هرآنچه باید درباره خرید اولین کفش برای نوزاد بدانید

به گزارش تور انگلیس، کفش نوزادی یکی از آن وسایلی است که قبل از تولد نوزاد برای خرید آن ذوق داریم. کفش های نوزادی تنوع زیادی دارند و مدل های آن ها آن قدر مجذوب کننده و دوست داشتنی است که برخی از والدین، چندین جفت کفش برای نوزادان خود می خرند که معمولا بی استفاده می ماند. در ادامه در خصوص خرید اولین کفش برای نوزاد و نکاتی که باید برای انتخاب آن در نظر بگیرید، بیشتر بخوانید.

هرآنچه باید درباره خرید اولین کفش برای نوزاد بدانید

آنچه در ادامه می خوانید:

کفش نوزادی و نکاتی که باید در خصوص مراقبت از پای نوزاد بدانید

چه جوراب و کفشی برای نوزاد مناسب است؟

چه زمانی باید اولین کفش نوزادی را بخریم؟

5 ویژگی کفش نوزادی که باید در نظر بگیرید

نکاتی در خصوص خرید اولین کفش کودک

چطور پای نوزاد را مقدار بگیریم؟

انتخاب کفش برای نوزاد، پیش از راه افتادن

انتخاب کفش برای بچه هایی که راه می روند

برای آنالیز مسائل پای نوزاد چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

کفش نوزادی و نکاتی که باید در خصوص مراقبت از پای نوزاد بدانید

نوزادی یکی از دوران های حساس زندگی است. دراین مدت، والدین باید مراقب باشند چون هر اشتباه کوچکی ممکن است عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. گاهی اوقات والدین به قدری سرگرم کارهای مختلف نوزاد می شوند که مراقبت از پای او را فراموش می نمایند.

برای اینکه نوزاد شما پاهایی سالم داشته باشند و پاهای او به مرور زمان دچار تغییر شکل و حالت نگردد، به این نکات توجه کنید:

1. پاهای نوزاد را هر روز بشویید و خشک کنید. همواره ناخن های نوزاد را آنالیز کنید و اگر احتیاج به کوتاه کردن دارد، آن را کوتاه کنید ولی هرگز بیش از حد، ناخن ها را کوتاه نکنید. اگر در استفاده از ناخن گیر برای نوزاد مشکل یا نگرانی دارید می توانید به جای ناخن گیر از سوهان ناخن بهره ببرید.

2. چون پاهای نوزاد نرم و انعطاف پذیر است ممکن است خیلی زود تغییر شکل و حالت بدهد. برای پیشگیری از این مشکل، مطمئن شوید که پاهای نوزاد شما همواره در حالت راحت و بدون فشار واقع شده است. برای این منظور حتما به نکات زیر توجه کنید:

  • لباس خواب کودک باید گشاد و نرم باشد.
  • پاهای کودک را به زور داخل جوراب ها و کفش های تنگ و خیلی کوچک قرار ندهید.
  • نوزاداران را وادار کنید تا پاهای خود را تکان دهند مثلا به چیزی لگد بزنند یا فعالیت های مشابه انجام دهند تا عضلات پای آن ها شکل بگیرد.

چه جوراب و کفشی برای نوزاد مناسب است؟

کفش و جوراب نوزاد باید مقدار پای او باشد. به هیچ وجه از جوراب و کفش کوچک تر از پای نوزاد استفاده نکنید چون باعث تغییر شکل پای نوزاد می گردد. جوراب هایی با جنس نخی و پشمی و کلا اجناس طبیعی، به پای نوزاد فرصت نفس کشیدن می دهد. از جوراب هایی که 100 درصد نایلونی هستند استفاده نکنید چون باعث عرق کردن پای نوزاد می گردد.

چه زمانی باید اولین کفش نوزادی را بخریم؟

وقتی پدر و مادری در انتظار تولد نوزاد خود هستند، یکی از چیزهایی که توجهشان را زیاد جلب می نماید و برای خریدن آن ذوق دارند، کفش نوزادی است. کفش های نوزادی از نظر طراحی، تنوع بسیار زیادی دارند و طراحی آن ها به مقدار ای مجذوب کننده و دوست داشتنی است که هر پدر و مادری را وادار می نماید تا چند جفت کفش نوزادی بخرند. در ضمن یکی از هدایایی که معمولا نزدیکان و اقوام نوزاد برای او می خرند، کفش نوزادی است.

اما نکته ای که باید بدانید این است که بیشتر این کفش ها و پاپوش ها جنبه تزیینی دارند. می توانید برای گرم نگه داشتن پای نوزاد خود یا برای کامل کردن استایل او کفش و پاپوش نوزادی خریداری کنید ولی تا زمانی که فرزند شما نتواند روی دو پا بایستد و راه برود، به کفش برای پیاده روی احتیاج ندارد. در واقع بیشتر کفش های نوزاد تا یک سن معین، فقط جنبه تزیینی دارند.

تا زمانی که کودک بتواند بیرون از خانه راه برود، کفش لازم ندارد و تا آن موقع، یاد گرفتن راه رفتن با پای برهنه برترین گزینه است.

مهم ترین نکته ای که موقع خرید کفش یا پاپوش نوزادی باید در نظر بگیرید، مقدار آن است. در ضمن باید طراحی و شکل کفش به گونه ای باشد که پای نوزاد داخل آن راحت باشد و تغییر شکل ندهد.

5 ویژگی کفش نوزادی که باید در نظر بگیرید

1. کفش نوزادی باید در سایزهای کامل و نیم سایز فراوری شده باشد و از نظر عرض هم تنوع داشته باشد.

2. اگر کفش چرم می خرید چرم آن باید بسیار نرم و انعطاف پذیر باشد تا پای نوزاد در کفش، در راحت ترین حالت خود قرار بگیرد.

3. پاشنه و کف کفش نوزاد باید نرم و انعطاف پذیر باشد.

4. کفش نوزادی در قسمت پنجه و انگشت های پا باید عرض بیشتری داشته باشد تا انگشت های پای نوزاد تحت فشار قرار نگیرند.

5. مواد به کار رفته در فراوری کفش باید از جنس مواد طبیعی و قابل تنفس باشد. مواد مصنوعی باعث می شوند که پای نوزاد داخل کفش حسابی عرق کند و بیش از حد معمول داغ گردد که ناراحتی و بی قراری نوزاد را در پی دارد.

کفش خوب نوزادی به کودک یاری می نماید تا تعادل خود را حفظ کند و برای ادامه دادن مسیر، اعتمادبه نفس داشته باشد. در خانه تا جایی که ممکن است بهتر است که فرزند شما با پای برهنه راه رفتن را تمرین کند.

کفش نوزادی را باید هر 6 تا 8 هفته آنالیز کنید تا مطمئن شوید که هنوز مقدار پای نوزاد است و برای او تنگ نشده است.

نکاتی در خصوص خرید اولین کفش کودک

زمانی که کودک شما راه افتاد، برترین زمان برای خرید کفش برای راه رفتن است.

دقت کنید که حتما در خانه پاهای کودک را مقدار بگیرید تا در انتخاب کفش مناسب بتوانید از آن بهره ببرید.

در برخی فروشگاه ها راهنمای لازم برای معین کردن سایز پای کودک وجود دارد.

مقدار پای کودک را هر 2 تا 4 ماه مقدار بگیرید تا متناسب با کفش باشد.

کفش هایی خریداری کنید که بند محکم برای بستن دارند یا اگر بند ندارند، محکم بسته شوند چون کفش نوزاد خیلی زود از پای او در می آید. همین مساله می تواند روی راه رفتن صحیح کودک تاثیر بگذارد.

چطور پای نوزاد را مقدار بگیریم؟

برای معین کردن سایز کفش نوزاد باید پای نوزاد را مقدار بگیرید. چون نوزادان نمی توانند در خصوص راحتی یا تنگی و گشادی کفش خود موقع امتحان کردن در فروشگاه، نظری بدهند.

موقع خرید کفش نوزادی، سایز و راحتی آن از هر عامل دیگری مهم تر است. بچه هایی که هنوز راه نمی روند می توانند کفش را فقط برای ظاهر بپوشند اما زمانی که آغاز به راه رفتن می نمایند، مهم است که حتما کفش راحت با سایز مناسب داشته باشند.

کفش های نوزادی خیلی زود برای بچه ها تنگ می شوند پس باید دقت کنید که موقع خرید، کفشی که خیلی تنگ است نخرید چون خیلی زود بی استفاده می گردد.

کفشی که سایز مناسب نداشته باشد مسائل متعددی برای بچه ها ایجاد می نماید. کفشی که خیلی بزرگ تر باشد، باعث می گردد که پا به سمت جلو حرکت کند و فشار اضافی به انگشت های پا وارد گردد.

کفش تنگ هم باعث مسائلی مثل تاول زدن، رشد نکردن درست ناخن ها و سرانگشتان و پینه بستن می گردد.

با انتخاب کفش با سایز مناسب می توانید از این مسائل پیشگیری کنید.

راهنمای قدم به قدم مقدار گیری پای نوزاد برای خرید کفش نوزادی

برای مقدار گیری پای نوزاد و کودک نوپا این مراحل را دنبال کنید:

1. پاهای کودک خود را صاف و در حالتی که جمع شده نباشد روی یک سطح صاف قرار دهید. مطمئن شوید که انگشت های نوزاد به سمت داخل خم نشده باشد.

2. یک متر خیاطی یا خط کش، کنار پای نوزاد بگذارید و از انتهایی ترین نقطه پاشنه تا بلندترین قسمت انگشتان پا، این فاصله را مقدار بگیرید.

3. هر دو پای کودک را مقدار بگیرید و هر کدام که بزرگتر بود به عنوان مقدار طول پای نوزاد در نظر بگیرید. نگران نشوید اگر یکی از پاها از دیگری بزرگ تر است. این کاملا طبیعی است و در تمام سنین، به همین ترتیب است.

4. موقع امتحان کردن کفش نوزادی در فروشگاه، وقتی کفش پای نوزاد است، قسمت جلوی آن را فشار دهید. باید تقریبا 1/5 سانتیمتر فضای خالی بین نوک انگشتان پا و انتهای کفش وجود داشته باشد. یعنی کفش نوزادی در قسمت پنجه باید کمی خالی باشد تا انگشت های نوزاد فضای کافی برای تکان خوردن داشته باشند.

5. انگشت کوچک خود را از پشت پاشنه کودک وارد کفش کنید. بین پاشنه و انتهای کفش هم باید به مقدار یک انگشت کوچک فاصله باشد.

6. برای آنالیز کردن عرض کفش، باید بتوانید مقداری از بدنه کفش را از دو طرف، داخل دست بگیرید. یعنی رویه کفش کاملا محکم به پای نوزاد نچسبیده باشد.

از این مراحل صرف نظر نکنید. بسیاری از افراد عادت دارند که کفش نوزادی را صرفا بر اساس سن نوزاد و هدایت فروشنده ها خریداری می نمایند. اما تمام نوزادان مثل هم نیستند و سن، معیار دقیقی برای انتخاب کردن سایز کفش نوزاد نیست. نوزاد شما ممکن است نسبت به سن و استانداردها، پای بزرگ تر یا کوچک تری داشته باشد.

انتخاب کفش برای نوزاد، پیش از راه افتادن

خرید کفش برای نوزادانی که هنوز راه نمی روند لازم نیست ولی برخی والدین برای زیباتر شدن استایل فرزند خود و همین طور برای گرم نگه داشتن پای نوزاد، ترجیح می دهند که برای نوزاد هم کفش بخرند. برای خرید این کفش ها سعی کنید کفش هایی خریداری کنید که کفی صاف و نرم داشته باشند. در این سن آن ها راه نمی روند پس مهم نیست که کف کفش آن ها مناسب راه رفتن در خیابان باشد.

کفش هایی که کفی نرم دارند بیشتر تزیینی هستند و معمولا وزن کمتری دارند. دقت کنید که وقتی نوزاد آغاز به راه رفتن می نماید، این کفش ها را در بیاورید تا لیز بودن کف آن ها مسئله ای برای راه رفتن و خزیدن نوزاد ایجاد نکند.

انتخاب کفش برای بچه هایی که راه می روند

وقتی فرزند شما راه افتاد و راه رفتن را یاد گرفت، باید موقع خرید کفش به فاکتورهای بیشتری توجه کنید. قیمت، راحتی و آنالیز کفی کفش، در این سن اهمیت زیادی دارند.

برای بچه هایی که راه می روند، راحتی کفش اهمیت زیادی دارد. کفشی که راحت باشد، فرزندتان را برای راه رفتن بیشتر تشویق می نماید و باعث خسته شدن و ناراحتی او نمی گردد.

در این شرایط کفش باید مقدار مناسبی داشته باشد تا از پای او در نیاید و در عین حال خیلی تنگ نباشد که باعث ناراحتی کودک نگردد.

در این سن کفش باید در قسمت پاشنه، تنگ تر باشد تا به راحتی از پای کودک خارج نگردد.

در این سن بهتر است کفش هایی با کفی ضدلغزش برای کودک خود خریداری کنید.

کفش هایی که کفی های سخت و سنگین دارند و ظاهر آن ها شبیه کفش های کلاسیک بزرگسالان است، ظاهر زیبایی دارند و نظر همه را جلب می نمایند ولی معمولا راحت نیستند. این کفش ها را برای موقعیت های خاص خریداری کنید و برای استفاده مداوم کودک، کفش راحت تری تهیه کنید.

کفش نوزادی مدل Unicorn

455,000

تومان

کفش نوزادی مدل kids777

330,000

تومان

خرید برترین کفش های نوزادی

مشاهده همه

برای آنالیز مسائل پای نوزاد چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

بالاتر هم اشاره کردیم که خرید کفش نامناسب می تواند مسائلی را برای پای کودک ایجاد کند که شامل تغییر شکل پا، تاول زدن و پینه و… است. اگر در خصوص سلامت پاهای فرزند خود نگرانید، اگر نشانه های زیر را مشاهده کردید برای آنالیز بیشتر به پزشک متخصص بچه ها مراجعه کنید.

  • ناخن های فرو رفته پا
  • راه رفتن با پاها به سمت داخل یا راه رفتن با پاها به سمت بیرون
  • تا 15 ماهگی راه نرفتن
  • راه رفتن با انگشتان پا

جمع بندی

خرید کفش نوزادی یکی از مجذوب کننده ترین خریدها برای پدر و مادرهایی است که در انتظار تولد فرزند خود هستند. کفش های نوزادی ظاهری مجذوب کننده دارند و همین مسئله باعث می گردد که والدین بدون توجه به احتیاجهای نوزاد و فقط از روی ظاهر، کفش را انتخاب نمایند.

تا زمانی که نوزاد راه نیافتاده باشد، احتیاجی به کفش ندارد. در این مرحله کفش ها بیشتر جنبه تزیینی دارند. کافی است به راحتی کفش و مواد سازنده آن که طبیعی باشد، دقت کنید. اما وقتی کودک راه می افتد، به کفشی هایی با کفی مناسب برای راه رفتن در بیرون از خانه احتیاج دارد.

با نکاتی که گفتیم می توانید برترین کفش نوزادی را برای کودک دلبند خود خریداری کنید و از تماشا قدم زدن او در یک جفت کفش زیبا و راحت لذت ببرید.

منابع: emmasdiary, verywellfamily

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 فروردین 1402 بروزرسانی: 16 فروردین 1402 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1576

به "هرآنچه باید درباره خرید اولین کفش برای نوزاد بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرآنچه باید درباره خرید اولین کفش برای نوزاد بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید