پنجمین همایش یلدای کارآفرینان استارتاپی ایران برگزار می شود

به گزارش تور انگلیس، پنجمین یلدای کار آفرینان استارتاپی ایران شروع شد. این اولین جمله بعد از خاتمه یلدای چهارم است. (در مورد آنچه پیش و هنگام برگزاری یلدای 98 بر ما گذشت و بلاهایی که برای برپا کردن این همایش بر سرمان آوردند، بگذارید فعلا چیزی نگویم اما انقدر دردناک بود که باید برای همیشه یلدا را تعطیل می کردیم. ولی هنوز امیدوارم.) در همایش نیز گفتم و اینجا نیز ثبت می کنم. یلدای کارآفرینی یک همایش نیست.

پنجمین همایش یلدای کارآفرینان استارتاپی ایران برگزار می شود

یک جریان فکری و یک پرچم است. پرچمی که 4 سال پیش با حضور 450 نفر در کتابخانه ملی برافراشته شد. سال دوم کنار این پرچم 750 نفر در دانشگاه شهید بهشتی گردهم آمدند و سال قبل 1900 نفر و 27 آذرماه سال 1398 بیش از 3 هزار نفر از خانواده اکوسیستم استارتاپی ایران، فعالان و علاقمندان به کار آفرینی در تالار بزرگ وزارت کشور یلدا را پاس داشتند.

این تکثر و اسکیل آپ کردن و این پرچم، یک نشانه و حامل یک اندیشه است نوآوری در اقتصاد سنتی ایران. نمی خواهم بگویم تنها راه، اما اصلی ترین راه نجات اقتصاد ایران روی آوردن به نوآوری، دانش شرکت های دانش بنیان و بیزنس مدل استارتاپی است. در اقتصاد سنتی ارزش گذاری براساس دارایی های منقول و غیر منقول صورت می گیرد و مدیران عامل شرکت ها به راحتی قابل تعویض هستند اما در بیزنس مدل متعالی اقتصادی، استارتاپی این انسان است که ارزشمند است. نه میز و صندلی و ساختمان.

وقتی انسان و تفکر خلاق پایه و اساس توسعه باشد؛ رانت ، روابط نسبی و سفارشی، عدم شفافیت، عزل و نصب معنایی ندارد. عزل یک بنیانگذار استارتاپی به معنای سرانجام آن کسب و کار است. ساختارهای اقتصادی،سیاسی و بازار سرمایه دارایی ملموس محور درک درستی از این بیزنس مدل انسان محور ندارند. از این رو شاخص های بورس، قوانین و برنامه های نوشته شده نیم قرن پیش؛ وقتی به دارایی های ناملموس می رسند، ارور می دهند.

آنها عاجز از قیمت گذاری اندیشه، ایده و خلاقیت و تیم هستند. سیستم های عامل کامپیوتری و کاغذی در ارزش گذاری اقتصادی شرکت ها فقط می توانند ساختمان، میز و صندلی و پانچ و منگنه را قیمت گذاری کنند.

تفکر حجره ای درکی از زیان ده بودن شرکت های استارتاپی ندارد برای همین ورود استارتاپ ها به حجره بورس ایران ممنوع است. ما برای شکست کسب و کار راه نمی اندازیم اما شکست بخشی از راه ماست نه مایه آبروریزی و تابویی که در ذهن ساختارهای سنتی به عنوان ضد ارزش ثبت شده است. برهمین اساس انتشار هفته نامه شنبه، راه اندازی خبرگزاری شنبه پرس ، شنبه تی وی، آکادمی شنبه و نشست هایی مثل نون بربری که هر ماه برگزار می شود و همایش یلدای کارآفرینان استارتاپی ایران (یلدا سامیت) نهضتی بود برای آگاهی بخشی. اینکه استارتاپ اسم رمز نفوذ نیست، اسم رمز پیروزی این کشور است.

در تالار بزرگ وزارت کشور به حاضران گفتم و اکنون نیز به شما مخاطبان فرهیخته عرض می کنم. می خواهم با شما از امید بگویم. می دانم در شرایط سختی هستید و قطعی اینترنت کام امیدتان را تلخ کرده است. من نیز از سرانجامی نامیدی از امید با شما سخن می گویم. نمی خواهم شما را دعوت به امید واهی کنم. می خواهم از امید دیگری حرف بزنم امید به مثابه یک استراتژی به این معنا که برای نجات،برای بقا، برای نگه داشتن روحیه مان،برای پابرجا ماندن کسب و کارمان، برای موفقیت ما نیاز به امید با کارکرد استراتژیک داریم. من امیدوارم چون نا امیدم.

حرف آخر

راه نجات کشور گذر از اقتصاد نفتی به اقتصاد اقتصادیاتی پول بده نیست. راه نجات اقتصاد ایران نوآوری، نوآوری نوآوری و توسل به دانش و فرهنگ و بیزنس مدل استارتاپی انسانی است. راه نجات کشور دست کشیدن از نا امیدکردن مردم و سرمایه گذاری روی امید جوانان این مرز و بوم است. به تاریخ جنگ های جهانی اول، دوم و سرگذشت کارآفرینان و کشورها نگاه کنید. تجربه زیسته بشری می گوید:

ما زمانی شکست خواهیم خورد که نا امید شویم.

تکمله

اجازه می خواهم در سرانجام از همه آنهایی که چه به عنوان شرکت کننده و چه سخنران و پنلیست به یلدای 98 آمدند تقدیر و تشکر کنم. به خصوص شرکت کنندگان بزرگواری که از راه های دور حضور پیدا کرده بودند. اگر همایش یلدا نتایج و آموخته هایی داشت، حاصل کار تیمی همکارانم در شنبه بود. در این مقطع نمی خواهم به مسائل اشاره ای کنم (به دلایلی) اما اگر یلدا ضعف و نقصانی داشت که حتما داشت، فقط یک نفر مقصر است و آن من هستم. لذا از همه شما خوبان پوزش می خواهم و درخواست می کنم به دیده مهربانی ببخشایید.

همه تلاشمان را خواهیم کرد سال آینده یلدای 99 با کمترین اشکال برگزار شود. از تیم خوبم در هفته نامه شنبه که جانانه پای کار ایستادند و همه والنتیرها که از نقاط مختلف ایران عزیز آمده بودند، از سازمان فناوری اطلاعات ایران، معاونت علمی، پارک فناوری پردیس و دیگر حامیان معنوی همایش و همچنین انجمن وی سی ایران و تمام صندوق های خطر پذیر که در کافه سرمایه حضور داشتند، مجموعه های محترمی که در نمایشگاه یلدا سامیت غرفه برپا کرده بودند و غرفه داران گرانمایه بخصوص حامیان خوبمان که همراهی شان با ما و حضورشان در همایش حمایت از کسب و کارهای استارتاپی و دانش بنیان بود، کمال تشکر و قدردانی را دارم.

تقدیر ویژه می کنم از مجموعه های انتظامی و امنیتی به خصوص ریاست و جانشین محترم اماکن کل ایران که نهایت همکاری را برای برگزاری یلدای 98 داشتند.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 18 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 22

به "پنجمین همایش یلدای کارآفرینان استارتاپی ایران برگزار می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنجمین همایش یلدای کارآفرینان استارتاپی ایران برگزار می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید