معرفی دانشمندان برجسته مسلمان در راستای اسلام هراسی های اخیر

به گزارش تور انگلیس، رییس گروه کلیه زمینه­ های علم و فناوری جایزه مصطفی(ص)، اعطای این جایزه را در راستای اسلام هراسی های اخیر دانست و گفت: این جایزه درصدد است که با معرفی دانشمندان برجسته مسلمان، اثرگذاری آنها را در جهان معرفی خواهد نمود.

معرفی دانشمندان برجسته مسلمان در راستای اسلام هراسی های اخیر

به گزارش خبرنگاران، حسین نادری منش در نشست خبری جایزه مصطفی، نامگذاری این جایزه را به علت نقش پیامبر اسلام در توسعه علم و فراگیری علوم مختلف دانست و اضافه نمود: در چند سال اخیر با تبلیغات اجرا شده و انتشار کاریکاتور، اسلام هراسی از شخص پیامبر اسلام و دین مبین اسلام اجرا شده است و این در حالی است که در چندین قرن اسلام طلایه دار علم و فناوری در دنیا بوده و نبی اکرم همیشه بر آموختن علم حتی در چین تاکید داشتند.

وی برگزاری و اعطای جایزه مصطفی را در راستای معرفی دستاوردهای دانشمندان مسلمان در سطح دنیا معرفی کرد و یادآور شد: این جایزه در کنار 1500 جایزه بین المللی و جوایز معتبر ایرانی چون فارابی و خوارزمی و علامه طباطبایی اقدام به برجسته کردن فعالیت نقش مسلمین در توسعه فناوری و علم نموده است.

نادری منش، نمونه این اقدام را معرفی اوگور شاهین دانست که مبدع واکسن های بر پایه پلتفرم mRNA بوده و یاداور شد: این جایزه پس از 3 دوره برگزاری جای خود را در دنیا باز نموده است به گونه ای که مجلات معتبر علمی چون نیچر و ساینس از این جایزه با عنوان نوبل اسلامی یاد نموده است.

رییس گروه کلیه زمینه­ های علم و فناوری جایزه مصطفی(ص) با اشاره به نحوه انتخاب دانشمندان این جایزه خاطر نشان کرد: برای این منظور دو روش معرفی دانشمندان و آنالیز آثار و دستاوردهای آنها در پیش گرفته شده است.

وی افزود،: فراخوان چهارمین دوره جایزه مصطفی(ص) از آذر 1398 تا آخر شهریور 1399 منتشر شده که در این مدت تعداد 515 اثر به دبیرخانه جایزه ارسال شد و از این تعداد پس از داوری های اولیه تعداد 484 اثر به گروه های داوری اولیه راه­ یافتند و از این تعداد 213 اثر به گروه های داوری ثانویه وارد شدند.

نادری منش با بیان اینکه در داوری ثانویه 48 اثر واجد شرایط و راه­یابی به مرحله نهایی داوری های این جایزه راه یافتند ادامه داد: در این مرحله معرفی 11 اثر به شورای سیاست­گذاری جایزه معرفی و از این تعداد 5 اثر از 5 دانشمند به عنوان برگزیدگان این جایزه انتخاب شدند.

به گفته وی، در گروه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات تعداد 70 اثر به مورد آنالیز نهاده شد که از این تعداد 67 اثر به داوری اولیه راه­ یافتند و 17 اثر انتخاب و به داوری ثانویه رسیدند و در نهایت به شناسایی 4 اثر واجد شرایط برای راه­یابی به مرحله نهایی منتهی شد که در این مرحله هیچ اثری حائز شرایط نامزدهای لیست کوتاه در این گروه نشد.

نادری منش خاطر نشان کرد: در گروه علم و فناوری زیستی و پزشکی تعداد 220 اثر معرفی و 197 اثر به داوری اولیه راه­ یافت و در نهایت 22 اثر واجد شرایط و راه­یابی به مرحله نهایی نامزدهای لیست کوتاه نهاده شد.

رییس گروه کلیه زمینه­ های علم و فناوری جایزه مصطفی(ص) در گروه علم و فناوری نانو و گروه کلیه زمینه های علم و فناوری 225 اثر به گروه معرفی گردید که 220 اثر به داوری اولیه رسید و 36 اثر برای داوری ثانویه انتخاب شدند و 22 اثر واجد شرایط و راه­یابی به مرحله نهایی شناخته شدند.

وی خاطر نشان کرد: در داوری آثار، 250 محقق ایرانی و بین المللی مشارکت داشتند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1193

به "معرفی دانشمندان برجسته مسلمان در راستای اسلام هراسی های اخیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی دانشمندان برجسته مسلمان در راستای اسلام هراسی های اخیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید