افزایش قیمت میوه از میدان مرکزی تا بازار

به گزارش تور انگلیس، آنالیز قیمت میوه ها نشان می دهد تفاوت دو برابری نرخ از میدان مرکزی تا بازار وجود دارد، در حالی که آنها مجازند تنها 30 درصد روی قیمت میوه ها بکشند.

افزایش قیمت میوه از میدان مرکزی تا بازار

به گزارش خبرنگاران از فارس، جدیدترین قیمت های میوه در میدان مرکزی و تره بار تهران حکایت از تفاوت دو برابری میوه از میدان مرکزی تا بازار دارد. در حالی که بعضی موقع مسافت بازار تا میدان به دو کیلومتر هم نمی رسد.

میدان مرکزی میوه و تره بار تهران در جنوبی ترین منطقه تهران کنار اتوبان آزادگان واقع شده است و میوه هایی که حتی در کمتر از فاصله دو کیلومتری از این میدان قرار دارند، به قیمت های دو برابر فروخته می شوند.

هر کیلو توت فرنگی در میدان مرکزی میوه از کیلویی 10 هزار تومان تا 20 هزار تومان به فروش می رسد، اما همین توت فرنگی را در دو کیلومتری میدان به قیمت 40 هزار تومان به مردم می دهند.

بقیه میوه ها هم همین گونه است، مثلا لیمو شیرین در میدان مرکزی از 9 هزار تومان تا 15 هزار تومان است، اما در نزدیک ترین مغازه های این میدان کیلویی 28 هزار تومان فروخته می گردد.

هندوانه در میدان میوه کیلویی 1500 تا 2500 است، اما در مغازه ها بالاتر از 3 هزار تومان فروخته می گردد.

لیموترش از 10 هزار تومان تا 15 هزار تومان است، اما در مغازه ها کیلویی 35 هزار تومان عرضه می گردد.

نکته دوم در قیمت های میدان مرکزی، وجود میوه های خارجی گران قیمت است.

میوه وارداتی و گرمسیری آناناس کارتنی 370 هزار تومان فروخته می گردد. آناناس یک میوه وارداتی است و با قیمت های سرسام آوری که دارد روی قیمت میوه های داخل هم تاثیر می گذارد.

کشور ما جزو 10 کشور نخست فراوری میوه در دنیا است و تنوع فراوری بالایی دارد. واردات این قبیل میوه ها تنها باعث خروج ارز از کشور می گردد.

موز هم در میدان مرکزی کیلویی 14 هزار تومان است و قیمت آن در سطح شهر از 20 هزار تومان گذشته است.

کارشناسان می گویند خداوند بر اساس احتیاجهای هر منطقه میوه های متناسب با آن خلق نموده است. مثلا انبه یک محصول منحصرا مناسب برای منطقه گرمسیری بوده که به خاطر احتیاجهای بدن مردم آن منطقه، خلق شده است. مصرف همین میوه برای مردم منطقه سردسیر ضرورتی ندارد.

بنابراین اگر در کشور ما بعضی میوه ها وجود ندارد در حقیقت احتیاج ضروری برای واردات آن هم نیست. احتیاجهای بدن از قبیل ویتامین ها و املاح معدنی از هزاران نوع میوه ای که وجود دارد، تامین خواهد شد.

در طول دهه های گذشته با واردات تدریجی انواع میوه آرام آرام ذایقه مردم را عوض کردند و امروز این میوه ها مانند موز یک احتیاج اساسی برای کشور شده است، به طوری که در تمام دید و بازدیدها، عیادت ها و مهمانی ها حتما باید موز وجود داشته باشد.

زمانی که قیمت موز بالا و پایین می گردد، انگار یک اتفاق عظیم افتاده است و بیم آن می رود آرام آرام این محصول وارداتی جایگزین کالاهای اساسی و ضروری هم بگردد و سود همه اینها به جیب دلالان این میوه ها می رود.

نکته بعدی در قیمت میوه ها عرضه سیر به اصطلاح میوه ضد کرونایی به قیمت 32 هزار تومان است. این محصول فراوری کشور است اما بعضی با برچسب زدن میوه ضد کرونایی به آن، قیمت آن را چندین برابر نموده و به قیمت های سرسام آوری می فروشند.

نکته دیگر در قیمت میوه های میدان مرکزی تفاوت قیمت ها از سر مزرعه تا میدان است. خبرها از جنوب کشور حاکی از این است که میوه های سبزی و صیفی و پیاز به نازل ترین قیمت عرضه می گردد و بعضی کشاورزان محصول خود را برداشت نمی نمایند یا دور می ریزند، در حالی که همین محصولات در میدان مرکزی به قیمت بالاتری فروخته می گردد.

مثلا پیاز در جنوب کشور از کشاورزان کیلویی 500 تومان خریداری می گردد، اما همین پیاز در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران از 1500 تا 4000 تومان قمیت خورده است.

خیار هم چنین وضعی را دارد. خیارکاران جنوب از قیمت فوق العاده پایین آن گله دارند. حتی کلیپ هایی در فضای مجازی مشاهده کردیم که خیارکاران بسته های جمع آوری خیار را به رودخانه ها می ریزند اما در میدان مرکزی میوه و تره بار از 1500 تا 5 هزار تومان به فروش می رود که البته زمانی که اینها به مغازه های سطح شهر می رسد قیمت های گرانتری دارند.

جدیدترین قیمت های میدان مرکزی میوه و تره بار تهران که توسط کارشناسان اتحادیه بارفروشان و اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی و واحد بازرسی و نظارت اطراف میدان مرکزی میوه و تره بار کشف قیمت شده به این توضیح است:

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 19 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 351

به "افزایش قیمت میوه از میدان مرکزی تا بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش قیمت میوه از میدان مرکزی تا بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید