فرصت طلایی ایران در سومین رویداد بزرگ دنیا

به گزارش تور انگلیس، تهران (پانا) - لحظه به لحظه به افتتاحیه اکسپوی گردشگری دوبی نزدیک می شویم.

فرصت طلایی ایران در سومین رویداد بزرگ دنیا

به گزارش ایران، رویدادی که اپیدمی کرونا در سال 2020 مجال برگزاری آن را نداد و یک سال به تأخیر انداخت و به ایران این فرصت را داد که خودش را برای حضور پرقدرت در کشور همسایه اش آماده کند اما ایران چقدر برای حضور در این رویداد آماده است؟ حالا که شواهد و قراین نشان از آن دارد که گردشگری دارد از زیر رکود عذاب آور کمر راست می نماید و می خواهد ورشکستی دوساله اش را جبران کند، ما در چه نقطه ای ایستاده ایم؟ آیا در بزرگ ترین رویداد جهان بعد از المپیک و جام جهانی فوتبال می توانیم خودی نشان دهیم. پس به سراغ محسن حاجی سعید رئیس کانون راهنمایان گردشگری کشور رفتیم تا از حال و احوالات امروز گردشگری ایران جویا شویم و اینکه برای ما از این نقطه خاص و موقعیت مهمی که اکنون در آن قرار گرفته ایم، بگوید. حاجی سعید، اکنون بیش از هر وقتی دغدغه مند درخشش ما در رویداد گردشگری اکسپو است چون این رویداد در دوبی -همسایه ایران- برگزار می گردد و این فرصت طلایی برای جلب گردشگر برای ماست.

همراه با سومین رویداد بزرگ جهان

درخشش ایران در اکسپوهای گردشگری جهان همواره یکی از دغدغه های فعالان گردشگری در ایران است اما ما چقدر برای حضور در اکسپوها برنامه ریزی می کنیم و ابتکار عمل را به دست می گیریم؟

تا امروز که چنین نبوده است، امیدوارم از اکسپوی گردشگری دوبی بتوانیم برترین استفاده را بکنیم. می دانید مشکل این است که ما برای اکسپوهای گردشگری هیچ وقت برنامه ریزی جدی نداشتیم چون به این سؤال واقعاً جواب نداده ایم که در واقع اکسپوی گردشگری چیست؟ اگر این را به اسم یک پرسش جدی مطرح کنیم و عده ای که واقعاً این فرایند را می شناسند، جمع شوند و بدانند که فرصت ویژه ایران در یک اکسپو چیست، آن وقت می گردد، عمیق تر صحبت کرد. در اکسپو ما همه پتانسیل گردشگری مان را به نمایندگی از آنچه در ایران امروز وجود دارد، برای جمعیت زیادی از جهان که از اکسپو بازدید می نمایند به نمایش می گذاریم. به هرحال این رویداد بعد از المپیک و جام جهانی فوتبال سومین رویداد بزرگ جهان است. وقتی که ما به ابعاد این رویداد نگاه کنیم، می بینیم که حضور قوی ما در این رویداد چقدر مهم است بخصوص با توجه به هجمه ای که همواره فکر می کنیم رسانه های غربی علیه ایران ایجاد نموده اند. این اکسپو قرار بود 2020 برگزار گردد که به خاطر کرونا به 2021 کشید. یعنی یک سال به فرصت ما اضافه شد تا بتوانیم واکاوی کنیم و ببینیم که کار درست پیش می رود یا خیر. ما نباید تنها به اکسپوی گردشگری فکر کنیم، باید نقشه های بزرگ تری برای گردشگری داشته باشیم.

برج ایفل را برای اکسپوی گردشگری ساختند

چرا از دیدگاه شما اکسپوی گردشگری تا این میزان مهم است؟ و چرا ما پیش از این بسیار کم از این برنامه و رویداد جهانی شنیده ایم درحالی که با توجه به پتانسیل های تاریخی و فرهنگی ایران، بارها رئیس جمهورهای ایران وعده توسعه گردشگری و درآمدزایی آن را داده اند.

اکسپو از تاریخ 1851 از لندن آغاز شده است و به اسم یکی از مهم ترین گردهمایی ها در جهان به تعداد می رود. گروه های بسیاری برای معرفی جنبه های مختلف کشورشان در این رویداد بزرگ شرکت می نمایند یعنی یک نمایش تبلیغاتی و مدل کوچکی از کشور خودشان را در این رویداد نشان می دهند. در سال 1900 آنچنان این موضوع مهم می گردد که فرانسه یک سازه را برای نشان دادن اهمیت این موضوع می سازد. آن سازه همان برج معروف ایفل است. در واقع برج ایفل برای اجرای اکسپو ساخته شده است. در 120 سال پیش این موضوع تا این میزان مهم بوده که برای آن چنین سازه ای را ساختند که هنوز هم گردشگران زیادی از مردم جهان برای دیدنش به پاریس می فرایند. پس از فرصتی که فرانسه در آن سال ها به آن فکر کرد تا همچنان اقتصاد کشورش را تقویت می نماید. الان فرانسه را با برج ایفل می شناسند.

بنابراین کشورها کوشششان این بوده که هر چند سالی که این رویداد برگزار می گردد، برای میزبانی آن اقدام نمایند. وقتی که امارات متحده عربی برای شهر دوبی کسب میزبانی کردند از شدت شادی مثل یک جشن ملی پنداشته شد. آنها توانستند اولین کشور خاورمیانه باشند که میزبانی اکسپو را به دست آورده است. این همان شادی است که عامه مردم در خصوص المپیک یا جام جهانی احساس می نمایند ولی در خصوص اکسپوی گردشگری در ایران چنین حسی وجود ندارد.

فرصت طلایی بغل گوشمان

چرا به نظر شما برگزاری اکسپوی گردشگری دوبی برای ما یک فرصت طلایی است؟

سال جاری اکسپوی گردشگری در مجاورت کشور ما ایران برگزار می گردد. کشور میزبان امارات است که جاذبه های مصنوعی دارد در حالی که افراد مراجعه نماینده اغلب از فرهیختگان جوامع هستند، برای این دست از افراد جاذبه های مصنوعی خیلی جلوه ندارد مثلاً کسی که از امریکا می آید اگرچه از زیبایی های دوبی مسرور خواهد شد اما جاذبه گردشگری چندانی برایشان محسوب نمی گردد ولی جاذبه های تاریخی و طبیعی ایران یک ارزش افزوده است برای کسانی که دارند به مقصد خاورمیانه در جریان برگزاری اکسپو سفر می نمایند.

یادمان نرود که موضوع اکسپو صرفاً نمایش و معرفی جاذبه های گردشگری نیست بلکه نمایش صندلی کشور در اقتصاد جهانست. نشان دهنده صندلی کشور در تکنولوژی در جهانست. صندلی ارتقای فرهنگ مردم برای حفظ محیط زیست است. تمرکز اکسپو هم در 20 سال گذشته طبیعت پایدار بوده و در بیشتر شعارهای آنها به زمین و محیط زیست و پایداری اشاره می گردد. پس توسعه پایدار و حفظ محیط زیست از شعارهای مهم ادوار مختلف است البته اکنون مقداری تم تکنولوژی و فناوری به آن اضافه شده اما اصلاً از موضوع محیط زیست دور نشده اند.

امروز همه به انرژی های پایدار فکر می نمایند

پس با توجه به توضیحات شما موضوع این رویداد توسعه پایدار گردشگری است؟ دیدگاه امروز جهان نسبت به توسعه پایدار گردشگری چیست؟

در حال حاضر بیشتر کشورها کوشش می نمایند در خصوص انرژی های پایدار روی زمین و مدیریت کشاورزی صحبت نمایند. پس اکسپو صرفاً جایی نیست که کشورها بفرایند و بگویند آثار تاریخی ما چیست یا صنایع دستی ما این است. بیشتر کشورها از این فرایند عبور نموده اند و به سراغ موضوعات دیگر و مقوله های بزرگ تر و به روز جهان و دغدغه های بشریت و حفظ کره زمین رفته اند اما ما در این زمینه ها نمی توانیم زیاد عرض اندام کنیم و در خصوص پروژه های توسعه پایدار خیلی رقابتی با کشورهای پیشرفته جهان نداریم. بنابراین فرصت اکسپوی دوبی برای ما فرصت بیان ابتدایی ترین چیزهاست. ما باید نمایشگاه اکسپوی قبلی را در میلان دیده باشیم تا بفهمیم که روینمودها بسیار متمایز است. به طور کلی مفهومی صحبت می نمایند ولی ما اندر خم کوچه اول هستیم.

خلاقیت برای جلب توجه جهانی

اکنون چه باید کرد با توجه به شرایطی که داریم و به زودی این رویداد برگزار می گردد؟

ما باید از روش مشوق ها استفاده و روی خلاقیت ها برنامه ریزی کنیم. ویزای رایگان به کشورهای حاضر بدهیم که بتوانند به ایران هم سفر نمایند. کشور امارات زیرساخت خوبی دارد اما ممکن است کافی نباشد. این فرصتی برای کشورهای همسایه است که بخشی از سفرشان را در دوبی، بخشی در اکسپو و بخشی هم در کشورهای همسایه باشند چون مسیری طولانی از امریکا و اروپا آمده اند. اگر مسافر بعد از چند روز سفر امارات تصمیم گرفت از کشورهای دیگر خاورمیانه بازدید کند، باید ایران در فکر اش باشد. ما باید سریع تر در این زمینه ها اقدام کنیم. آثار تاریخی ایران را به حضار این رویداد معرفی کنیم از بافت تاریخی یزد گرفته تا پرسپولیس فارس. ما می توانیم ورزش های زمستانی و اسکی را به آنها پیشنهاد دهیم که فقدان آن در دوبی است.

نیم نگاه

باید از روش مشوق ها استفاده کنیم و روی خلاقیت ها برنامه ریزی کنیم. ویزای رایگان به کشورهای حاضر بدهیم که بتوانند به ایران هم سفر نمایند.کشور امارات زیرساخت خوبی دارد اما ممکن است کافی نباشد. این فرصتی برای کشورهای همسایه است که بخشی از سفرشان را در دبی، بخشی در اکسپو و بخشی هم در کشورهای همسایه باشند. چون مسیری طولانی از آمریکا و اروپا آمده اند. اگر مسافر بعد از چند روز سفر امارات تصمیم گرفت از کشورهای دیگر خاورمیانه بازدید کند، باید ایران در فکر اش باشد

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1175

به "فرصت طلایی ایران در سومین رویداد بزرگ دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرصت طلایی ایران در سومین رویداد بزرگ دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید