز های چسبیده به لبه های کاسه را با یک کاردک پاک کنید.
  7. روغن را به غذاساز اضافه نموده و برای 2 تا 3 دقیقه دیگر دستگاه را روشن کنید تا زمانی که خمیر نرم و یکدستی حاصل گردد.
  8. مقداری نمک و عسل به غذاساز اضافه نموده و مجددا دستگاه را روشن کنید تا مواد کاملا مخلوط شوند.
  9. مواد را آنقدر هم بزنید تا کره قوام یابد و به بافت مناسب برسد. در صورت احتیاج می توانید مقدار روغن بیشتری به آن اضافه کنید.
  10. اگر دوست دارید کرانچی کره آجیل درست کنید به طوریکه دانه های درشت آجیل زیر دندان بیاید، 1/6 از مخلوط مغز های بوداده را در غذاساز خرد کنید تا به صورت دانه های خیلی ریز درآیند. سپس آن ها را کنار بگذارید و هنگامی که کره بادام زمینی آماده شد به آن اضافه نموده و هم بزنید.

طرز تهیه کره بادام

مواد لازم
بادام200 گرم
بادام هندی200 گرم
روغن نارگیل1 قاشق مرباخوری

دستور تهیه:

  1. 200 گرم بادام هندی و 200 گرم بادام زمینی را در تابه ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید.
  2. بادام را مرتب هم بزنید تا بوداده گردد و رنگ آن کمی تغییر کند.
  3. اجازه دهید بادام های بوداده شده کمی خنک شوند، سپس آن ها را در غذاساز بریزید. یک قاشق مرباخوری روغن نارگیل به آن اضافه نموده و دستگاه را روشن کنید تا مواد کاملا میکس شوند.
  4. پس از حدود 10 دقیقه که مخلوط بادام و روغن نارگیل به شکل خمیری نرم درآمد، دستگاه را خاموش نموده، کره بادام را درون ظرف شیشه ای دردار ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه کره پسته

مواد لازم
مغز پسته خام و مرغوب300 گرم
عسل1-2 قاشق چایخوری
نمک1/2 قاشق چایخوری
آب گرمبه میزان لازم

دستور تهیه:

  1. مغز پسته را در آسیاب بریزید و اجازه دهید کاملا پودر گردد.
  2. برای اینکه پسته حالت خمیری بگیرد، آب گرم را به تدریج با قاشق به آن اضافه کنید. میزان آب مورد استفاده باید به اندازه ای باشد که کره پسته به قوام مناسب برسد.
  3. در سرانجام نمک و عسل را اضافه نموده و اجازه دهید دستگاه روشن باشد تا کره به بافت مناسب برسد.
  4. کره را پس از خنک شدن در ظرف شیشه ای دردار ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

نکات مهم و اصولی در طرز تهیه کره آجیل

  • برای تهیه کره آجیل از مغز های بو داده و نمکی استفاده نکنید، بهتر است از مغز های باکیفیت و تازه بهره ببرید تا کره مرغوبی حاصل گردد.
  • کره آجیل را می توانید همراه با نان تست و مارمالاد به عنوان صبحانه یا میان وعده بهره ببرید و یا در تهیه شیرینی به کار برید.
  • روغن مورد استفاده در تهیه کره آجیل را می توانید کمتر یا بیشتر در نظر بگیرید.
  • در تهیه کره اجیل می توانید از کنجد نیز بهره ببرید.
  • کره آجیل را میتوانید حداقل یک ماه در یخچال نگهداری کنید.

آیا شما ترفندهای دیگری برای تهیه کره آجیل سراغ دارید؟ دیدگاه ها و تجربیات خود را در قسمت ارسال نظر با مخاطبان خبرنگاران درمیان بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 10 تیر 1400 بروزرسانی: 10 تیر 1400 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1030

به "طرز تهیه کره آجیل؛ یک صبحانه و میان وعده مغذی و لذیذ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کره آجیل؛ یک صبحانه و میان وعده مغذی و لذیذ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید