موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه مالی اوراسیا تا 2 سال دیگر نهایی می گردد

به گزارش تور انگلیس، اتاق مشترک ایران و قزاقستان با برگزاری نشستی به تشریح ویژگی های تجاری و سرمایه گذاری این کشور به منظور حضور موثر فعالان مالی در قزاقستان پرداخت.

موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه مالی اوراسیا تا 2 سال دیگر نهایی می گردد

در این نشست ابتدا نماینده سازمان توسعه تجارت نگاهی به اتحادیه اوراسیا و دستاوردهای ناشی از تشکیل این اتحادیه طی سال های گذشته و شرایط کنونی ایران با توجه به انعقاد موافقت نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اوراسیا و کوشش برای دستیابی به موافقت نامه تجارت آزاد و صفر شدن تعرفه های تجاری در قالب این موافقت نامه برای ایران، اشاره نمود.

طبق آنچه در این نشست عنوان شد تا کنون 80 درصد متن توافق نامه تجارت آزاد تهیه و 20 درصد به جای مانده در نشست آینده نهایی خواهد شد و بعد از آن رایزنی ها درباره لیست کالایی موافقت نامه شروع می گردد. طبق پیش بینی ها فرایند مذاکرات، تصویب آن در مجلس کشورهای عضو و نهایی شدن موافقت نامه، نهایت دو سال به طول می انجامد و تا آن زمان شاهد تمدید موافقت نامه موجود هستیم.

متن موافقت نامه تجارت ترجیحی بین ایران و اوراسیا شامل اقدامات غیرتعرفه ای و از طرفی لیست کالایی می گردد که موانع تعرفه ای برای آنها کاهش یافته و یا صفر شده است. تعهدات تعرفه ای از طرف ایران 390 قلم کالا است که 150 قلم بدون تخفیف تعرفه و تنها تثبیت تعرفه لحاظ شده است، به این معنا که اگر تعرفه عمومی کالایی برای سایر کشورها بالا رفت، برای اوراسیا ثابت بماند.

بر اساس آمارهای ارائه شده حجم کل تجارت ایران با اتحادیه اوراسیا در 6 ماهه اول 1400 برابر با 2.4 میلیارد دلار است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 39 درصد رشد داشته است. اندازه صادرات ایران به کشورهای عضو اوراسیا در همین بازه زمانی برابر با 514 میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 35 درصد افزایش را تجربه می نماید. این رقم برای واردات ایران از کشورهای عضو 1.9 میلیارد دلار برآورد می گردد که از افزایش 40 درصدی حکایت می نماید.

اندازه صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در مدت شش ماهه ابتدایی سال در اقلام ترجیحی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته رشد 26 درصدی را نشان می دهد. بعلاوه بیشترین حجم صادرات ایران در بین کشورهای عضو اتحادیه مربوط به روسیه و بعد از آن قزاقستان می گردد و بلاروس نیز کمترین حجم صادرات از ایران را به خود اختصاص می دهد.

پسته، فلفل، سیب، کشمش و غیره اقلام عمده صادراتی ایران به این منطقه در لیست ترجیحات و کالاهای اساسی مانند روغن خام، جو، ذرت دامی، چوب، نخ پلی امید و غیره عمده ترین کالاهای وارداتی به ایران در لیست ترجیحات هستند.

با توجه به گزارشی که از توافقات ایران با اتحادیه اوراسیا ارائه شد، امیر عابدی، رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان به اهمیت افزایش تعداد موافقت نامه های تجارت ترجیحی و آزاد با کشورهای همسایه و منطقه اشاره نمود و گفت: برای رسیدن به تجارت جهانی باید موانع زیادی را پشت سر بگذاریم و توجه داشته باشیم که همکاری با اوراسیا می تواند تمرینی برای حضور در صحنه جهانی باشد. ایران باید نقاط قوت و ضعف، ظرفیت ها و توانمندی های خود را بشناسد و بر اساس آن خود را در راستای تجارت تقویت کند.

این فعال مالی معتقد است ایران باید خود را برای ورود به صحنه بین المللی آماده و توان خود را برای رقابت در این وادی مهیا کند.

او تقویت همکاری های مشترک با قزاقستان را به عنوان یکی از اعضای اصلی اتحادیه اوراسیا بسیار مهم دانست و از موقعیت استراتژیک این کشور در شاهراه های اصلی تجاری از جمله جاده ابریشم سخن گفت.

در ادامه گزارشی از شرایط تجاری قزاقستان ارائه شد. در حال حاضر اندازه GDP این کشور برابر با 170 میلیارد دلار است، 70 درصد صادرات این کشور نفت بوده و تراز تجاری آن برابر با 9 میلیارد دلار است.

طبق این گزارش ثبات مالی، تجاری و اجتماعی بر این کشور حاکم بوده و از موقعیت استراتژیک جغرافیایی برخوردار است، در سطح جهان رتبه 25 را از منظر محیط کسب وکار دارد، بنابراین محیط مالی این کشور برای فعالیت های تجاری و سرمایه گذاری مناسب ارزیابی می گردد. این کشور با سرمایه گذاری در حوزه آموزش، نیروی کار ماهر و با استعدادی در اختیار دارد و در عین حال استراتژی جامعی برای توسعه تدوین نموده است. قانون حمایت از سرمایه گذاری در این کشور تصویب و اجرایی شده و از نظر زیرساخت ها شرایط مناسبی دارد. بعلاوه مشوق های خوبی برای فعالیت های تجاری و سرمایه گذاری در نظر گرفته است. دسترسی این کشور به بازار پیرامونی از دیگر مزیت های سرمایه گذاری در قزاقستان به شمار می آید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1258

به "موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه مالی اوراسیا تا 2 سال دیگر نهایی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه مالی اوراسیا تا 2 سال دیگر نهایی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید