نشست بررسی موانع ثبت جهانی ماسوله برگزار گشت

به گزارش تور انگلیس، نشست بررسی موانع ثبت جهانی شهرک تاریخی ماسوله در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان برگزار شد.

نشست بررسی موانع ثبت جهانی ماسوله برگزار گشت

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان 6 بهمن ماه 98 در این نشست گفت: شهرک تاریخی ماسوله از سال 1354 در فهرست آثار ملی قرار گرفت اما حدود 44 سال است که اقدام جدی برای ثبت جهانی آن صورت نگرفته است و امیدواریم بتوانیم با تلاش هایی که در دست انجام است این امر محقق شود.

شهرود امیرانتخابی با بیان اینکه ثبت جهانی ماسوله یکی از مطالبات جدی مردم گیلان است، افزود: ثبت جهانی ماسوله نقطه عطف جذب گردشگری خارجی در استان است.

او با بیان اینکه در صورت ثبت جهانی ماسوله، گیلان در ویترین گردشگری جهان قرار خواهد گرفت، افزود: برای تولید ثروت در استان باید صنعت گردشگری گیلان رونق و توسعه یابد، باید در جذب هر چه بیشتر گردشگر خارجی تلاش کرد که در این راستا بایستی حداقل یک اثر شاخص ثبت شده جهانی داشته باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان ادامه داد: چنانچه در استان به دنبال توسعه گردشگری هستیم اولویت اولمان باید ثبت جهانی ماسوله باشد و این امر تنها با همراهی مردم شریف گیلان و توجه و همکاری بیش ازپیش مسئولین استانی و کشوری محقق خواهد شد.

در ادامه این نشست مسئول پایگاه میراث فرهنگی ماسوله ضمن تقدیر از حمایت های مدیرکل میراث فرهنگی استان در راستای ثبت جهانی ماسوله گفت: قریب به 50 اثر در فهرست موقت ثبت جهانی ایران برای ارائه به یونسکو وجود دارد که همه این آثار مستعد ارائه از سهمیه ایران هستند، در واقع این یک رقابت است و ما باید در چند عرصه مهم خودمان را آماده کنیم تا گزینه ای جذاب برای انتخاب در فهرست سهمیه ایران باشیم.

احمد نجیبی حفاظت بین المللی از اثر ثبت شده، معرفی اثر در سایت ها به گردشگران خارجی، کمک بلاواسطه کشورها در حفاظت و بازسازی اثر در شرایط بحران، مکلف شدن دولت جهت تخصیص اعتبار و حفاظت از اثر را از مزایای ثبت جهانی مطرح نمود و افزود: اولین گام در راستای ثبت، آماده سازی سایت ماسوله جهت کارشناسی و ارزیابی ارزیابان یونسکو است و در گام های بعدی هماهنگی و همراهی ذی نفعان محلی، تکمیل پرونده و مستندسازی و ساماندهی گردشگری در دستور کار قرار می گیرد.

او گردشگری بی ضابطه و ساماندهی نشده را از موانع ثبت جهانی دانست و افزود: برخلاف تصور رایج نه تنها ورود بی رویه گردشگران به حفظ و توسعه ماسوله کمک نخواهد کرد بلکه موجب آسیب به بافت تاریخی این شهرک خواهد شد و در این راستا تدوین طرح و ساماندهی گردشگری ماسوله در دستور کار قرارگرفته است.

مسئول پایگاه میراث فرهنگی ماسوله در انتها مطالبه گری مردم را یکی از مهم ترین عوامل مؤثر در ثبت مطرح نمود و ادامه داد: ثبت جهانی ماسوله باید به یک مطالبه استانی و ملی تبدیل شود و این مهم با پیگیری مردم و مسئولین استانی و کشوری تحقق پیدا خواهد کرد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 24 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 120

به "نشست بررسی موانع ثبت جهانی ماسوله برگزار گشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست بررسی موانع ثبت جهانی ماسوله برگزار گشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید