همه جیز راجع به گانگرن

به گزارش تور انگلیس، گانگرن یا قانقاریا به معنای مرگ بافتی در بدن انسان است. هنگامی که جریان خون به منطقه ها آسیب دیده بدن به علت عواملی همانند عفونت، بیماری های عروقی و تروما قطع می گردد، گانگرن توسعه می یابد. گانگرن می تواند شامل هر بخشی از بدن گردد، اما قسمت هایی که بیشتر تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند پاها، انگشتان پا، دست و بازوها هستند.

همه جیز راجع به گانگرن

گانگرن چیست؟

گانگرن هنگام مرگ بخشی از بافت بدن شما اتفاق می افتد. این مشکل زمانی اتفاق می افتد که بافت خون کافی از سیستم گردش خون شما دریافت نمی نماید.

گانگرن معمولاً بر روی اندامی که از قلب شما دورتر است تاثیر می گذارد ، مانند انگشتان پا و انگشتان دست. با این وجود این مشکل می تواند بر سایر قسمتهای بدن نیز تأثیر بگذارد. گانگرن حتی می تواند روی اندام های داخلی شما تأثیر بگذارد.

این بیماری به طور معمول در قسمت خاصی از بدن مانند پا ، دست یا اندام داخلی آغاز می گردد. گانگرن می تواند در بدن شما پخش شده و باعث گردد که در صورت عدم درمان دچار شوک شوید. شوک نوعی بیماری است که با علائم مختلفی از جمله فشار خون پایین همراه است. شوک می تواند تهدید نماینده زندگی باشد و یک مشکل اورژانسی پزشکی محسوب می گردد.

گانگرن به عنوان یک مشکل پزشکی است که می تواند منجر به قطع عضو یا مرگ گردد. شناخت و درمان هرچه سریعتر شرایط باعث بهبود شما می گردد.1

انواع گانگرن

گانگرن خشک
تمام اندام های شما (مانند کبد ، قلب و ماهیچه ها) برای عملکرد صحیح و زنده ماندن به اکسیژن احتیاج دارند. اکسیژن به وسیله خون شما به نقاط مختلف بدن منتقل می گردد. گانگرن خشک وقتی اتفاق می افتد که یکی از قسمت های بدن شما اکسیژن کافی را دریافت نمی نماید. خاتمه ، آن قسمت بدن آغاز به رو به زوال و مردن می نماید. در گانگرن خشک ، پوست بسته است و هیچ مدرکی مبنی بر عفونت وجود ندارد.
گانگرن مرطوب
گانگرن مرطوب هنگامی اتفاق می افتد که بافت های بدن شما به نوعی باکتری آلوده گردد. بافت ها با مرطوب شدن و تجزیه شدن به وجود باکتریها واکنش نشان می دهند. این فرایند باعث مرگ بافتهای شما می گردد.
گانگرن گازی
باکتری هایی به نام کلستریدیا باعث گانگرن گازی می شوند. این باکتریها یک عفونت ایجاد می نمایند که باعث ایجاد حباب های گازی و سموم در ناحیه آسیب دیده می گردد. گازهای حاصل باعث مرگ بافت می شوند. این نوع گانگرن می تواند کشنده باشد ، هرچند که در ایالات متحده نادر است.1

علت گانگرن

این شرایط و بیماری ممکن است به علت یک یا بعضی از دلایل زیر رخ دهد:
عفونت
در بعضی شرایطی باکتری ها می تواند با ایجاد عفونت باعث از بین رفتن بافت و گانگرن شوند.
ضربه
ضربه های آسیب زا مانند زخم های ناشی از شلیک گلوله یا آسیب دیدگی در تصادفات رانندگی می توانند باعث حمله باکتری ها به بافت های عمیق در بدن و گانگرن شوند.
عدم وجود خون
خون برای جلوگیری از عفونت ها، اکسیژن مواد مغذی را برای تغذیه سلول های بدن و اجزای سیستم ایمنی مانند آنتی بادی ها فراهم می نماید. در صورت عدم خون رسانی مناسب، سلول ها نمی توانند زنده بمانند و بافت پوسیده می گردد.2

علائم قانقاریا

هنگامی که گانگرن روی پوست شما اثر می گذارد ، علائم و علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تغییر رنگ پوست - از رنگ کم رنگ تا آبی ، بنفش ، مشکی ، برنز یا قرمز بسته به نوع گنگنن موجود

تورم یا تشکیل تاول های پر از مایعات روی پوست

یک خط روشن بین پوست سالم و آسیب دیده

درد شدید و ناگهانی و در پی آن احساس بی حسی پیدا می گردد

ترشح ناخوشایند از ناحیه زخم

پوست نازک و براق یا پوست بدون مو

پوستی که در اثر لمس ا خنک یا سرد احساس می گردد

اگر نوعی گانگرن دارید که روی بافتهای زیر سطح پوست شما مانند گانگرن گاز یا گانگرن داخلی تأثیر می گذارد ، ممکن است متوجه شوید که:

بافت آسیب دیده متورم و بسیار دردناک است

شما تب با درجه پایین دارید و به طور کلی احساس ناخوشایندی می کنید

اگر یک عفونت باکتریایی که در بافت گانگلیون ایجاد شده است در سراسر بدن شما توسعه یابد، شرایطی به نام شوک سپتیک ایجاد می گردد. علائم و نشانه های شوک سپتیک شامل موارد زیر است:

فشار خون پایین

احتمالاً تب، گرچه دما ممکن است پایین تر از حد معمول 36 درجه سانتیگراد باشد

ضربان قلب سریع

سبکی

تنگی نفس

گیجی.3

عوامل خطر گانگرن

چندین عامل، خطر ابتلا به گانگرن را افزایش می دهند، از جمله:
سیگار کشیدن
خطر ابتلا به این بیماری در افرادی که سیگار می کشند بیشتر است.
بیماری عروق خونی
شریان های سخت و باریک (آترواسکلروز) و لخته شدن خون نیز می توانند جریان خون به ناحیه ای از بدن را مسدود نمایند.
جراحات شدید یا جراحی
هر صدمه به پوست و بافت زیرین آن به خصوص در افرادی که بیماری زمینه ای دارند، احتمال ابتلا به گانگرن را افزایش می دهد.
داروها بویژه داروهای تزریقی
در موارد نادر، بعضی از داروهای خاص و داروهای غیرقانونی تزریقی می توانند باعث عفونت باکتری های ایجاد نماینده گانگرن شوند.
سرکوب سیستم ایمنی
در مبتلایان به ویروس نقص سیستم ایمنی بدن (HIV) و یا افراد تحت شیمی درمانی یا پرتو درمانی ممکن است بدن آن ها در مقابله با عفونت توانایی لازم را نداشته باشد.
دیابت
در مبتلایان به دیابت، بدن به میزان کافی هورمون انسولین فراوری نمی نماید یا در برابر اثرات انسولین مقاوم است. سطح قند خون می تواند به رگ های خونی آسیب برساند و جریان خون را کاهش دهد و یا قطع کند.
چاقی
چاقی اغلب با دیابت و بیماری های قلبی عروقی همراه است، اما فشار وزن اضافی به تنهایی می تواند شریان ها را سخت کند و منجر به کاهش جریان خون و افزایش خطر عفونت و بهبود ضعیف زخم گردد.2

درمان گانگرن

آنتی بیوتیک ها
در صورت وجود باکتری، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند. اینها معمولاً داخل وریدی یا به وسیله سوزن مستقیماً به جریان خون داده می شوند.
جراحی عروق
برای مبتلایان به گردش خون ضعیف که منجر به گانگرن گردد ، ممکن است عمل جراحی عروق (عمل جراحی در شریانها یا رگ ها) به منظور بهبود جریان خون به وسیله رگها به بافتهای بدن توصیه گردد.
محفظه اکسیژن Hyperbaric
قرار دادن فرد مبتلا به گانگرن در یک محیط خاص غنی از اکسیژن می تواند رشد باکتری ها را کند کند. این اجازه می دهد تا پوست آغاز به بهبودی کند. بعلاوه باعث تقویت اکسیژن به بافت آسیب دیده می گردد تا باعث بهبودی گردد.
دبریدمان بافت
در موارد جدی گانگرن ، ممکن است بافت مرده یا قسمتی از بدن از بین برود. این فرآیند دبریدمان نامیده می گردد. دبریدمان با ابزار جراحی یا با مواد شیمیایی قابل انجام است. هدف از این نوع جراحی برداشتن منطقه ها آسیب دیده برای جلوگیری از شیوع عفونت است.

یک شکل جایگزین دبریدمان ، معروف به دبریدمان ماگوت ، از لاروهای مگس برای خوردن باکتری ها و بافت های مرده استفاده می نماید. اگرچه نادر است ، اما این عمل هنوز به وسیله پزشکان در ایالات متحده و خارج از کشور قابل استفاده است.

پزشکان گاهی اوقات قادر به بازگرداندن جریان اکسیژن به منطقه آسیب دیده هستند. پیوندهای پوستی می توانند هر بافت آسیب دیده را ترمیم نمایند. این روش از قسمت دیگری از پوست سالم شما از جای دیگر بدن برای پوشاندن ناحیه آسیب دیده استفاده می نماید.

قطع عضو
در موارد شدید ، قطع عضو از اندام ، انگشت یا انگشت پا می تواند برای نجات جان شما ضروری باشد. افرادی که باید بخشی از بازو یا پا را به علت گانگرن قطع عضو نمایند ممکن است به پروتز یا اندام مصنوعی احتیاج داشته باشند تا قسمت از دست رفته را جایگزین نمایند.1

پینوشتها

1.www.telmaclinic.com

2.www.pezeshket.com

3.www.eltiyam.com

منبع: راسخون
انتشار: 17 دی 1400 بروزرسانی: 17 دی 1400 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1264

به "همه جیز راجع به گانگرن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه جیز راجع به گانگرن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید