چرا جعبه سیاه بوئینگ اوکراینی نباید تحویل متهم ردیف اول گردد؟ ، آمریکا به دنبال چیست؟

به گزارش تور انگلیس، درحالی شرکت بوئینگ آمریکا با سقوط های مکرر هواپیماهایش متهم ردیف اول سانحه اخیر هواپیمای اوکراینی است که لابی قدرتمند رسانه ای آمریکا در کوشش است جعبه سیاه این هواپیما در اختیار بوئینگ قرار گیرد تا دلایل اصلی این سقوط را مخفی نمایند.

چرا جعبه سیاه بوئینگ اوکراینی نباید تحویل متهم ردیف اول گردد؟ ، آمریکا به دنبال چیست؟

به گزارش تور انگلیس به نقل از تسنیم، سه روز پیش و چند ساعت بعد از سقوط هواپیمای اوکراینی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به پرسش تسنیم در مورد مرجع رسیدگی به این سانحه گفته بود: رسیدگی به سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی بر اساس قوانین ایکائو، توسط ایران انجام می گردد و اوکراینی ها نیز می توانند در این آنالیز حضور داشته باشند.

علی عابدزاده با بیان اینکه علت وقوع سانحه هنوز معین نیست اضافه نمود: جعبه های سیاه هواپیما پیدا شده که آنها را تجزیه و تحلیل می کنیم و دلایل را اعلام خواهیم کرد. هواپیمای مسافربری بوئینگ 737 اوکراینی 167 مسافر و 9 خدمه پروازی داشت و از این تعداد حدود 140 نفر ایرانی بودند.

عابدزاده در پاسخ به سؤال دیگر تسنیم مبنی بر تأثیر اطلاعیه هوانوردی آمریکا (نوتام) بر پروازهای منطقه اظهار کرد: در این رابطه باید تأکید کنیم که پروازهای ما تغییری نکرده است و هیچ کاهشی را در پروازهای عبوری از آسمان ایران شاهد نبوده ایم و فقط مسیرهای پروازی جابه جا شده است. تا زمان آنالیز تجزیه و تحلیل جعبه سیاه امکان اظهارنظر درخصوص دلایل سقوط این هواپیما وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا خواندن جعبه سیاه در ایران صورت می گیرد گفت: برای پاسخ به این سؤال باید ببینیم که نرم افزار و سخت افزار مورد احتیاج برای تجزیه و تحلیل جعبه سیاه چیست پس از آن معین می گردد که این جعبه سیاه در کجا آنالیز خواهد شد.

به گزارش تسنیم، بر اساس قوانین ایکائو در صورت بروز سانحه برای هواپیماهای مسافربری، تجزیه، تحلیل و آنالیز جعبه های سیاه باید در کشوری انجام گردد که حادثه در آن اجرا شده است. همچنین نماینده کشور سازنده هواپیما (آمریکا)، و کشورهای سوئد، انگلیس، افغانستان و کانادا (دارای تبعه در هواپیما) در پروسه آنالیز دلایل سقوط حضور خواهند داشت.

در این شرایط بحث تحویل جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به سازنده هواپیما یعنی بوئینگ آمریکا مطرح شده است. اما توجه به سابقه بد هواپیماهای بوئینگ 800-737 در بروز سوانح مرگبار این کار (تحویل جعبه سیاه به یانکی ها) اقدام درستی نیست زیرا سقوط های پی درپی هواپیماهای بوئینگ این شرکت را به مرز ورشکستگی کشانده است و به عقیده تحلیلگران، این شرکت و همچنین دولت آمریکا با فرافکنی سعی می نمایند نقص فنی احتمالی در سقوط هواپیمای اوکراینی را لاپوشانی نمایند، به همین دلیل هم ادعای مضحک برخورد موشک با این هواپیما را مطرح کردند.

بر اساس آمار از سال 2006 میلادی به این سو یعنی طی 15 سال گذشته (با احتساب سال 2006) 24 فروند از هواپیماهای بوئینگ 800-737 در سراسر دنیا دچار حادثه شده اند و 767 نفر بر اثر این حوادث جان خود را از دست داده اند.

  • 10 مورد از حوادث مرگبار سقوط هواپیمای بوئینگ 800-737

1 پرواز شماره 1907 گول ایر ترنسپورت در تاریخ 29 سپتامبر 2006 با 154 نفر مسافر بر اثر برخورد با یک هواپیمای دیگر به نام امبرائر لگسی 600 (Embraer Legacy 600) در آسمان دچار حادثه شد و تمامی مسافرانش جان باختند.

2 همچنین در تاریخ 5 ماه مه سال 2007 میلادی یک فروند هواپیمای بوئینگ 737-800 در پرواز شماره 507 متعلق به شرکت کنیا ایرویز با 105 نفر مسافر و 9 نفر خدمه پروازی دچار حادثه شد و تمامی سرنشینان آن کشته شدند.

3 در 25 فوریه سال 2009 میلادی یک فروند هواپیمای بوئینگ مدل 737-800 با شماره پرواز 1951 متعلق به شرکت ترکیش ایرلاین از استانبول به پرواز درآمد و درحالی که کوشش می کرد بر باند فرودگاه آمستردام هلند فرود بیاید، دچار حادثه شد و از 135 نفر مسافر و خدمه پروازی آن، 9 نفر کشته و 84 نفر نیز به شدت مجروح شدند. نتایج آنالیز های اجرا شده حاکی از نقص فنی و خروج هواپیما از رادار بود.

4 در ژانویه سال 2010 یک فروند از این نوع هواپیما در پرواز شماره 409 شرکت اتیوپیا ایرلاینز دقایق کوتاهی بعد از برخاستن از فرودگاه بیروت لبنان، در دریای مدیترانه سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن جان باختند.

5 در 22 می 2010 پرواز شماره 812 ایندیا اکسپرس هنگام فرود در فرودگاه بین المللی مانگالور از باند خارج شد و از 158 مسافر آن به همراه شش خدمه فقط هشت نفر زنده ماندند.

6 در 16 اوت 2010 پرواز شماره 8250 آیرس در جزیره سان اندرز سقوط کرد و به سه قطعه تقسیم شد. دو نفر در این حادثه جان باختند.

7 در ماه مارس 2016 یک فروند هواپیمای بوئینگ 737-800 متعلق به هواپیمایی فلای دوبای (FlyDubai) از شهر دوبی برخاست و در حالی که کوشش می کرد بر باند فرودگاه روسیه فرود بیاید، با سانحه روبه رو شد که منجر به جان باختن 62 نفر از مسافران آن شد.

8 در 17 آوریل 2018 پرواز شماره 1380 سوث وست ایرلاینز در فرودگاه بین المللی فیلادلفیا فرود اضطراری کرد. موتور چپ این هواپیما دچار نقص فنی شده بود. در این حادثه یک نفر جان خود را از دست داد.

9 در 28 سپتامبر 2018 نیز پرواز شماره 73 نوجینی ایر از پونپی به مقصد پاپوآ گینه نو بلند شد اما فرودی اضطراری در فرودگاه بین المللی چوک داشت و با خروج از باند باعث مرگ یک نفر از 47 مسافر این هواپیما شد.

10 جدیدترین مورد از حوادث مرگبار اتفاق افتاده برای بوئینگ 800-737 مربوط به هواپیمای اوکراینی در تهران است که در پی آن 167 مسافر و 9 خدمه پروازی جان خود را از دست دادند. این هواپیما اندکی بعد از برخاستن از فرودگاه امام خمینی دچار حادثه شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 83

به "چرا جعبه سیاه بوئینگ اوکراینی نباید تحویل متهم ردیف اول گردد؟ ، آمریکا به دنبال چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا جعبه سیاه بوئینگ اوکراینی نباید تحویل متهم ردیف اول گردد؟ ، آمریکا به دنبال چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید