استارتاپ ویکند محصولات فناوری های همگرا شروعی برای رشد و استانداردسازی دستاورد های کشور

به گزارش تور انگلیس، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران استارتاپ ویکند محصولات فناوری های همگرا را شروعی برای رشد و استانداردسازی دستاورد های کشور دانست.

استارتاپ ویکند محصولات فناوری های همگرا شروعی برای رشد و استانداردسازی دستاورد های کشور

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، افتتاحیه استارتاپ ویکند مجازی محصولات فناوری های همگرا با تلاش های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران حضور عباس زارعی هنزکی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، خازن رییس دانشکده فناوری همگرا دانشگاه خاتم، فریدوند رییس صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، علی رسولی مدیر توسعه کسب وکار های نوپای مرکز همگرا، فاطمه صداقت فرد معاون مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و همچنین گروهی از صاحبان ایده و سرمایه گذاران به صورت نیمه حضوری برگزار گشت.

فناوری های همگرا، آینده استراتژیک دنیا محسوب می شود

عباس زارعی هنزکی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، به برنامه ریزی و نحوه برگزاری استارتاپ ویکند ها به صورت نیمه حضوری و طی 5 روز اشاره کرد و آن را تغییری در فرایند برگزاری استارتاپ ویکند ها دانست.

وی با تاکید بر اینکه فناوری های همگرا، آینده استراتژیک دنیا است گفت: اگر در این زمینه شتاب نکنیم، باخته ایم. زیرا همه فناوری هایی که امروزه میتوانند ما را زمین گیر کنند، فناوری های همگرا و استراتژی های همگرا هستند.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان این که بیست سال است که در دنیا موضوع NBIC مورد بحث است و به هر کجا که نگاه میکنیم میتوانیم اثر آن را ببنیم، شرح داد: امروزه در دنیا تعریف نوی از همگرایی ارائه میشود. در واقع همگرایی زمانی اتفاق میافتد که محصولات و سرویس ها از قسمت های مختلف صنعت کنار هم قرار گرفته و به عنوان یک کالای مکمل از طریق مشتریان استفاده می شود.

وی در ادامه اضافه کرد: تعریف دیگر همگرایی به ترکیب دو یا تعداد بیشتری فناوری اشاره دارد که محصول نوی را خلق کرده و این محصول پتانسیل ایجاد اختلال در بازار های تثبیت شده و ایجاد بازار های نو را دارد. امروز نمیتوانیم به عقب برگردیم و حرف های عادی بگوییم بلکه حتما باید درباره فناوری های مخرب (تخریب خلاق) صحبت کنیم.

زارعی به 8 فناوری پرداخت که بیشترین تاثیر را بر کسب وکار ها دارند. این فناوری ها شامل هوش مصنوعی، واقعیت اضافه کرده، واقعیت مجازی، پرینت سه بعدی، اینترنت اشیا، رباتیک، بلاک چین و هواپیما های بدون سرنشین است.

وی در ادامه با یادآوری این امر که همگرایی در فناوری ها برای نسل های آینده یک نیاز است گفت: برای داشتن همگرایی باید به مفاهیمی مانند اعتماد اتوماتیک، واقعیت گسترده، استقلال کاری، رابط های شناور و همه جانبه، تفکر دیجیتال، شبکه هایی با ارتباطات بیش از حد بپردازیم و آن ها را ایجاد کنیم.

زارعی در تشریح مفهوم استقلال کاری از موضوع کوبوتیک ها صحبت کرد و گفت: حرف آینده دنیا درباره کوبوتیک (ربات های انسان نما) است. باید میان ربات ها و انسان ها تفاوت قائل شده، ولی ارتباط نزدیک این دو را نیز در نظر داشت. مفهوم کوبوتیک از جمله فناوری های همگرای بسیار مهم است.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از اهمیت داشتن تفکر واگرا یاد کرد و اضافه کرد: می بایست به صورت واگرا فکر کنیم و به صورت همگرا عمل کنیم. بنیان گذاران اصلی استارتاپ ها باید بتوانند با هم هماهنگ باشند و به یکپارچگی دست بزنند. آن ها باید بتوانند موضوعات و نکات همپوشانی کننده را یافته و به حفظ مباحث مهم و مناسب و حذف بخش های نامناسب بپردازند.

زارعی با بیان این نکته که بدون داشتن استاندارد نمیتوانیم رشد کنیم، شرح داد: یا باید استاندارد ها را داشته باشیم و یا باید آن ها را بسازیم. در مباحث مرتبط با تکنولوژی باید استاندارد ها از قبل وجود داشته باشند و یا در حین کار ساخته شود. ما باید برای استانداردسازی محصولاتمان در کشور و در دنیا تلاش کنیم.

وی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران را مرکز ثقل کره زمین دانست و یادآور شد: ما نمیخواهیم اول باشیم بلکه میخواهیم خودمان باشیم. میخواهیم خوب کار کنیم و به مردم و کشورمان سرویس دهیم. اولین بودن، مفهوم ندارد..

علی رسولی مدیر توسعه کسب وکار های نوپای مرکز همگرا با یادآوری این موضوع که تیم های منتخب استارتاپ ویکند به برنامه نوپا های فناوری همگرا وارد میشوند، به معرفی جامع از این برنامه و خدمات آن پرداخت.

وی برنامه نوپا های مرکز فناوری های همگرا را پلتفرمی برای حمایت از استارتاپ ها و کسب وکار های نوپا دانست و گفت: این برنامه با سه هدف اصلی شناسایی پژوهشگران و فناوران فعال حوزه فناوری های همگرا در سطح کشور، آشناسازی پژوهشگران و فناوران با فرایند توسعه فناوری و محصول و کمک به توسعه محصولات نو، به هم رسانی فناوران، سرمایه گذاران و توسعه دهندگان کسب وکار به منظور تجاری سازی محصولات نوآورانه طراحی و اجرا می شود.

رسولی در تشریح نحوه ورود به برنامه نوپا های همگرا یادآور شد: شرط ورود استارتاپ ها و صاحبان کسب وکار های نوپا به این برنامه، داشتن سطح آمادگی فناوری 4 است. تیم فناور باید پتانسیل راه اندازی یک استارتاپ را داشته و تجاری سازی محصول خود را دنبال کند.

مدیر توسعه کسب وکار های نوپای مرکز همگرا با تاکید بر این که برنامه نوپا های همگرا، کاملا حمایتی است، شرح داد: با شرکت در این برنامه، هیچ سهام و پولی از تیم ها دریافت نمیشود. تمام هزینه های برگزاری و هزینه های برنامه از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین می شود.

رسولی در ادامه اضافه کرد: یک تیم فناور از زمان ورود به برنامه نوپا های همگرا یک فرایند 5 مرحله ای را طی میکند. این مراحل شامل پیش شتابدهی، گزینش و ارزیابی نهایی، شتابدهی، نظارت و پایش و پساشتابدهی میباشد.

رسولی همچنین به شرح خدمات دبیرخانه مرکز فناوری های همگرا پرداخت. از جمله این خدمات می توان به راهبری تامین مالی و جذب سرمایه، پرداخت گرنت، راهبری فنی محصول، مشاوره فنی توسعه محصول، ترویج و هویت بخشی، ثبت برند و ثبت شرکت، آموزش مبانی تجاری سازی و.. اشاره کرد.

فاطمه صداقت فرد، از برگزاری سومین رویداد استارتاپ ویکند به صورت مجازی از طریق پارک علم و فناوری دانشگاه تهران یاد کرد و گفت: رویداد سوم در حوزه محصولات فناوری های همگرا، برنامه ریزی شده و در حال اجراست.

صداقت فرد به برگزاری میتاپ پارک محصولات فناوری های همگرا در تاریخ 18 اشاره کرد و یادآور شد: میتاپ پارک به عنوان پیش رویداد استارتاپ ویکند محصولات فناوری های همگرا و با موضوع آشنایی با محصولات فناوری های همگرا و شناسایی فرصت های موجود در راه اندازی کسب وکار برگزار گشت..

وی ضمن ارائه گزارشی از فرایند برگزاری استارتاپ ویکند گفت: در بازه ثبت نام این رویداد، 80 نفر ثبت نام کرده و 26 ایده دریافت شد. فناوری های همگرا شامل همگرایی در دو، سه و یا چهار فناوری است و ما در تمام این حوزه ها، ایده دریافت کرده ایم. ایده های دریافتی در کارگروه تصمیم گیری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بررسی شدند. در نتیجه بررسی ها، 22 ایده برای ورود به رویداد انتخاب شدند. رویداد استارتاپ ویکند با این 22 ایده از 16 آبان آغاز شده و تا 20 آبان ادامه می یابد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 آذر 1400 بروزرسانی: 13 آذر 1400 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1228

به "استارتاپ ویکند محصولات فناوری های همگرا شروعی برای رشد و استانداردسازی دستاورد های کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استارتاپ ویکند محصولات فناوری های همگرا شروعی برای رشد و استانداردسازی دستاورد های کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید