الجبری بالاخره آمریکایی ها را راضی کرد؛ رای دادگاه علیه بن سلمان

به گزارش تور انگلیس، ایسنا نوشت: منابع خبری از موافقت قاضی فدرال آمریکا با درخواست افسر سابق سازمان اطلاعات عربستان برای علنی کردن پرونده شکایت علیه ولیعهد این کشور خبر دادند.

الجبری بالاخره آمریکایی ها را راضی کرد؛ رای دادگاه علیه بن سلمان

شبکه الجزیره اظهار داشت که قاضی فدرال آمریکا با درخواست سعد الجبری، افسر سابق سازمان اطلاعات عربستان درباره خارج کردن شکایت علیه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از حالت محرمانگی موافقت نموده است.

طبق این گزارش، الجبری پیشتر از دادگاه آمریکا درخواست نموده بود که اسناد مربوط به کوشش ولیعهد عربستان برای ربودن، شکنجه و قتل وی را علنی کند.

الجبری پیشتر از ولیعهد عربستان به دستگاه قضایی آمریکا شکایت و وی را به تشکیل تیمی برای قتلش در شهر بوستون آمریکا در سال 2017 و به کارگیری جاسوسان مخفی در آمریکا برای تعقیب وی متهم کرد.

براساس این شکایت، دو هفته بعد از ترور جمال خاشقجی، محمد بن سلمان تیمی را برای ترور الجبری در کانادا بعد از شکست کوشش های قبلی اش اعزام کرد. همچنین محمد بن سلمان از الجبری خواسته بود ظرف 24 ساعت به عربستان بازگردد وگرنه کشته خواهد شد.

پیشتر دادگاه فدرال در واشنگتن دستور احضار قضایی محمد بن سلمان درباره پرونده کوشش برای ترور الجبری را صادر نموده بود.

الجبری پیش از این مشاور محمد بن نایف، ولیعهد سابق و برکنار شده عربستان بود و به عنوان هماهنگ کننده اصلی عربستان با دستگاه های اطلاعاتی غرب فعالیت می کرد.

چهار دهه کار اجباری الجبری در وزارت کشور عربستان باعث شده است که وی نسبت به بسیاری از موضوعات حساس در داخل و خارج از این کشور آگاه باشد و او می داند که اسرار پادشاهی عربستان کجا دفن شده است.

علی رغم اینکه الجبری هیچگاه علناً منتقد محمد بن سلمان نبوده است، اما مشکل بن سلمان با او به این دلیل است که وی پیشتر هم پیمان محمد بن نایف، رقیب اصلی بن سلمان بوده است.

سعد الجبری در سال 2017 پیش از آنکه محمد بن نایف تحت اقامت اجباری قرار بگیرد و محمد بن سلمان جانشین او گردد، از عربستان به آلمان فرار کرد.

او پس از یک اقامت کوتاه در آلمان٬ تابستان 2017 به آمریکا رفت اما به این دلیل که در سایه ریاست جمهوری دونالد ترامپ در این کشور احساس امنیت نمی کرد، نوامبر همان سال به کانادا فرار کرد.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 10 آذر 1399 بروزرسانی: 10 آذر 1399 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 637

به "الجبری بالاخره آمریکایی ها را راضی کرد؛ رای دادگاه علیه بن سلمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الجبری بالاخره آمریکایی ها را راضی کرد؛ رای دادگاه علیه بن سلمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید