برنامه ریزی ایران برای جذب تماشاگران جام جهانی قطر

به گزارش تور انگلیس، به نقل از روابط عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ولی تیموری در نخستین نشست کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال 2022 قطر که با مشارکت نمایندگان دستگاه های اجرایی مرتبط و نهاد های فرابخشی در محل این معاونت برگزار گردید، یادآور شد: با توجه به برگزاری جام جهانی فوتبال در همسایگی کشورمان و ضرورت بهره برداری مطلوب از این فرصت برای جذب گردشگران ورودی به کشور، اولین نشست کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال 2022 قطر با هدف هم اندیشی در فرآیند جذب حداکثری تماشاگران این رویداد تشکیل شده است.

برنامه ریزی ایران برای جذب تماشاگران جام جهانی قطر

همراه ما باشید و با تور دوحه از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

او در تشریح دیدگاه حوزه توریستی در روبروه با جام جهانی پیش رو اظهار کرد: کشوری که میزبان این رویداد است، در همسایگی ایران قرار گرفته است، وسعت زیادی ندارد، لذا این امکان وجود دارد تعداد بسیار زیادی از افرادی که برای تماشای مسابقات به این کشور سفر نموده اند، به سایر مقاصد توریستی حاشیه از جمله کشور ما نیز سفر نمایند. البته تحقق این امر احتیاجمند تمهیدات و فعالیت های اجرایی مطلوب در نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در کشور های هدف، سفارتخانه ها و همکاری دستگاه های فرابخش مرتبط و تاثیرگذار همانند صدا و سیما خواهد بود، به این ترتیب تحت چنین تدابیری اطلاع رسانی خواهد شد فردی که به قطر سفر نموده است می تواند با فاصله زمانی نیم ساعت از کشور ایران با تنوع آب و هوایی متفاوت و جاذبه های تاریخی و طبیعی متعدد دیدن کند.

تیموری همچنین با اشاره به مشارکت مناطق آزاد در کارگروه توریستی جام جهانی فوتبال 2022 قطر اضافه کرد: با توجه به نبود محدودیت در ضوابط پذیرش توریستان در مناطق آزاد، احتیاج است ضمن هماهنگی و اتخاذ تدابیر لازم طی فرآیندی فرصت ورود توریستان حاشیه این رویداد بین المللی به مناطق آزاد ایران و سپس راهنمایی آن ها به سایر استان های کشور را سبب شویم.

او با بیان اینکه بهره برداری از این فرصت با هدف معرفی ظرفیت های توریستی کشور و کسب درآمد برای فعالان صنعت توریستی کشور در دستور کار قرار گرفته است، گفت: هواداران تیم های مختلف راه یافته به مرحله نهایی جام جهانی معمولا به بهانه حمایت از بازیکنان خود چند روز قبل و چند روز بعد از برگزاری مسابقات در کشور میزبان حضور دارند و در روز هایی که بازی مورد نظر برگزار نمی گردد، معمولا از زمان موجود برای گشت و گذار و بازدید از جاذبه های توریستی استفاده می نمایند. همچنین معمولا افرادی که برای تماشای بازی های جام جهانی به کشور مورد نظر سفر می نمایند از کشور های توریستفرست مطرح جهان هستند، از این رو با توجه به شرایط حاکم بر توریستی ایران چه پیش از کرونا و چه اکنون تحت تاثیر پیامد های پاندمی و تردید برای سفر، استفاده از این ظرفیت برای بازسازی تصویر واقعی از ایران یاری خواهد نمود.

معاون توریستی با بیان اینکه یکی از روش های موثر در حوزه بازاریابی توریستی استفاده از رویداد های جهانی و یا برگزاری رویداد های مختلف است، گفت: برگزاری یا شرکت در رویدادها، اهداف مختلفی را در صنعت توریستی دنبال می نماید که معرفی مقصد و متقاعدسازی و برطرف تردید های توریستی برای سفر به آن مقصد از جمله این اهداف به شمار می آید.

او اضافه کرد: این روش برای مقاصدی همانند ایران که اغلب با تردید ورود روبرو هستند و تحلیل های غرض ورزانه پیرامون آن بیشتر از تعریف های مثبت حمایت نماینده است بسیار تاثیرگذار است.

تیموری با بیان اینکه روش مشاهده در بازاریابی توریستی برای کشوری همانند ایران که به دلیل صرف هزینه های بالا امکان تبلیغات و اطلاع رسانی در بازار های بین المللی و شبکه های رسانه های مهم را ندارد، ابزاری برای دستیبابی به اهداف توسعه توریستی به شمار می آید، گفت: امروزه متوسط صرف هزینه های بازاریابی و تبلیغات به ازای هر توریست به صورت متوسط 3 تا 10 دلار است و حتی کشور های صاحب مقام در صنعت توریستی که سال هاست در این حوزه فعال هستند و محصول خود را به سطح بلوغ و قابل قبولی رسانده اند برای حفظ صندلی خود در میدان رقابتی بازاریابی بیش از این رقم را هزینه می نمایند.

وی ادامه داد: شرایط رقابت در حوزه بازاریابی به گونه ای است که بودجه تخصیص یافته به حوزه تبلیغات توریستی ایران به ازای هر توریست بسیار پایین است، در نتیجه قدرت اجرایی برای حضور در رسانه ها و بستر های تبلیغاتی در سطح انتظار وجود ندارد و بهترین حالت فرصت بهره مندی از ظرفیت های موجود در حاشیه رویداد های مهم بین المللی است که برگزاری جام جهانی فوتبال 2022 نمونه ای از آن به شمار می آید و فرصتی مغتنم برای آشنایی و سفر به جمهوری اسلامی ایران شناخته می گردد.

تیموری گفت: آنچه در سال های اخیر مطابق روش مشاهده یا دهان به دهان برای صنعت توریستی کشور رقم خورده، نتایج قابل قبولی داشته است؛ هر توریست خارجی که ایران را به عنوان مقصد سفر انتخاب نموده است باعث ورود چندین توریست دیگر نیز شده است. این دستاورد به گونه ای است که در سال های ابتدایی دولت دوازدهم، تعداد توریستان 4 میلیون و 900 هزار نفر بود که این عدد در سال 98 با وجود اتفاقات سیاسی در سه ماه پایانی آن، به 8 میلیون و 860 هزار نفر رسید، یعنی در بازه زمانی سه سال با وجود بروز مسائل فراوان، رقم جذب توریستان ورودی دوبرابر شد.

معاون توریستی در ادامه گفت: تحلیل نتیجه این رشد صعودی و تصاعدی بی شک تحت تاثیر انتقال دستاورد های سفر توریستان ورودی به کشور و انعکاس نگاه مثبت آن ها شامل امنیت، ایمنی، مهمان نوازی، فرهنگ، آداب و رسوم و ... است. تحقیقات نیز تایید می نماید هر توریستی که راضی به کشورش بازگردد، می تواند سبب جذب بین 6 تا 8 توریست گردد و چنانچه ناراضی به مبداء بازگردد می تواند مانع سفر بین 11 تا 13 نفر گردد.

معاون وزیر میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی بیان نمود: نگاه این وزارتخانه در عرصه بازاریابی رویداد های مهم بین المللی بسیار ویژه و دارای اولویت است، به گونه ای که برگزاری رویداد ها و مشارکت در رخداد های بین المللی مشابه، یکی از اهرم های بسیار موثر و تاثیرگذار در توسعه صنعت توریستی و نیز تصویرسازی واقعی از کشور در نظر گرفته می گردد. در حال حاضر دیدگاه بازاریابی توریستی به گونه ای است که کوشش می کنیم شهر ها و روستا ها را به واسطه محصولات کشاورزی و برندسازی معرفی نموده و توزیع سفر را در پهنه جغرافیایی کشور سبب شویم.

تیموری خطاب به بخش خصوصی حاضر در این جلسه گفت: بهره مندی از نظرات فعالان بخش خصوصی و ارائه راه حل می تواند بستر عملیاتی برای استفاده از فرصت مغتنم رویداد جام جهانی قطر 2020 را فراهم آورد.

او با بیان اینکه بی شک از سوی کشور های متعدد کوشش و تدابیر به شیوه های مختلف برای بهره مندی از رویداد جام جهانی فوتبال 2022 قطر اتخاذ خواهد شد، اضافه کرد: بعضی از کشور ها برای استفاده از این فرصت به روش های تسهیلگری به شیوه های مختلف دست خواهند زد که لغو ویزا نمونه ای از آن به شمار می آید. ما با تعریف به موقع تمهیدات، اطلاع رسانی گسترده و معرفی اقدامات می توانیم از این فرصت برای معرفی و تصویرسازی ایران و شروع دوباره صنعت توریستی پس از پاندمی کرونا استفاده کنیم و انتفاع بخش خصوصی صنعت توریستی کشور را سبب شویم.

تیموری گفت: امید است با مدیریت کامل ویروس کرونا در زمان برگزاری این رویداد، در عرصه متقاعدسازی توریستان برای انتخاب ایران به عنوان مقصدی امن، موثر عمل کنیم.

بیست و دومین جام جهانی فوتبال قرار است از 21 نوامبر 2022 (آبان ماه 1401) در قطر برگزار گردد. نخستین بار است که کشوری از خاورمیانه میزبان این جام جهانی خواهد بود. همچنین شرایط اقلیمی این منطقه باعث شده زمان برگزاری جام جهانی برای اولین بار به پاییز موکول گردد. ایران از سال گذشته رسما تمایل خود را برای پذیرش بخشی از تماشاچیان و مسافران این جام اعلام نموده است. کیش نیز رایزنی و مذاکراتی با قطری ها داشته است.

باشگاه خبرنگاران

منبع: گردشبان
انتشار: 8 دی 1399 بروزرسانی: 8 دی 1399 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 695

به "برنامه ریزی ایران برای جذب تماشاگران جام جهانی قطر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه ریزی ایران برای جذب تماشاگران جام جهانی قطر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید