اهدا کتاب رایگان به مبتلایان کرونا

به گزارش تور انگلیس، در گرماگرم چالش های سرگرم کننده روزهای قرنطینه در پی شیوع ویروس کرونا، فعالیت تازه و موثری در هرات در غرب افغانستان در حال آغاز شدن است.

اهدا کتاب رایگان به مبتلایان کرونا

مالک یکی از کتاب فروشی های هرات گفته که برای بیماران مصاب به کووید-19و همچنین دانشجویان و مشتریان احتیاجمند نزدیک به 1500 جلد کتاب، شامل کتاب های سرگرم نماینده و علمی اهدا نموده و این فرایند ادامه دارد.

در این روزها شماری از کاربران شبکه های اجتماعی افغانستان چالشهای سرگرم نماینده ای را راه اندازی نموده اند.

تراشیدن سر در میان مردان، شریک ساختن آهنگ های شاد، مشاعره، معرفی کتاب های خوب و فیلم های دیدنی بخشی از این چالش ها است.

اما اقدامات فرهنگی از جمله اهدای کتاب از جمله رویدادهای قابل توجه در این میان است.

عبدالله مومنی ، کتابفروش در گفتگویی با بی بی سی گفت از وقتی محدودیت روزگردی در هرات وضع شده، یک هزار و 400 کتاب به علاقمندان مطالعه اهدا نموده و این فرایند ادامه دارد.

مومنی می گوید: دو هزار جلد کتاب را برای اهدا در نظر گرفتم. از کتاب های مختلف و روانشناسی که به مردم انگیزه بدهد. روحیه مردم را تقویت کند و انگیزه زندگی خلق کند. این کتاب ها در اختیار جامعه هراتی گذاشتم.

داستان از آنجا آغاز شد که شماری از دانشجویان در تماس های تلفنی از آقای مومنی خواستند تا در روزهای قرنطین به آنان کتاب به کرایه بدهد. اما او تصمیم می گیرد که کتاب ها را برای همواره و رایگان توزیع کند.

به گفته او ارزش مجموعی دو هزار کتابی که برای اهدای رایگان در نظر گرفته به 200هزار افغانی(نزدیک به سه هزار دلار) می رسد.

او این کتاب ها را به سه گروه اهدا می نماید. افرادی که مصاب به بیماری کرونا شده اند، در شفاخانه یا خانه بستری هستند، به دانشجویان علاقمند و مشتریان دایمی کتاب.

آقای مومنی از دیگر کتابفروشان هرات می خواهد که در این امر خیر شرکت نمایند. ظاهرا چالشی تازه ای در راه است.

او می گوید:من از تمام ناشران و کتابفروشان افغانستان و مخصوصا هرات می خواهم که به این کار فرهنگی بپیوندند.

هر کتابفروش و هر ناشر یک تعداد کتاب در اختیار کسانی بگذارند که از لحاظ مالی و علمی احتیاجمندند.

فرایند توزیع کتاب ظاهرا با توجه به میزان تقاضای علاقمندان پیش می رود. محمد سعید سادات، که در قرنطینه خانگی به سر می برده، صاحب پنج کتاب تازه شده است.

آقای سادات می گوید: مشکل سرماخوردگی داشتم و در خانه قرنطین بودم. برنامه های سمعی و بصری هم خیلی جذاب نبود. پنج جلد کتاب خیلی کتاب های خوب برایم اهدا شد. کتاب های روانشناسی بود. به اندازه غذا ما به کتاب احتیاج داریم. غذا تقویه جسم است و کتاب تقویه روح.

کتاب های توزیع شده از رشته های مختلف انتخاب شده است. عاصم محب، یکی از دانشجویان دانشگاه پزشکی پیروز شده کتاب رشته پزشکی بگیرد.

او گفت: از من پرسان کردند(پرسیدند) که تو محصلی(دانشجویی)؟ گفتم بله. گفتند محصل چه؟ گفتم طب(پزشکی). باز چند تا کتاب طبی را برایم تحفه دادند. کتاب های که برای من یاری نماینده است. این می تواند خیلی مفید باشد چون وقتی زیاد برای مطالعه کردن داریم.

از زمان آغاز قیود روزگردی در غرب افغانستان، ادامه درس و تحصیل در خانه هم به دلیل محدودیت دسترسی به منابع با دشواری روبرو شده و از جانبی دیگر بسیاری از محصلان و علاقمندان کتاب از لحاظ مالی در شرایط سختی قرار دارند.

از این رو چالش توزیع رایگان کتاب می تواند یک تیر و دو نشان به نفع افراد باسواد اما فقیر جامعه باشد.،بی بی سی

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و دنیا را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 27 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 304

به "اهدا کتاب رایگان به مبتلایان کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهدا کتاب رایگان به مبتلایان کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید