پردازنده کامپیوتر (CPU) باید چه سرعتی داشته باشد؟

به گزارش تور انگلیس، پردازنده کامپیوتر باید از توان کافی برای انجام کارهای محول شده بهره ببرد اما فرمول مشخصی برای اینکه یک پردازنده باید چه سرعتی داشته باشد، وجود ندارد. هرکدام از کاربران با سیستم خود کارهای مختلفی را انجام می دهند و به همین دلیل احتیاجهایی که از سیستم خود دارید، مشخص کننده سرعت مورد احتیاج از پردازنده است. در ادامه به این موضوع می پردازیم.

پردازنده کامپیوتر (CPU) باید چه سرعتی داشته باشد؟

پردازنده کامپیوتر چه کارهایی انجام می دهد؟

قبل از اینکه بفهمید پردازنده سیستم شما باید چقدر سریع باشد، باید در خصوص چگونگی کارکرد آن و کارهایی که انجام می دهد آگاه شوید. روی هم رفته پردازنده را معمولا به عنوان مغز کامپیوتر در نظر می گیرند. یک پردازنده اطلاعات و داده های مختلف را از برنامه های گوناگون دریافت می نماید، آن ها را تفسیر می نماید و سپس پردازش های مورداحتیاج انجام می شوند. حالا این پردازش می تواند برای اجرای یک بازی سنگین باشد یا باز کردن یک فایل Word ساده.

یک پردازنده در کنار پردازش هایی که انجام می دهد، باید داده های مختلفی را به کارت گرافیک و رم هم ارسال کند. این قطعات هم مثلا با نمایش یک جلوه بصری روی مانیتور یا دسترسی فوری به اطلاعات در مرورگر به درخواست پردازنده واکنش نشان می دهند.

هسته های پردازنده و سرعت کلاک

اولین پردازنده ها از فقط یک هسته پردازشی بهره می بردند. اما حالا پردازنده های مبتنی بر 4 و 8 هسته بسیار رایج هستند و بعضی از این پردازنده ها حتی تا 64 هسته هم استفاده می نمایند. وقتی که بیش از یک هسته درون پردازنده قرار داشته باشد، می تواند به طور همزمان حجم بسیار بیشتری از داده ها را مدیریت و پردازش کند. به همین دلیل اگر سیستم را روشن کنید و یک مرورگر، برنامه پخش موسیقی و بازی را اجرا کنید، پردازنده مبتنی بر چند هسته می تواند این کارها را با سرعت بسیار بیشتری نسبت به پردازنده تک هسته ای انجام دهد.

این روزها بسیاری از پردازنده های تازه از نظر سرعت و تعداد هسته ها حرف زیادی برای گفتن دارند و به همین دلیل صرفا با استفاده از این اعداد نمی توانیم آن ها را با هم مقایسه کنیم. در نتیجه برای چنین کاری معمولا تست های بنچمارک مورد استفاده قرار می گیرند.

آنالیز مصرف پردازنده کامپیوتر

قبل از اینکه ببینید برای پردازنده به چه سرعتی احتیاج دارید، باید میانگین مصرف پردازنده سیستم را به دست آورید. زیرا مثلا ممکن است هزینه هنگفتی را برای خرید پردازنده تازه و قدرتمند متحمل شوید ولی بعد متوجه می شوید که بخش زیادی از توان این پردازنده بلااستفاده به جای مانده است.

برای آنالیز مصرف پردازنده در ویندوز 10 و 11 می توانید کلید های Ctrl+Shift+Esc را بفشارید. در قسمت Processes روی بخش فوقانی ستون CPU کلیک کنید تا ببینید کدام برنامه ها بیشترین ظرفیت از پردازنده را اشغال نموده اند.

در macOS هم باید برنامه Activity Monitor را باز کنید و سپس گزینه CPU را انتخاب کنید. با این کار می توانید ببینید هرکدام از برنامه ها و پردازش های مختلف چند درصد از توان پردازنده را در اختیار گرفته اند.

زمانی که کار خاصی با سیستم انجام نمی دهید، درصد مصرف پردازنده باید بین 2 تا 4 درصد باشد. گاهی اوقات ممکن است این درصد به 10 هم برسد اما تا زمانی که زیر 10 درصد باشد، عملکرد پردازنده عادی است. استفاده از مرورگرها می تواند مصرف پردازنده را به 15 درصد و حتی بالاتر برساند که البته این موضوع به تعداد تب های باز شده بستگی دارد. هنگام تماشای ویدیو های یوتویب هم باید انتظار رسیدن مصرف پردازنده به 5 تا 15 درصد را داشته باشید.

هنگام اجرای بازی، طبیعتا فشار زیادی به پردازنده وارد می گردد و به خصوص برای بازی های سنگین، مصرف پردازنده بیشتر اوقات بین 30 تا 70 درصد قرار می گیرد. اگر پردازنده از تمام هسته های خود استفاده نکند یا به میزان کافی سریع نباشد، ممکن است مصرف آن بالای 70 درصد قرار بگیرد. اگر درصد مصرف پردازنده برای زمان طولانی در حد بالایی قرار داشته باشد، سیستم فشار را بر پردازنده کاهش می دهد تا آسیب دائمی به آن نرسد. در این شرایط عملکرد بازی دچار مشکل می گردد.

روی هم رفته اگر می خواهید از تازهترین بازی های منتشر شده لذت ببرید، باید در پی خرید پردازنده با سرعت حداقل 3.5 تا 4 گیگاهرتز باشید. بعلاوه باید به بهره گیری از حداقل 8 گیگابایت رم و کارت گرافیک قدرتمند مبتنی بر حداقل 6 گیگابایت VRAM هم اشاره کنیم.

آیا باید پردازنده سریع تر خریداری کنید؟

در مجموع بسیاری از کاربران برای انجام کارهای روزمره و معمولی به پردازنده چندان قدرتمندی احتیاج ندارند. زیرا مثلا کارهایی مانند وب گردی، تماشای فیلم و پردازش های ساده فشار زیادی به CPU وارد نمی نمایند. با این حال اگر از جمله کاربرانی هستید که می خواهید بازی های سنگین اجرا کنید، ویدیو های مختلفی را تدوین کنید یا مثلا در زمینه طراحی مدل های سه بعدی فعالیت دارید، چاره ای جز خرید پردازنده قدرتمند با سرعت حداقل 3.5 گیگاهرتز ندارید. البته بعضی از این کارها به کارت گرافیک قدرتمند هم احتیاج دارد.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 تیر 1401 بروزرسانی: 16 تیر 1401 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1433

به "پردازنده کامپیوتر (CPU) باید چه سرعتی داشته باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پردازنده کامپیوتر (CPU) باید چه سرعتی داشته باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید