گیربکس شاهین سایپا در حال توسعه؛ همه چیز درباره گیربکس شش سرعته دستی شاهین

به گزارش تور انگلیس، گیربکس شاهین سایپا از کجا آمده و عملکردش چگونه است؟ آیا این همان نمونه ارتقا یافته پراید است؟ عملکرد آن نسبت به گیربکس های ایران خودرو چگونه است؟ همه چیز درباره گیربکس شش سرعته دستی شاهین را در این گزارش بخوانید.

گیربکس شاهین سایپا در حال توسعه؛ همه چیز درباره گیربکس شش سرعته دستی شاهین

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: شاهین سایپا برای انتقال قدرت از گیربکس پنج سرعته دستی بهره گرفته است.

برخی معتقدند گیربکس شاهین نمونه ارتقا یافته گیربکس پراید و تیبا است.

این گیربکس روی خودروی شاهین عملکرد نسبتا خوب و تعویض دنده های نرمی دارد.

آیا این گیربکس نسبت به گیربکس های سری BE پژو که به نوعی منسوخ شده است، اما همچنان در تمام محصولات دنده ای ایران خودرو استفاده می شوند، فزونی دارد؟

علت مشکل در شروع حرکت خودروی شاهین و ناهماهنگی جعبه دنده با پیشرانه چیست؟

فیلم گیربکس شاهین در یوتیوب
این گیربکس از کجا آمده، چقدر به روز است و آیا بر گیربکس های ایران خودرو فزونی دارد؟

همه چیز درباره گیربکس شش سرعته دستی شاهین

مشهدی از مسوولان R&D و توسعه قوای محرکه مگا موتور در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرنگاران مبنی بر اینکه ایران خودرو همچنان در حال استفاده از گیربکس های سری BE پژو است که به نوعی منسوخ شده اند. آیا گیربکس شما به روز است و در محصولات میتسوبیشی استفاده می شوند؟ پاسخ داد: من نمی خواهم راجع به گیربکس های ایران خودرو اظهار نظری کنم. شاید سری BE پژو گیربکس فوق العاده ای نباشد، اما گیربکس بدی هم نیست و مشتریان آن هم تقریبا راضی هستند.

وی اضافه کرد: گیربکس شاهین از شرق آسیا آمده و روی محصولات میتسوبیشی نیز استفاده شده است و تکنولوژی شرکت معروف Aisin را نیز دارد. هر چند ریشه گیربکس شاهین میتسوبیشی است، اما بسیاری از قطعات آن بنا بر نیاز داخلی، تغییر کرده است و در نتیجه نمی توان آن را عینا گیربکس میتسوبیشی نامید.

به گفته مشهدی: در حال حاضر نسخه اصلی این گیربکس روی خودروهای میتسوبیشی که از پیشرانه های چهار سیلندر سری 4A9 استفاده می کنند، سوار شده است.

مشهدی ادامه داد: این گیربکس از نظر تکنولوژی و طراحی به روزتر از سری BE پژو است. همچنین بازدهی انتقالی بهتر، تعویض دنده نرم تر و هدایت بهتر دسته دنده، از مهم ترین خصوصیات این جعبه دنده هستند. علاوه بر این به علت سیستم انتقال سیمی این گیربکس (به جای لینک میله ای یا میل ماهک در گیربکس های ایران خودرو) لرزشی در دسته دنده وجود ندارد.

مشخصات فنی گیربکس چیست و امکان شش سرعته کردن آن هم وجود دارد؟

مشهدی درباره مشخصات فنی و امکان توسعه این گیربکس گفت: این گیربکس از طریق مجموعه مگاموتور با مهندسی معکوس، داخلی سازی شده و بخش هایی از آن نیز توسعه پیدا کرده و از این رو کمی متفاوت تر از نمونه خارجی آن است. گیربکس شاهین از نوع دنده برنجی با کلاچ روغنی است که نسبت به گیربکس های داخل بازار بازدهی خوبی دارد و جزو بهترین گیربکس های داخلی است. با توجه به موارد فوق متخصصین مگاموتور کارهایی را برای شش سرعته کردن این گیربکس انجام داده اند.

علت ناهماهنگی جعبه دنده با پیشرانه چیست؟

مشهدی در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه علت ناهماهنگی جعبه دنده و پیشرانه در خودروهای داخلی چیست؟ پاسخ داد: ناهماهنگی بین گیربکس و موتور در خودروهای داخلی وجود دارد، و در سال های اخیر بیشتر هم شده است. پیشرانه و گیربکس تنها فاکتورهای موجود برای هماهنگی خودرو نیستند، چرا که از آسفالت تا تایر خودرو و کالیبراسیون در این زمینه موثرند.

این مسئول در مگاموتور اضافه کرد: اما واحدهای کنترلی مانند ECU و TCU (واحد کنترل گیربکس اتوماتیک) در زمینه لذت رانندگی و تجربه یک حس خوب، بسیار موثرند.

عواملی مانند عکس العمل پیشرانه، دریچه گاز، پدال کلاچ و … نیز در این موضوع سهیم هستند و نمی توان تقصیر را فقط بر گردن گیربکس انداخت.

وی تاکید کرد: شاید بتوان با صرف زمان بیشتر برای کالیبراسیون خودرو، ناهماهنگی جعبه دنده و پیشرانه را کمتر کرد تا راننده لذت بیشتری را تجربه کند.

گیربکس های ایران خودرو از گذشته تا آینده
سایپا شاهین اتوماتیک با گیربکس ضریب متغیر معرفی گشت
دیار BJ40 از سوی دیار خودرو به بازار خواهد آمد / بررسی مشخصات فنی و آپشن ها
پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید؛ روی کدام محصولات سایپا نصب می شود؟
ب ام و 3.0 CSL افسانه ای با موتور 553 اسبی و گیربکس دستی دوباره به جهان آمد
موتور EF7 پلاس هیبریدی وارد خط تولید می شود + مشخصات و زمان تولید
تفاوت بلوک سیلندر موتور EF7 توربو با معمولی چیست؟
مسائل موتور EF7 / مقایسه موتور EF7 با TU5
منبع: بیت ران
انتشار: 6 آذر 1401 بروزرسانی: 6 آذر 1401 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1517

به "گیربکس شاهین سایپا در حال توسعه؛ همه چیز درباره گیربکس شش سرعته دستی شاهین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیربکس شاهین سایپا در حال توسعه؛ همه چیز درباره گیربکس شش سرعته دستی شاهین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید