تجربه داغ ترین تابستان تاریخ ، انسان علیه انسان

به گزارش تور انگلیس، ناسا اعلام نموده که تابستان 2023 گرم ترین تابستان تاریخ زمین از سال 1880 تا به امروز بوده است.

تجربه داغ ترین تابستان تاریخ ، انسان علیه انسان

به گزارش خبرنگاران، این گرما در بسیاری از منطقه ها دنیا ازجمله آمریکای شمالی، اروپا و آسیا احساس شد. اما آنچه باعث این گرما شده، عامل انسانی دارد و نتیجه سبک زندگی و دخالت هایی است که انسان در طبیعت اعمال نموده. ساخت کارخانه ها، خشک کردن دریاها، استفاده از مواد شیمیایی و الکترونیکی، تغییر مسیرهای آبی، انتشار گازهای گلخانه ای و بسیاری موارد دیگر به پدیده هایی مانند ال نینو دامن زده است. حالا این رفتارهای انسانی باعث شده تا زمین برای زندگی ساکنان دشوارتر از قبل باشد. ناسا در بیانیه ای که منتشر نموده، نوشته 57 میلیون نفر در جنوب و جنوب غربی آمریکا شدیدترین موج گرما را تجربه نموده اند. این سازمان بعلاوه هوای ماه آگوست (10مرداد تا 9شهریور) را 1.2درجه سانتی گراد گرم تر از میانه تابستان اعلام نموده است.

تابستان تاریخی

گزارش ها حاکی است که ماه های ژوئن، ژوئیه و آگوست مجموعا 0.23درجه سانتی گراد گرم تر از هر تابستان دیگر و 1.2درجه سانتی گراد گرم تر از میانگین تابستان بین سال های 1951 و 1980 بود. آگوست هم که به تنهایی 1.2درجه سانتی گراد از میانگین تابستان گرم تر بوده است. ژوئن تا آگوست به عنوان تابستان هواشناسی در نیم کره شمالی درنظر گرفته می گردد.

بیشتر بخوانید:

  • رونمایی از روبوتاکسی نو برای کم توانان | سال 2024 آنها را در خیابان ها ببینید

پیامدهای ویرانگر

اما دمای بی سابقه تابستان2023 فقط مجموعه ای از اعداد نیست. آنها پیامدهای وحشتناکی در دنیای واقعی به همراه خواهند داشت.

بیل نلسون، مدیر ناسا می گوید: از دمای بسیار بالا در آریزونا و سراسر کشور گرفته تا آتش سوزی های جنگلی در سراسر کانادا و سیل شدید در اروپا و آسیا، زندگی و معیشت مردم را در سراسر دنیا تهدید می نماید. تأثیرات تغییرات آب و هوایی تهدیدی برای سیاره ما و نسل های آینده است؛ تهدیدهایی که ناسا کوشش می نماید با آن مقابله کند.

چگونگی دستیابی به داده ها

ناسا اطلاعات داده های دمایی خود را که به نام GISTEMP شناخته می گردد، از داده های دمای هوای سطح زمین که به وسیله ده ها هزار ایستگاه هواشناسی ثبت شده، به دست می آورد.

این سازمان بعلاوه داده های دمای سطح دریا را به وسیله ابزارهایی که روی کشتی ها و شناورها نصب می گردد، گردآوری می نماید.

این داده های خام با استفاده از روش هایی تجزیه و تحلیل می شوند که فاصله های مختلف ایستگاه های سراسر دنیا و اثرات گرمایش شهری را که می تواند محاسبات را تغییر دهد، درنظر می گیرند.

این تجزیه و تحلیل، ناهنجاری های دما را به جای دمای مطلق محاسبه می نماید. یک ناهنجاری دما نشان می دهد که دما چقدر از میانگین پایه 1951 تا 1980 فاصله داشته است.

بیشتر بخوانید:

  • جولان شبه علم به نام موجودات فضایی | بحث داغ مایش اجسادی در کنگره مکزیک با ادعای فرازمینی بودن

نقش ال نینو

جاش ویلیس، دانشمند آب و هوا و اقیانوس شناس در آزمایشگاه پیشران جت ناسا در کالیفرنیای جنوبی می گوید: دمای فوق العاده بالای سطح دریا که بخشی از آن به علت بازگشت ال نینو ایجاد می گردد، تا حد زیادی عامل گرمای بی سابقه تابستان بوده است.

ال نینو یک پدیده آب و هوایی طبیعی است که با دمای گرم تر از دمای معمولی سطح دریا(و بالاتر از سطح دریا) در مرکز و شرق اقیانوس آرام استوایی ایجاد می گردد.

تابستان 2023 که اکنون رکورددار شده، به معنی ادامه روند بلندمدت گرم شدن آب و هواست. مشاهدات و تحلیل های علمی که طی دهه ها به وسیله ناسا، اداره ملی اقیانوسی و جوی(NOAA) و سایر مؤسسات بین المللی اجرا شده، نشان داده است که این گرمایش عمدتا ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای به واسطه فعالیت انسان بوده است. در عین حال، رویدادهای طبیعی ال نینو در اقیانوس آرام گرمای بیشتری را به جو دنیای پمپاژ می نمایند و اغلب با گرم ترین سال های ثبت شده مرتبط است.

ویلیس و دانشمندان دیگر انتظار دارند بیشترین تأثیرات ال نینو را در فوریه، مارس و آوریل 2024 ببینند. ال نینو با تضعیف بادهای شرقی و حرکت آب گرم از غرب اقیانوس آرام به سمت سواحل غربی قاره آمریکا مرتبط است. این پدیده می تواند اثرات گسترده ای داشته باشد. به طور غالب می تواند شرایط خنک تر و مرطوب تر را برای جنوب غربی ایالات متحده و خشکسالی را برای کشورهای غرب اقیانوس آرام مانند اندونزی و استرالیا به همراه آورد.

اثر مستقیم بر دمای بدن

متأسفانه، تغییرات آب و هوایی در حال وقوع است. گاوین اشمیت، دانشمند آب و هوا و مدیر GISS، می گوید: چیزهایی که ما گفتیم تحقق خواهند یافت، کمااینکه اکنون در حال تحقق هستند. اگر ما به انتشار دی اکسیدکربن و سایر گازهای گلخانه ای در اتمسفر زمین ادامه دهیم، بدتر از این هم خواهد شد.

امواج گرمایی که اکنون تجربه می کنیم، طولانی ترین و داغ ترین امواج هستند. جو زمین بعلاوه می تواند آب بیشتری در خود نگه دارد و وقتی گرم و مرطوب باشد، تنظیم دمای بدن برای بدن انسان سخت تر می گردد.

بیشتر بخوانید:

  • خودران کردن آسان خودروهای قدیمی با این روش | اختراع خاص یک استارت آپ

گازهای گلخانه ای با ما چه می نمایند؟

فراوری گازهای گلخانه ای مصیبتی است که روزگار بشر را سیاه نموده است. تغییرات جوی و تابستان بسیار داغی که زمین گذراند، می تواند بدتر از این هم گردد. محققان هشدار می دهند که انتشار دی اکسیدکربن در جو به طور مصنوعی، دقیقا همان چیزی است که به طور طبیعی در طول دوره ائوسن(Eocene) رخ داده و تکرار آن می تواند تا سال2100 میلادی مشاهده گردد. این رویداد قادر خواهد بود که اختلاف دما بین خط استوا و قطب ها را نیز از بین ببرد.

نتایج ترسناک یک تحقیق

چندی پیش محققان دانشگاه های میشیگان و آریزونا با استفاده از پیشرفته ترین روش ها، پیروز به شبیه سازی دوره ائوسن شدند. این دوره به علت انتشار گاز دی اکسید کربن، می تواند شباهت تقریبا متناسبی با آب و هوای آینده زمین داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

  • سیاه چاله رمزارز برای کاربران آماتور | گردش مالی حوزه رمزارز عده ای را وسوسه به فعالیت می نماید اما ...

نتایج این تحقیق که در نشریه Science Advances منتشر شده است، نشان می دهد که با افزایش سطح دی اکسیدکربن، اندازه گرم شدن زمین به طرز چشمگیری افزایش یافته است. محققان، این گرم شدن را به افزایش حساسیت کره زمین با گازهای گلخانه ای مرتبط می دانند.

جیانگ ژو، محقق ارشد دانشگاه میشیگان در این باره می گوید: ما وقتی دیدیم که حساسیت آب وهوا با افزایش سطح دی اکسیدکربن، بالاتر می رود، واقعا شگفت زده شدیم. این یک یافته فوق العاده ترسناک است، چون نشان می دهد که پاسخ دما به افزایش دی اکسیدکربن در آینده ممکن است از پاسخ به همان افزایش دی اکسیدکربنی که اکنون وجود دارد، وسیع تر باشد. به طور حتم باید گفت که این خبر خوبی برای ما نیست.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 شهریور 1402 بروزرسانی: 27 شهریور 1402 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1641

به "تجربه داغ ترین تابستان تاریخ ، انسان علیه انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجربه داغ ترین تابستان تاریخ ، انسان علیه انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید