آمار هولناک زنان سرپرست خانوار در تهران که مطلقه هم نیستند ، بازگشت هر معتاد به جامعه چقدر صرفه جویی دارد؟ ، دستفروشان هم اینترنتی می شوند

به گزارش تور انگلیس، سرپرست سازمان خدمات اجتماعی گفت: هزینه مستقیم نگهداری یک معتاد در گرمخانه های شهرداری روزانه 30 تا 50 هزار تومان است. اگر بتوانیم 100 معتاد را پس از بهبود یافتن به چرخه اشتغال بازگردانیم و به خانواده هایشان بسپاریم ماهانه یک میلیارد تومان صرفه جویی می گردد.

آمار هولناک زنان سرپرست خانوار در تهران که مطلقه هم نیستند ، بازگشت هر معتاد به جامعه چقدر صرفه جویی دارد؟ ، دستفروشان هم اینترنتی می شوند

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایسنا، مالک حسینی در افتتاحیه اولین دوره آموزش و ارتقاء توانمندی های برنامه ریزی و تسهیل گری برای توانمندسازی، توسعه کارآفرینی و کسب وکارهای اجتماعی گفت: عمده ترین مشکل در ایران شروع کسب وکار و تداوم آن است که با شرایط فعلی همخوانی ندارد.

وی با بیان این که نگهداشت اجتماعی به اندازه حوزه خدمات شهری برای یک شهر به مانند تهران ضروری است، گفت:ایجاد و رونق کسب وکارها علاوه بر این که موجب استحکام خانواده ها می گردد، از بروز مسائل اجتماعی جلوگیری می نماید.

وی گفت: امروز جلسه شروع به کار این دوره ها برگزار شده، موضوع کارآفرینی جزو ماموریت های سازمان رفاه قرار داده شده است هرچند که اصولا در گذشته نگاه شهرداری به موضوع کارآفرینی فقط ارائه زیرساخت های ارزان بود و در حالت عالی از کارآفرینان می خواست که از نیروهای انسانی مورد نظر شهرداری همچون زنان سرپرست خانوار و بهبود یافتگان استفاده کند، اما حالا رویکردمان تغییر نموده است و به دنبال تسهیل گری و نه ارائه زیرساخت ها هستیم و در هنگام ارائه زیرساخت نیز به شاخص های مختلفی از جمله پوشش قرار دریافت جمعیت هدف توجه کنیم.

حسینی گفت: ما متولی حل بیکاری نیستیم و نباید به این موضوع ورود کنیم، اما رویکرد تسهیل گری را دنبال می کنیم، تلاشمان این است که در این دوره یکی از ماندگارترین اقدامات در حوزه اجتماعی را ایجاد کنیم و مدل کسب وکار نیز به صورت مشارکت پذیری خواهد بود.

وی با اشاره به تاثیر کرونا بر از بین رفتن بعضی مشاغل اظهار کرد: وجود تحریم ها نیز بیشتر ما را در تنگنا قرار داده است و باید به سمت معاش پایدار قدم برداریم به عنوان مثال یکی از موضوعاتی که ما دنبال می کنیم آموزش 500 خانواده بچه ها کار است که با رویکرد دستیابی به معاش پایدار آنها را در دوره های عملیاتی وارد کردیم.

سرپرست سازمان خدمات اجتماعی با بیان این که ایجاد اشتغال برای هر فرد می تواند به کاهش آسیب های اجتماعی و هزینه های ناشی از آن تاثیر بگذارد، گفت: هزینه مستقیم نگهداری یک معتاد در گرمخانه های شهرداری روزانه 30 تا 50 هزار تومان است و اگر بتوانیم 100 معتاد را پس از بهبود یافتن به چرخه اشتغال بازگردانیم و به خانواده هایشان بسپاریم ماهانه یک میلیارد تومان صرفه جویی می گردد که می توانیم آن را صرف اشتغال کنیم.

ایجاد فروش اینترنتی برای دستفروشان

به گزارش ایسنا، همچنین مهناز استقامتی - شهردار منطقه 8 - نیز با بیان این که شهرداری تهران از مساله کارآفرینی در شهر استقبال می نماید گفت: با این حال هنوز بانک اطلاعاتی درستی نداریم و به یکپارچگی در این زمینه نرسیده ایم.

وی با بیان این که کرونا با وجود آنکه تخریبی برای سلامتی جامعه بود اما فرصت هایی را نیز ایجاد کرد، ادامه داد: مطمئن باشید اگر کرونا نبود 30 سال طول می کشید تا می توانستیم بستر آموزش مجازی و گسترش IT را به درون خانواده ها ببریم، اما با وجود کرونا حالا می بینیم که حتی یک فرد آموزش ندیده نیز به راحتی می تواند از این فضا استفاده کند.

شهردار منطقه 8 با تاکید بر این که ما بانک اطلاعاتی جامعی از شرایط دستفروشان در منطقه داریم که می توان فرصت فروش اینترنتی را برای آنها فراهم کرد، اظهار کرد: اولین کارگاه فراوری ماسک با مجوز وزارت بهداشت در منطقه 8 ایجاد شد و حالا می توانیم با استفاده از ساختمان های مربوط به شهربانو و کوثر افراد را به سمت کارآفرینی سوق دهیم.

کارآفرینی متناسب با شرایط هر محله

شیرزاد - سرپرست ستاد مدیریت محله - نیز در ادامه این نشست با بیان این که سیاست گذاری های مختلفی در حوزه کارآفرینی باید متناسب با هر محله ایجاد گردد، گفت: معمولا دو نوع نگاه به محله و محله محوری وجود دارد. از یک سو بعضی معتقدند که کالبد و فیزیک محله مهم است و باید هویت و حفظ تعلق به محله را بالا ببریم که در این نوع نگاه ما با جامعه محله ای در ارتباط هستیم که نیازمند شیوه های کارآفرینی متناسب با کالبد محله است، اما رویکرد دوم به محله به جای مشارکت اجتماعی به شهروند محوری متمرکز است به گونه ای که ما با افرادی روبرو هستیم که تعاملات محلی و ساختار شهر و محله برایشان مهم نیست و اصطلاحا فرد علاقه ای به شناخته شدن ندارد و می خواهد در یک فضای آرام خود را گم کند و تعاملات محدود داشته باشد که طبیعتا برای این شیوه محله محوری نیز باید یک مدل دیگر از کارآفرینی تعریف کنیم.

وی گفت: ما باید به سمتی پیش برویم که شهرداری نقش تسهیل گر داشته باشد و شهروند آموزش دیده متناسب با کسب وکار داشته باشیم، ما نمی خواهیم جای سازمان فنی حرفه ای را بگیریم یا رقیب بخش خصوصی باشیم بلکه باید در سیاست های شهری مان به مساله کارآفرینی توجه جدی داشته باشیم.

زهرا بهروزآذر - مدیر کل زنان شهرداری تهران - با بیان این که کارآفرینی باید مبتنی بر نوآوری باشد، اظهار کرد: کارآفرینی تقسیم بندی های مختلفی دارد که می توان به فراخور نوع جامعه از هر یک از شیوه های کارآفرینی استفاده کنیم.

وی گفت: 450 هزار زن سرپرست خانوار در تهران داریم که 70 درصد آنها سرپرست خود را براثر فوت و نه لزوما طلاق از دست داده اند، ما به عنوان شهرداری مسئول هستیم تا نهاد خانواده را حفظ کنیم و به همین دلیل تصمیم گرفتیم به جای ماهی دادن به این زنان که از سر مجبوری به کار روی آوردند، ماهیگیری یاد دهیم و مسیرهای مختلفی را نیز امتحان کردیم و نهایتا متوجه شدیم این افراد معمولا به دلیل دوربودن از محل کسب وکار و همچنین عدم آگاهی و آموزش لازم مایل هستند که کار نمایند نه این که سرپرست کارگاهی باشند یا خودشان مشاغلی ایجاد نمایند.

مدیر کل زنان شهرداری تهران گفت: آنالیز ها نشان داده است که معمولا اینگونه زنان به دلیل عدم آشنایی به قوانین دچار حواشی در محیط کار می شوند و حتی مسائل مختلف عاطفی را در خانواده هایشان تجربه می نمایند، برهمین اساس مراکز کوثر شکل گرفت تا برای حل مساله اشتغال زنان سرپرست خانوار وارد عمل گردد و یک مدل مشارکتی را با پیمانکاران و کارآفرینان شروع کردیم.

بهروزآذر ادامه داد: براین اساس شهرداری تهران زیرساخت ارزان قیمت و نه رایگان در اختیار کارآفرینان قرار می داد اما شرکت مذکور باید 70 درصد فضای اشتغال اش را به زنان سرپرست خانوار اختصاص می داد که این مهم در حال اجرا است و موفقیت های زیادی کسب نموده ایم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 آبان 1399 بروزرسانی: 5 آبان 1399 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 563

به "آمار هولناک زنان سرپرست خانوار در تهران که مطلقه هم نیستند ، بازگشت هر معتاد به جامعه چقدر صرفه جویی دارد؟ ، دستفروشان هم اینترنتی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمار هولناک زنان سرپرست خانوار در تهران که مطلقه هم نیستند ، بازگشت هر معتاد به جامعه چقدر صرفه جویی دارد؟ ، دستفروشان هم اینترنتی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید