چرا هلند برخلاف عرف بین الملل هواپیمای چاوش اوغلو را برگشت زد؟

به گزارش تور انگلیس، چرا در حالی که آمستردام به وزیر خارجه ترکیه اجازه مسافرت داده بود، ناگهان به لغو آن رضایت داد؟

چرا هلند برخلاف عرف بین الملل هواپیمای چاوش اوغلو را برگشت زد؟

با تور ارزان هلند از کشور آسیاب های بادی دیدن کنید و در شهر زیبای آمستردام گشت و گذار کنید.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، 27 فروردین همه پرسی اصلاحات قانون اساسی در ترکیه انجام می گردد تا اختیارات کشور را در دستان رئیس جمهور آن متمرکز کند. مسئولان آنکارا کار و زندگی خود را رها نموده و برای تبلیغ انتخابات برنامه تور اروپا را تنظیم کردند اما اجازه فرود آنها وقتی میان زمین و آسمان بودند، لغو شد. جالب اینکه آلمان از این تصمیم حمایت کرد و محتمل است دولت های دیگر نیز سفر تبلیغاتی مقامات ترکیه را تعلیق نمایند.

این اتفاق خشم آنکارا را برانگیخته است. اردوغان رئیس جمهور و چاوش اغلو وزیر خارجه از سویی هلند و آلمان را به تمایلات نازیستی و فاشیستی متهم کردند و از سوی دیگر مخالفان داخلی همه پرسی را دنباله رو دشمنان ترکیه و دولت های مداخله گر خارجی قلمداد نمودند.

اما به راستی چرا در حالی که دولت هلند به چاوش اوغلو اجازه مسافرت داده بود، ناگهان به لغو آن راضی شد؟ آنچه در بیانیه های رسمی از سوی مارک روته، نخست وزیر هلند اعلام شد، عدم رعایت شرایط امنیتی برای تجمع بود، اما ...

به نظر می رسد حزب حاکم در ابتدا برآورد درستی از میزان حضور ترک ها در گردهم آیی و سخنرانی چاوش اوغلو در شهرهای پرجمعیتی مانند روتردام نداشته است. در حالی که تنها چند روز تا انتخابات سراسری هلند در 25 اسفند باقی مانده بود و روته و حزبش به شدت تحت فشار تبلیغات احزاب ملی گرا قرار دارند، این گردهم آیی بزرگ از مهاجران ترک به ویژه اگر با حضور زنان محجبه، زدوخورد یا انفجار تروریستی همراه می شد، یک بمب تبلیغاتی را در اختیار ملی گرایان قرار می داد.

ماه ها است گروه های تندرو ملی گرا به رهبری گیرت ویلدرز، سیاستمدار اسلام ستیز هلندی به مردم وعده می دهند در صورت پیروزی، مرزهای کشور را به روی مهاجران می بندند، پوشیدن روسری را در سراسر کشور ممنوع می نمایند و اجازه نمی دهند فرهنگ و اقتصاد هلند از حضور این اقشار صدمه بخورد. بدیهی است در چنین شرایطی، تجمع بزرگ با حضور یک سیاستمدار خارجی یعنی چاوش اوغلو می توانست احساس احتیاج به پیروزی میل گرایان را در مردم هلند تقویت کند.

شهروندان خشمگین در استانبول پس از اقدام هلند، پرچم ترکیه را بر کنسولگری آن کشور نصب کردند

اقدام نخست وزیر که عضو حزب مردم برای دموکراسی و آزادی است، حتی اگر ملی گرایان تندرو را از رسیدن به مناصب عالی هلند باز ندارد، فرصتی برای حزب او است، زیرا پذیرش درخواست های پیگیرانه ویلدرز برای ممنوعیت برگزاری میتینگ ترک ها می تواند نشان دهنده حسن نیت باشد، حسن نیتی که در صورت پیروزی ویلدرز بدون پاسخ نمی ماند. ویلدرز ادعا نموده در هفته های اخیر فشار زیادی بر دولت آورده تا میتینگ ترک ها لغو گردد. او ممکن است در لحظات آخر، تهدیدهای جدیدی را متوجه روته نموده باشد.

حمایت آلمان از تصمیم هلند نیز به همین دلیل است، زیرا امسال انتخابات مشابهی پیشِ روی آنگلا مرکل واقع شده است و حضور میلیونی ترک ها و ترک تباران در آلمان می تواند ابزار تبلیغاتی خوبی برای رقبای او فراهم کند. اما علاوه بر این، سیاست ترکیه در عبوردادن مهاجران مسلمان به سمت اروپا خشم بسیاری از مقامات کشورهای اروپایی را برانگیخته است.

این اتفاق حتی اگر بر اثر ندانم کاری تیم اردوغان و عجله آنها برای تبلیغ پرفشار همه پرسی اتفاق افتاده باشد، فعلاً او دارد با زیرکی این تهدید را به فرصتی برای حزب عدالت و توسعه تبدیل می نماید و رأی مثبت به همه پرسی را مساویِ غرور ملی در برابر دولت های خارجی مداخله گر نشان می دهد. از آن سو نیز حتی اگر مقامات آمستردام به اشتباه در ابتدا اجازه سفر تبلیغاتی به چاوش اوغلو را صادر نموده بودند، فعلاً در حال بهره برداری انتخاباتی و دریافت ژست های ملی گرایانه و حفاظت از امنیت مردم هستند.

پینوشت:

http:، ، www.spiegel.de، international، world، erdogan-the-netherlands-and-a-perfect-campaign-storm-a-1138525.html

http:، ، edition.cnn.com، 2017، 03، 11، europe، netherlands-stops-turkish-rally، index.html

http:، ، www.express.co.uk، news، world، 778329، geert-wilders-support-netherlands-leave-turkey-reject-crazy-erdogan

منبع:مشرق

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

منبع: تسنیم
انتشار: 5 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 144

به "چرا هلند برخلاف عرف بین الملل هواپیمای چاوش اوغلو را برگشت زد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا هلند برخلاف عرف بین الملل هواپیمای چاوش اوغلو را برگشت زد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید